Inwestycje rysują się w kolorze zieleni i mogą wspomóc rozwój gospodarki
Daniel Mrozekz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2023 (90)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
W trend ochrony środowiska i wspierania inwestycji efektywnych energetycznie od lat wpisuje się Santander Leasing, który z początkiem lutego br. rozszerza ofertę finansowania instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła, magazynów energii i stacji ładowania pojazdów elektrycznych w ramach procedury uproszczonej.
Od lat głównym kryterium decydującym o znacznym przyroście inwestycji w fotowoltaikę w Polsce jest możliwość wsparcia finansowego oraz ich rentowność. Inwestycje w energetykę odnawialną przyciągają już dziś największych prywatnych inwestorów branżowych z całej Europy oraz fundusze private equity, private debt oraz infrastrukturalne. Warto również nadmienić, że dyrektywa o odnawialnych źródłach energii wyznacza nowy cel dla OZE na 2030 r. Miałaby ona wynieść 32 proc. udziału w zużyciu energii finalnej w całej UE. Zdaniem Komisji Europejskiej powinno to dać ponad 50-procentowy udział OZE w zużyciu energii elektrycznej, gdzie dominującą funkcję będzie pełniła fotowoltaika razem z energetyką wiatrową. Według Agencji Rynku Energii, do października 2022 r. OZE w Polsce wytworzyły 31 320 GWh, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z ubiegłym rokiem (24 928 GWh).
– Obecnie, poza wspomnianymi czynnikami determinującymi wzrost inwestycji w OZE, stają się stawki VAT, które z 5 proc. wzrosły aż do 23 proc., co w przypadku przedsiębiorców staje się już znacznie większym ciężarem – wskazuje Daniel Mrozek, dyrektor ds. partnerstw strategicznych i produktów komplementarnych w Santander Leasing. – Z drugiej strony należy podkreślić, że zgodnie ze wskazaniami analityków rynku rozwój energetyki w Polsce, w tym rozwój fotowoltaiki, jest silnie zależny od polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej oraz zawirowań w polityce energetycznej, szczególnie związanych z wojną w Ukrainie. Jesteśmy przekonani, że rynek fotowoltaiczny będzie nadal istotnym aspektem inwestycji w energetyce odnawialnej, stąd decyzja o znacznym uproszczeniu zasad finansowania inwestycji – dodaje.
Na zwiększenie liczby inwestycji w segmencie instalacji prosumenckich może dodatkowo wpłynąć podwyższenie poziomu dofinansowania w programie Mój Prąd 4.0., z którego można dostać dofinansowanie do 50 proc. kosztów przedsięwzięcia. W grudniu podniesiono maksymalne progi dotacji i obecnie dofinansowanie do instalacji fotowoltaicznej wynosi do 7 tys. zł, a magazynu energii elektrycznej – do 16 tys. zł. Bez zmian zostawiono poziom dofinansowani magazynu ciepła – 5 tys. zł i systemu zarządzania energią – 3 tys. zł. Dotacje nie mogą przekroczyć 50 proc. inwestycji.
Procedura uproszczona w OZE
Biorąc pod uwagę dynamikę i czynniki wpływające na skłonność inwestycyjną klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców w OZE, spółka wprowadziła
z początkiem lutego 2023 r. procedurę uproszczoną na finansowanie najważniejszych produktów w segmencie OZE. W ramach uruchomionej oferty dostępne jest finansowanie instalacji fotowoltaicznych o mocy do 50 kW, pomp ciepła o mocy do 60 kW, magazynów energii akumulatorowych o mocy do 50 kW i stacji ładowania pojazdów elektrycznych o wartości do 250 tys. zł netto. Maksymalny okres udzielonego finansowania może wynieść aż 10 lat, a udział własny 10 proc.
Dodatkową nowością w ofercie jest udostępnienie specjalnej strony – zielonepanele.pl – na której klienci będą mogli poznać korzyści wynikające z inwestycji w fotowoltaikę. W ten sposób spółka chce dotrzeć do nowej grupy klientów oraz poszerzyć wiedzę o korzyściach wynikających z inwestycji w odnawialne źródła energii. Dzięki nowej stronie zarówno klienci indywidualni, jak i przedsiębiorcy mogą poznać koszt inwestycji wraz z orientacyjnymi warunkami jej finansowania, zapoznać się z ofertą konkretnych dostawców, którzy wykonają dla klientów instalację oraz złożyć zapytanie.
– Bezsprzecznie przyszłość rysuje się w kolorze zieleni. Te właśnie transakcje mają dla naszej firmy już od kilku lat kluczowe znaczenie, dlatego przeprowadziliśmy bardzo istotne z perspektywy klientów zmiany pozwalające zwiększyć dostępność i udział tych inwestycji w naszej sprzedaży. Startująca właśnie strona i specjalna oferta przygotowane zostały z wybranymi, zaufanymi dostawcami i sukcesywnie w tym roku będą rozwijane – podkreśla Daniel Mrozek.
Więcej możesz przeczytać w 3/2023 (90) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.