Commerce Transformation Days jak przygotować się na nieprzewidywalne

Commerce Transformation Days  jak przygotować się na nieprzewidywalne
Cyfrowa transformacja handlu i działanie w zmiennym otoczeniu to główne zagadnienia poruszone podczas tegorocznej edycji Commerce Transformation Days. W jakich barwach rysuje się przyszłość handlu i jego postępującej digitalizacji?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2022 (86)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

– Od kilku lat rzeczywistość, w której przyszło nam funkcjonować, jest coraz bardziej złożona. Każdego dnia przedsiębiorcy muszą sobie radzić z coraz silniejszą zmiennością rynku – tymi słowami Piotr Wrzalik, Managing Partner w Unity Group, rozpoczął 7. edycję Commerce Transformation Days, jedyną w Polsce międzynarodową konferencję w pełni poświęconą cyfrowej transformacji handlu. W trakcie dwóch dni uczestnicy wysłuchali dyskusji, wzięli udział w warsztatach oraz networkingu. Jak zaznaczył Piotr Wrzalik, bez odpowiedniego planowania oraz wymiany doświadczeń, zdolność do konkurowania, rozwoju i właściwego reagowania na zmiany są bardzo utrudnione.

Dlatego głównym założeniem pomysłodawców Commerce Transformation Days – konferencji wcześniej znanej jako Kongres Dyrektorów E-commerce – było stworzenie platformy, dzięki której eksperci i najważniejsi liderzy rynku otwarcie mogliby rozmawiać o szansach i zagrożeniach przyszłości. – Choć przyszłości nie da się przewidzieć, to biznes stara się właściwie i szybko reagować na zmiany – zaznaczył Managing Partner w Unity Group.

Hasło przewodnie to „Transformacja handlu w erze dynamicznych zmian. Jak przygotować się na nieprzewidywalne?”. By zobrazować temat podczas otwierającego wydarzenia Key Note, Paweł Motyl zacytował Donalda Rumsfelda, byłego sekretarza obrony Stanów Zjednoczonych: „Mamy znane wiadome. Rzeczy, o których wiemy, że je wiemy. Wiemy również, że istnieją znane niewiadome. Innymi słowy, wiemy, że są pewne rzeczy, których nie wiemy. Ale są również nieznane niewiadome – takie, o których nie wiemy, że ich nie wiemy”. I choć po tych słowach na Rumsfelda spadła fala krytyki, zdaniem Pawła Motyla, one najlepiej obrazują obecną rynkową niepewność. Ekspert dodał też, że receptą na wygrywanie w warunkach nieprzewidywalności jest połączenie zwinności w działaniu z właściwym zarządzaniem ryzykiem.

Podczas wydarzenia – objętego patronatem honorowym prezydenta Wrocławia – zaprezentowano aż sześć bloków tematycznych, a wśród prelegentów pojawili się czołowi eksperci rynkowi reprezentujący topowe marki: Allegro, Carrefour czy PwC, ale też przedstawiciele kluczowych rozwiązań dla rozwoju handlu jak AWS, Ergonode czy MuleSoft.

Zmiana w handlu jest faktem

Podczas Commerce Transformation Days pojęciem odmienianym przez wszystkie przypadki była cyfrowa transformacja handlu. W trakcie wydarzenia eksperci opisywali zwłaszcza te dziedziny e-handlu, które nadal wymagają od przedsiębiorców szczególnej uwagi.

– Optymalizacja konwersji to jeden z najważniejszych obecnie trendów – zaznaczył Marek Prudel, dyrektor e-commerce w Militaria.pl. – Znaczenie sprzedaży online cały czas rośnie, ale widzimy, że po lockdownach kupujący wracają do sklepów stacjonarnych – dodał Michał Przybysz, CDO i dyrektor e-commerce w Super-Pharm.

Kluczowe w optymalizacji konwersji może okazać się nie tylko odpowiednie zbieranie danych o konsumentach, ale również zarządzanie nimi i optymalne wykorzystywanie pozyskanych informacji w biznesie. Rosnąca ilość danych, w efekcie ich znaczenie w firmie, wpływa na coraz większą popularność rozwiązań chmurowych. Izabela Franke, ekspertka Customer Experience z PwC Poland, podkreśliła, że w dobie ogromnego przeładowania przekazami marketingowymi na sprzedawcach ciąży duża odpowiedzialność za budowanie u konsumentów właściwych postaw zakupowych. Wskazała kilka prostych trików sprzedażowych, jakie przedsiębiorcy szybko mogą wprowadzić w swoich e-sklepach. – Klienci lubią, kiedy jest prosto i łatwo. To podstawa, ale często wciąż o tym zapominamy – przyznała wprost Izabela Franke.

Główna teza okazała się więc jednoznaczna – choć konsumenci chętnie wrócili do tradycyjnych, stacjonarnych sklepów, to nie wolno zapomnieć o dalszej cyfryzacji handlu, w tym rozwoju segmentu sprzedaży internetowej. Podejściem dominującym w świecie handlu jest i będzie w kolejnych latach omnichannel. Na znaczeniu stale zyskuje automatyzacja – również ta obejmująca komunikację z klientem. Natomiast sprzedawcy jeszcze większy nacisk będą musieli kłaść na budowę lojalności wobec marki. Zwłaszcza że – jak zaznaczyli międzynarodowi eksperci podczas panelu „Handel w roku 2050 – spojrzenie w przyszłość” – w wyborach zakupowych coraz większą rolę zacznie odgrywać etyka i kwestie światopoglądowe, a konsumenci chętniej zwrócą się ku modelom subsykrypcyjnym. A to wszystko przy rosnącej roli cyberbezpieczeństwa – zdaniem ekspertów, gotówka już wkrótce zupełnie przestanie się liczyć – oraz aspektów środowiskowych. – Na biznes trzeba patrzeć holistycznie – tymi słowami można podsumować tegoroczną edycję wydarzenia.

My Company Polska wydanie 11/2022 (86)

Więcej możesz przeczytać w 11/2022 (86) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie