Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile. To duża szansa na rozwój modelu językowego
Inpost wspiera "Nakarm Bielika"
Grupa InPost startuje z projektem, który pomoże w rozwoju polskiego AI.W ramach projektu w aplikacji InPost Mobile pojawi się specjalna przestrzeń, dzięki której użytkownicy będą mogli aktywnie uczestniczyć w trenowaniu modelu Bielik.ai. Projekt „Nakarm Bielika” zakłada, że każdy korzystający z pierwszego polskiego modelu AI może mieć realny wpływ na jego rozwój – szczególnie w obszarze języka, kultury oraz kontekstu społecznego charakterystycznego dla Polski. Jednocześnie użytkownicy otrzymają bezpłatny dostęp do nowoczesnej, rodzimej technologii. Co istotne, wersja Bielik.ai posiadająca bezpośrednie połączenie z zasobami Internetu będzie dostępna wyłącznie poprzez aplikację InPost Mobile.
Sztuczna inteligencja stała się dziś nieodłącznym elementem codziennego życia na całym świecie. Duże modele językowe są wykorzystywane w komunikacji, obsłudze klienta oraz w procesach biznesowych. Wraz z rosnącą popularnością AI coraz większą rolę odgrywają lokalne projekty technologiczne, odpowiadające na potrzeby konkretnych rynków. Taką polską inicjatywą jest Bielik.ai – model opracowany przez Fundację SpeakLeash, trenowany na superkomputerach Akademickiego Centrum Komputerowego „Cyfronet” AGH w Krakowie. Jego podstawą są lokalne dane, wiedza i doświadczenie. Grupa InPost angażuje się w rozwój tego typu rozwiązań, ponieważ wspierają one cyfrową niezależność Polski, umożliwiając przechowywanie i przetwarzanie danych w kraju, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz specyfiką polskiego rynku.
Wielkie projekty zaczynają się od małych kroków, dzisiaj startujemy z inicjatywą społeczną, która pomoże w trenowaniu polskiego AI, poprzez aplikacje InPost Mobile. Zachęcamy do wzięcia udziału w tym projekcie, aby wytrenować model, który będzie miał szansę konkurowania z najlepszymi modelami LLM na świecie. Jako polska firma wspieramy rozwój krajowej gospodarki i rodzime inwestycje. Wierzymy w lokalną innowację oraz potencjał drzemiący w polskich naukowcach i przedsiębiorcach. Dzięki wprowadzeniu do aplikacji InPost Mobile modelu Bielik.ai zyskamy bezpieczniejsze i trafniejsze rozwiązanie oparte na rodzimym języku oraz znajomości polskiego kontekstu kulturowego – podkreśla Rafał Brzoska, prezes i założyciel Grupy InPost.
Klienci InPost przyczynią się do rozwoju modelu językowego
Klienci InPost jako pierwsi, na swoich telefonach w aplikacji, otrzymają tak szeroki dostęp do polskiego modelu sztucznej inteligencji stworzonego przez Fundację SpeakLeash. Dzięki wprowadzeniu modelu Bielik.ai, w wersji z dostępem do danych w czasie rzeczywistym, do aplikacji InPost Mobile, ponad 15 milionów osób będzie mogło wspierać rodzime AI przyczyniając się do jego rozwoju. Za sprawą tak dużej skali potencjalnych interakcji z modelem, Bielik.ai ma szansę zyskać przewagę konkurencyjną nad zagranicznymi rozwiązaniami.
Wprowadzenie Bielik.ai do aplikacji InPost Mobile jest kolejnym krokiem w zacieśnianiu współpracy między Grupą InPost a Fundacją SpeakLeash. Firma objęła strategiczny mecenat nad organizacją w listopadzie 2025 r. Współpraca obejmuje zarówno wsparcie finansowe, jak i merytoryczne, w tym udział InPost w Radzie Biznesowej Fundacji. Partnerstwo ma na celu wzmacnianie polskich kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji oraz rozwój rodzimych technologii na skalę międzynarodową.
InPost mecenasem polskiej sztucznej inteligencji Bielik.AI. Kolejna decyzja zbliża Rafała Brzoskę do pokonania Allegro?
Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, objęła mecenat strategiczny nad Fundacją Speakleash – organizacją działającą na rzecz rozwoju Suwerennego AI i właścicielem rodziny modeli Bielik. Założyciel InPost Rafał Brzoska został przewodniczącym Rady Biznesowej wspierającej ten projekt.