Przychody Shein idą dziesiątki miliardów dolarów. Ludzie uwielbiają zniżki i rabaty
Shein nie dzieli się publicznie wynikami finansowymi, ale Jamie Salter, założyciel i CEO prywatnej firmy zarządzającej markami Authentic Brands Group, która jest partnerem Shein, powiedział, że "Shein to najszybciej rozwijający się sprzedawca mody na świecie", oraz że "nie powiem dokładnie, ile generują, ale mogę powiedzieć, że to dużo więcej niż 30 mld dolarów". W ten sposób Salter odniósł się do rocznych przychodów Shein w trakcie konferencji ICR w Orlando.
Jako prywatna firma Shein nie ujawnia swoich danych finansowych. Jednak wkrótce może być do tego zmuszona, ponieważ sprzedawca złożył poufną ofertę publiczną w USA, po dynamicznym wzroście i miesiącach starań o rozwiązanie szeregu problemów, jakie prawodawcy mieli co do praktyk biznesowych firmy.
Salter zna jednak finanse Shein dzięki partnerstwu, które zawarł z firmą w zeszłym lecie. W ramach umowy Shein nabył około jednej trzeciej Sparc Group, joint venture, które obejmuje Authentic i Simon Property Group. Sparc przejął mniejszościowy udział w Shein.
Sparc jest operatorem Forever 21, której właścicielem jest Authentic. W ramach partnerstwa Shein rozpoczął sprzedaż wspólnej linii odzieżowej z Forever 21 i organizowanie wydarzeń typu pop-up w wielu sklepach detalicznych.
Mało wiadomo o finansach Shein, ale w ostatnich latach wyciekły do prasy różne informacje, gdy sprzedawca przygotowywał się do pierwszej oferty publicznej. Najlepsza dostępna liczba przychodów Shein pochodzi z artykułu Wall Street Journal z maja, który mówi, że firma osiągnęła 23 miliardy dolarów sprzedaży w 2022 roku.
Shein generuje miliardy dolarów. A co z zyskiem?
Shein ustalił cel wzrostu sprzedaży o 40% w 2023 roku, co podniosłoby jego przychody powyżej 30 miliardów dolarów. Nie wiadomo, czy firma osiągnęła ten cel.
Jeśli sprzedaż Shein to "dużo więcej" niż 30 miliardów dolarów rocznie, jej przychód wciąż byłby znacznie mniejszy niż gigantów detalicznych, takich jak Walmart i Amazon, które generują setki miliardów dolarów sprzedaży w roku. Tak czy inaczej ta liczba stawiałaby Shein w jednym szeregu z właścicielem Zary, Inditex, który odnotował 32 miliardy euro przychodów w 2022 roku, i H&M, które osiągnęło około 22 miliardów dolarów sprzedaży.
Całkowita sprzedaż powyżej 30 miliardów dolarów oznaczałaby, że Shein znacznie przewyższa amerykańskich sprzedawców detalicznych z sektora mody.
Przychody to jednak jedno, a zysk - drugie. Shein oferuje bardzo tanie produkty i bardzo możliwe, że obecnie jedynym celem firmy jest duży wzrost i podbijanie rynków. Zyski mogą być natomiast niewielkie, albo spółka może nawet generować straty finansowe.