Visa i Mastercard zgadzają się na ugody o wartości 30 mld dolarów

Visa i Mastercard zgadzają się na ugody o wartości 30 mld dolarów
Dwie z największych na świecie sieci kart kredytowych, Visa i Mastercard, oraz banki wydające karty we współpracy z nimi, zgodziły się na ugodę w wieloletniej sprawie antymonopolowej wniesionej przez sprzedawców.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ugoda ma obniżyć opłaty manipulacyjne, które sprzedawcy ponoszą, gdy klienci dokonują zakupów przy użyciu kart Visa lub Mastercard. Według komunikatu prasowego ogłaszającego ugodę będzie to 30 miliardów dolarów przez pięć lat.

Ugoda, która dotyczy tylko sprzedawców w USA, jest wynikiem pozwu złożonego w 2005 r. Jednak nic nie jest uznawane za ostateczne, dopóki nie otrzyma zatwierdzenia przez Sąd Okręgowy USA dla Wschodniego Dystryktu Nowego Jorku. I nawet wtedy sprawa może być również odwołana, co może oznaczać długotrwałą bitwę z gigantami rynku.

Według National Retail Federation (NRF) zwykle opłaty manipulacyjne kosztują amerykańskich sprzedawców 2% całkowitej transakcji dokonanej przez klienta — ale mogą wynosić nawet 4% dla niektórych kart z premiami. Ugoda obniżyłaby te opłaty o co najmniej 0,04 punktu procentowego na minimum trzy lata.

Ponadto, ugoda wymagałaby od Visa i Mastercard utrzymania stawek opłat manipulacyjnych, które istniały na dzień 31 grudnia 2023 r., przez pięć lat. Jednocześnie NRF, grupa handlowa reprezentująca sprzedawców detalicznych, twierdzi, że ma "pewne bardzo realne obawy" co do ugody.

Visa i Mastercard pobierają za dużo

— Zmniejszone opłaty manipulacyjne, które mogą wynikać z ugody, nie są dużą zmianą dla sprzedawców — mówi dla CNN Stephanie Martz, główna menedżerka administracyjna i radca prawny NRF. — Oszczędności wyniosłyby "grosze od dolara" — dodała, mówiąc, że faktem ciągle pozostaje, iż te opłaty są nieuczciwą praktyką biznesową, która szkodzi sprzedawcom i konsumentom oraz przynosi korzyści bankom.

Chociaż sprzedawcy od dawna argumentowali, że opłaty manipulacyjne zmuszają ich do podnoszenia cen, ugoda niekoniecznie zaoszczędzi konsumentom pieniędzy.

Ugoda daje sprzedawcom możliwość nakładania dopłat na klientów, w zależności od rodzaju używanej karty Visa lub Mastercard. Te dopłaty prawdopodobnie dotknęłyby posiadaczy kart, którzy otrzymują nagrody takie jak zwrot gotówki i mile lotnicze, ponieważ te mogą wiązać się z wyższymi opłatami manipulacyjnymi.

Z drugiej strony, niektórzy posiadacze kart mogą otrzymać zniżki na towary i usługi, ponieważ sprzedawcy będą mogli zawierać umowy z bankami, aby skłonić ich do korzystania z tego, co uważają za preferowaną kartę.

Obecnie sprzedawcy akceptujący Visa lub Mastercard muszą akceptować wszystkie formy kart tych firm.

ZOBACZ RÓWNIEŻ