Oj, dane, dane

Ai w firmie, fot. Shutterstock
Ai w firmie, fot. Shutterstock
Jak wykorzystać narzędzia AI do analizy danych, które posiada twoja firma, a potem to wykorzystać.

Już w 1951 r. William Applebaum przeprowadził w Stanach Zjednoczonych duże badania przy współpracy z jedną z lokalnych sieci handlowych na temat zachowań konsumenckich, w tym wpływu położenia produktów czy zmian cen na ich decyzje zakupowe. Tego typu badania i ankiety były podstawą funkcjonowania prostej analityki aż do lat 80.

Rozwój technologii, w tym pojawienie się skanerów UPC, sprzętu POS i wreszcie systemów CRM łączących aktualną sprzedaż z programami lojalnościowymi, doprowadziły do przełomu. Nieobecna już w Polsce sieć Tesco uruchamiając swój program Clubcard w latach 90., była w stanie wykorzystać dane na temat produktów, które kupuje konkretny klient, do stworzenia spersonalizowanej oferty promocyjnej dla konkretnej osoby. Dziś możliwości są wielokrotnie większe. Aplikacje mobilne, zaawansowane systemy CRM spinające sprzedaż wielokanałową z narzędziami do pozyskiwania klienta czy real-time-marketing sprawiły, że firmy zostały zasypane danymi. Z którymi na razie niewiele potrafią zrobić. Według badań firmy Gartner 80 proc. danych w przedsiębiorstwach jest nieustrukturyzowana, a 43 proc. z nich nigdy nie jest wykorzystywana.

Dziś z ratunkiem przychodzi sztuczna inteligencja. Jak grzyby po deszczu wyrastają nowe pomysły na to, jak szybko i sprawnie wykorzystywać dane w biznesie. Tyle że według nowego raportu KPMG z technologii AI korzysta w Polsce tylko 15 proc. organizacji, a zaledwie 13 proc. planuje je wdrożyć do końca 2023 r. – Pozostajemy w tyle za globalnym rynkiem, na którym cztery na 10 firm korzysta z tego typu rozwiązań  – uważają analitycy.

Jak wynika z raportu, obecnie narzędzia AI są najczęściej wykorzystywane w produkcji, a 42 proc. korzysta z niej także w bardzo problematycznym w ostatnich latach procesie kontrolowania łańcucha dostaw. Jeśli chodzi o kontakt z klientami, jest znacznie gorzej. Tylko 23 proc. firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami.

Czas to zmienić! Oto narzędzia do zbierania i analizowania danych, które powinieneś przeanalizować pod kątem zastosowania w firmie:

Akkio

Narzędzie do analizy biznesowej i prognozowania. W firmach może być stosowane do oceny potencjału klientów, segmentacji listy leadów oraz prognozowania wyników biznesowych na podstawie dostępnych danych.

Alphamoon

Dzieło polskiego startupu, które automatyzuje przetwarzanie dokumentów w firmach. System opracowany przez Alphamoon umożliwia m.in. łatwe wydobywanie tekstu i kluczowych informacji z dokumentów takich jak rachunki, faktury czy umowy. Dzięki rozwiązaniu każdy dokument staje się zbiorem danych, które można automatycznie przetwarzać zgodnie z potrzebami danej organizacji.

Bitskout

Sprawdza się w automatyzacji przetwarzania i analizy danych znajdujących się np. na zdjęciach czy obrazkach. W firmach może być używane do analizy treści wizualnej,...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 1/2024 (100)

Więcej możesz przeczytać w 1/2024 (100) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ