Sztuczna Inteligencja w retailu: w jaki sposób AI może pomóc handlowcom?

Sztuczna inteligencja
Osobisty asystent sprzedawcy to jedna z opcji, którą AI może zaoferować handlowcom. / Fot. shutterstock.
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz większą rolę w branży handlowej. Może pomóc sprzedawcom w zarządzaniu zapasami, prognozowaniu popytu, personalizacji oferty i wielu innych dziedzinach. Szczególnie atrakcyjna stała się oferta gigantów AI po ostatnim uaktualnieniu flagowych modeli.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak zauważa Sebastian Starzyński, prezes zarządu TakeTask, w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl najwięksi gracze technologiczni, tacy jak Google, OpenAI i Meta, niedawno wprowadzili nowe wersje swoich modeli AI. Te innowacje umożliwiają AI rozumowanie na podstawie różnych źródeł informacji – tekstu, głosu i obrazu – oraz interakcję w czasie rzeczywistym. Dobre wykorzystanie tych metod

2,2 mln zł na rozwój nowatorskiej AI dla polskich naukowców

Asystenci AI dla pracowników

AI może wspierać pracowników handlu jako osobisty asystent, analizując ogromne zbiory danych i oferując wsparcie w czasie rzeczywistym. Systemy takie, zintegrowane z aplikacjami do zarządzania zadaniami, mogą znacznie ułatwić wykonywanie codziennych obowiązków. Przykładem są sieci takie jak Żabka i Carrefour, które już implementują takie rozwiązania.

– Kluczową innowacją jest znaczący postęp w zakresie multimodalności, czyli zdolności AI do rozumowania na podstawie różnych źródeł informacji w tym tekstu, głosu i obrazu. Dodatkowo nowe modele działają już w czasie rzeczywistym, komentując obraz z kamery czy dyskutując z użytkownikiem, co sprawia, że interakcja z nimi jest coraz bardziej
naturalna – mówi ekspert w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

Zarządzanie zapasami

Sztuczna inteligencja jest również kluczowa w zarządzaniu zapasami i prognozowaniu popytu. Sieć Walmart wykorzystuje zaawansowane systemy predykcyjne do analizowania danych sprzedażowych i czynników zewnętrznych, takich jak pogoda. Podobnie Amazon korzysta z AI do dostosowywania rekomendacji produktów, co zwiększa zaangażowanie klientów i współczynnik konwersji.

60 proc. Polaków boi się dalszego wzrostu cen. To głównie lęk seniorów i osób z małych miejscowości

Personalizacja oferty i wirtualne przymierzanie

Sephora również wykorzystuje AI do personalizacji oferty. Narzędzie Color IQ pomaga klientom znaleźć idealny odcień podkładu, a aplikacja Virtual Artist umożliwia wirtualne przymierzanie produktów kosmetycznych za pomocą technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR).

Zdaniem Starzyńskiego, optymalizacja w jednym obszarze może być ograniczona przez braki w innych powiązanych obszarach. Dlatego detalistom zaleca się holistyczne podejście do strategii AI oraz otwartość na szybkie testowanie różnych rozwiązań. Inwestowanie w zewnętrzne systemy stanie się kluczowe dla zachowania konkurencyjności, zwłaszcza dla małych i średnich sieci handlowych.

– AI będzie w coraz większym stopniu wspierać procesy w handlu detalicznym, jednak optymalizacja w jednym obszarze może być ograniczona przez braki w innych powiązanych obszarach. Dlatego holistyczna strategia AI, otwartość na szybkie testowanie różnych rozwiązań oraz unikanie skupiania się wyłącznie na wewnętrznym rozwoju technologii, dadzą detalistom największe szanse na sukces – podkreślał prezes TakeTask w rozmowie z portalem.