Czy jesteśmy wystarczająco czujni w sieci

Czy jesteśmy wystarczająco czujni w sieci
Minimaliści, Zaradni, Pragmatycy, Ryzykanci – jako internauta prawdopodobnie należysz do jednej z tych grup. Warto się zastanowić, do której, ponieważ od tego może zależeć twoje bezpieczeństwo w sieci.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2023 (97)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

5,5 godz. – tyle czasu 

spędza codziennie w internecie przeciętny Polak, co drugi czuje się w nim bezpiecznie. 

Za najniebezpieczniejsze wirtualne 

miejsca uznajemy portale randkowe, a tym, co szczególnie usypia naszą czujność, jest zbyt duże zaufanie do technologii. Najlepszą odpowiedzią na zagrożenia w sieci okazuje się rozwaga oraz bycie uważnym. 

Powyższe wnioski płyną z raportu dotyczącego bezpieczeństwa w sieci zrealizowanego przez Bank Pekao S.A. Czy jesteśmy świadomi zagrożeń czyhających w internecie? Co robimy w sytuacji cyberataku? Jak radzimy sobie z ryzykiem? Publikacja to próba odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z naszą obecnością w wirtualnym świecie. 

– Współcześnie kwestie związane z bezpieczeństwem w przestrzeni internetowej stają się coraz bardziej istotne. Przygotowany przez nas raport pokazuje, że niezwykle ważne jest zrozumienie zagrożeń, z jakimi możemy zetknąć się w sieci – tłumaczy Piotr Zborowski, wiceprezes Banku Pekao S.A. 

Jak wynika z publikacji, świat online w większości budzi w nas pozytywne emocje, a internet jest postrzegany jako przestrzeń potencjalnie nieograniczonych możliwości, bogactwa wyborów i dynamicznie zmieniającej się technologii. Dla osób starszych internet ma przede wszystkim wymiar praktyczny, młodszym służy do komunikowania 

się oraz jest synonimem wolności, 

czyli wartości być może dla nich 

najważniejszej.

Z drugiej strony – tej mroczniejszej – wiedza Polaków o cyberzagrożeniach jest rozproszona i chaotyczna. Pochodzi z różnych kanałów – mediów tradycyjnych i społecznościowych, portali internetowych i komunikatów banków. Zaledwie 36 proc. respondentów ocenia swoją wiedzę o sieci jako zdecydowanie lub raczej dużą, za to ponad połowa jest otwarta na poszerzenie wiedzy, co jest optymistyczne i daje instytucjom zaufania publicznego, takim jak banki, duże pole do działań edukacyjnych dotyczących cyberbezpieczeństwa.

Kim jesteś, dokąd zmierzasz

Autorzy raportu „Czy jesteśmy bezpieczni w sieci” – ze względu na typy zachowań – podzielili internautów na cztery grupy. Dla Minimalistów internet to raczej świat rozrywki, a zbyt duża wiara we własne umiejętności w największym stopniu wpływa na obniżenie czujności podczas korzystania z jego dobrodziejstw. Zaradni są zanurzeni w wirtualny świat i dobrze sobie z tym radzą – często wykazują zachowania prewencyjne wobec zagrożeń, a jednocześnie bardzo chętnie poszerzają swoją wiedzę. Dla Pragmatyków – skrupulatnych i wyczulonych w zakresie bezpieczeństwa internautów – sieć jest źródłem informacji i możliwości do osiągnięcia zawodowych i osobistych celów, z kolei Ryzykanci uwielbiają gry i rozrywkę online, ale czasami podejmują zbyt ryzykowane zachowania. 

Trudno jednoznacznie wskazać, do której z tych grup należysz? Bank Pekao S.A. – na swojej stronie www –  przygotował krótki test umożliwiający sprawdzenie, jakim typem internauty jesteś. Po jego zakończeniu eksperci banku udzielają również cennych wskazówek dotyczących tego, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci.

Odpowiedzialność

Zdaniem większości respondentów odpytanych przez Bank Pekao S.A. to właśnie banki powinny być odpowiedzialne za informowanie o zagrożeniach istniejących w sieci. 

–  Bank Pekao poprzez swoje działania aktywnie i regularnie angażuje się w edukację swoich klientów i stara się zwiększać ich świadomość w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. W procesie kształcenia banki i instytucje finansowe powinny odgrywać szczególną rolę – podsumowuje Piotr Zborowski.

Bo nawet Zaradni bywają nieostrożni jak Ryzykanci, a Minimaliści i Pragmatycy popełniają błędy.

My Company Polska wydanie 10/2023 (97)

Więcej możesz przeczytać w 10/2023 (97) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ