Podejmij ryzyko. Najciekawsze książki dla przedsiębiorców

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Czy nadchodzący 2021 r. okaże się początkiem nowej ery? Czy po doświadczeniu pandemii będziemy odważniejsi czy ostrożniejsi zarówno w życiu, jak i w biznesie? Cóż, kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2021 (64)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Korporacyjni rebelianci

Joost Minnaar, Pim de Morree
Studio Emka

Niech praca będzie frajdą! – wzywają już na okładce autorzy książki, dwaj młodzi Holendrzy, którzy rzucili pracę w korporacji i oddali się temu, co kochają najbardziej. Czyli podróżom po całym świecie (do tej pory odwiedzili służbowo 30 krajów na pięciu kontynentach) i wyszukiwaniu najbardziej nowatorskich sposobów zarządzania firmami (ponad setka rozmów z najciekawszymi wizjonerami, menedżerami, liderami, blisko tysiąc wywiadów z pracownikami i ekspertami).

Minnaar i de Morree twierdzą, że powszechna przyjemność z pracy to nie utopia, ale najlepsze rozwiązanie dla każdej firmy. Warunek? Otwarta głowa szefa. Holendrzy pokazują nowe podejście do zarządzania, holistyczne sposoby pracy, najbardziej wydajne metody. Wśród przykładów jest m.in. informatyczna firma u2i z Krakowa, w której usunięto wszystkie tytuły stanowisk. Efekt? Ludzie czuli się bardziej docenieni, mimo że nie mieli szansy na oficjalny awans.

Kredyt kupiecki. Ryzyko i sposoby jego ograniczenia

Maria Sierpińska, Agata Sierpińska-Sawicz, Małgorzata Kowalik, Michał Zubek
Poltext

Trudno wyobrazić sobie lepszy moment na premierę tej książki. Pandemia zagroziła upadłością, a z pewnością znacznie pogorszyła kondycję finansową wielu przedsiębiorstw, popyt na produkty i usługi maleje, bezrobocie rośnie… W takiej sytuacji wiele firm, chcąc utrzymać się na rynku lub wyprzedzić konkurencję, sięga po ryzykowną politykę kredytu kupieckiego. Wydłużają terminy płatności faktur, niezbyt dokładnie badają ryzyko kredytowe, narażają się na straty. Czasami ryzyko się opłaca, czasami wpędza firmę w tarapaty. „Prowadzenie polityki kredytu kupieckiego jest jednym z trudniejszych obszarów zarządzania finansami przedsiębiorstwa” – podkreślają autorzy tego swoistego podręcznika. I od razu dają nadzieję, bo sztukę tę można opanować. Na początek doradzają zachowanie spokoju. Bo „racjonalne decyzje ułatwią utrzymanie równowagi finansowej”.

Maski przywództwa

Włodzimierz Świątek
Poltext

Przywództwo to teatr, na którego scenie głównymi aktorami są liderzy ubrani w różne maski – pisze w swojej książce dr Włodzimierz Świątek, psycholog biznesu, trener i coach, wykładowca SWPS. Po czym zadaje coraz ciekawsze pytania – w jakim celu liderzy używają masek? Na czym polegają mechanizmy manipulacji z tym związane? I co się dzieje, gdy maski w końcu spadają? Odpowiedzi wcale nie są takie oczywiste, jakby się to na pierwszy rzut oka wydawało. Autor przywołuje przykłady zarówno współczesnych przywódców politycznych, choćby Donalda Trumpa i jego reakcji na pandemię Covid-19, jak i najbardziej krwawych dyktatorów XX w.: Hitlera, Mussoliniego czy Stalina. Pisze o maskach przyjmowanych przez biznesmenów – Steve’a Jobsa, Steve’a Ballmara, ale i Elizabeth Holmes, która oszukała największych amerykańskich inwestorów. Zastanawia się nad przyszłością maski. Jak poradzi sobie z nią sztuczna inteligencja? A jak Greta Thunberg i jej rówieśnicy?

Nie rób nic

Celeste Headlee
Buchmann

Nie dajcie się zwieść słodkiej okładce ze śpiącym kotkiem. Ta książka to poważny manifest! Zaczyna się od eseju „Pochwała lenistwa” Bertranda Russella, a potem jest jeszcze bardziej rewolucyjnie. Autorka, na co dzień dziennikarka i trenerka wystąpień publicznych, wzywa nas nie tyle do porzucenia pracy (jakby sugerował tytuł), co do prawdziwego życia! „Staramy się być idealni w każdym aspekcie życia, nie zwracając uwagi na to, w czym jesteśmy dobrzy z natury. Dlaczego wciąż podnosimy sobie poprzeczkę? Za czym tak gnamy?” – pyta retorycznie. Po czym pokazuje zgubny wpływ utrwalonych od dzieciństwa nawyków, fałszywe, choć powszechne przeświadczenie o konieczności ciągłego doskonalenia się, a także pułapkę związaną z korzystaniem z nowych technologii. Do nas najbardziej trafił przykład z nauką pływania. Nie wystarczy przeczytać wielu książek o pływaniu, kupić serii filmów na DVD, zainstalować kilku aplikacji na telefonie pokazującym najbliższy basen, czy wziąć udziału w kilku webinariach na ten temat. Trzeba najpierw wejść do wody.

baner 970x200
My Company Polska wydanie 1/2021 (64)

Więcej możesz przeczytać w 1/2021 (64) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ