AI w firmie. Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do rozwoju biznesu?

Andrzej Sowiński
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do rozwoju biznesu? / Fot. Materiały prasowe klienta
Wraz z dynamicznym rozwojem AI pojawiają się zarówno wyzwania, jak i ogromne korzyści dla przyszłości pracy. Z jednej strony rośnie zapotrzebowanie na energię, z drugiej – AI umożliwia automatyzację, zwiększenie efektywności i przydzielanie pracowników do bardziej wartościowych zadań. Firmy, które zainwestują w komputery “AI ready” i inteligentne systemy zarządzania energią, mogą zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko, jednocześnie czerpiąc korzyści z potencjału sztucznej inteligencji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wpływ AI na przyszłość pracy

Jesteśmy świadkami rewolucji technologicznej, w której sztuczna inteligencja staje się siłą transformacyjną. AI każdego dnia odkrywa nowe możliwości. Konsumenci są optymistycznie nastawieni do jej potencjału w zakresie usprawnienia sposobu pracy, jednocześnie oczekując namacalnych, realnych zastosowań w rzeczywistym świecie. Liderzy biznesowi antycypują przyszłość, w której AI na nowo definiuje produktywność i personalizację w miejscu pracy. Ta przyszłość koncentruje się na zmniejszaniu dysproporcji między rozwojem biznesu a satysfakcją pracowników, wykorzystując AI do przekształcenia i podniesienia jakości doświadczeń pracy.

HP Work Relationship Index, globalne badanie analizujące relację praca - pracownik, podkreśla pilną potrzebę poprawy zaangażowania pracowników i ich ogólnego dobrostanu. Badanie wykazało, że tylko 28 proc. pracowników intelektualnych deklaruje, że ma zdrowy stosunek do pracy, a dwie trzecie pracowników oczekuje bardziej spersonalizowanych doświadczeń zawodowych i dostępu do preferowanych technologii.

Wraz z postępującą integracją AI na różnych płaszczyznach naszego życia, jej wpływ na przyszłość pracy będzie coraz bardziej widoczny.

AI i personalizacja

Co najmniej dwie trzecie pracowników biurowych dąży do spersonalizowanych doświadczeń zawodowych, a 87 proc. byłoby gotowych zrezygnować z części wynagrodzenia, aby je otrzymać. Indywidualne podejście jest zatem kluczowym aspektem ewoluującego miejsca pracy.

AI personalizuje pracę, dając pracownikom nowe możliwości w sposobie realizacji zadań, który odzwierciedla ich własne preferencje i metody pracy. Dzięki generatywnej AI możemy analizować pliki według swoich potrzeb oraz otrzymywać dopracowane odpowiedzi na zadawane przez nas pytania, co przekłada się na efektywność naszej pracy.

Na przykład, dzięki dostępności sztucznej inteligencji w rozwiązaniach komercyjnych, takich jak Microsoft Copilot, firmy na całym świecie mogą korzystać z asystenta AI dostarczanego przez znany im już ekosystem. Ponadto, narzędzia AI do tłumaczenia i dostosowywania dokumentów, mogą spełniać konkretne potrzeby firm, znacznie usprawniając komunikację i zwiększając możliwości skalowania biznesu i globalnej ekspansji.

Według HP Work Relationship Index, pracownicy intelektualni (69 proc.), liderzy biznesowi (77 proc.) oraz decydenci IT (76 proc.) są zdania, że indywidualne podejście do pracy pozytywnie wpłynęłoby na ich samopoczucie.

Dowodzi to korzyści zarówno w zakresie produktywności, jak i dobrostanu pracowników, co w rezultacie czyni firmę oraz jej produkty i usługi lepszymi oraz może przełożyć się na wyższe wyniki finansowe.

Rzeczywiste przyspieszenie procesów tworzenia i zwiększenie zaangażowania

AI łączy świat wyobraźni ze światem rzeczywistym. Analitycy danych, którzy budują zaawansowane modele AI, często napotykają przeszkody na swojej drodze. Fragmentaryczne narzędzia komplikują proces rozwoju, zespoły pracują w rozproszonych środowiskach, co utrudnia współpracę. Ograniczone zasoby obliczeniowe dodatkowo hamują postęp, przy czym warto zauważyć, że połowa projektów AI doświadcza dziś tzw. wąskich gardeł.

Programiści AI mają coraz większy dostęp do potrzebnych narzędzi i frame worków. Mogą uruchamiać wspólne projekty w ciągu kilku minut, bezproblemowo łączyć się ze zbiorami danych i pracować nad nimi wspólnie z innymi członkami zespołu. Podobnie jak dokumenty współdzielone zrewolucjonizowały pracę zespołową, to ujednolicone podejście pozwala programistom korzystać z jednego interfejsu, ułatwiając tworzenie skomplikowanych modeli.

Pojawiają się już zaawansowane narzędzia, które skutecznie rozwiązują problemy związane ze zniekształconymi wynikami płynącymi czasem z AI, co zwiększa poziom zaufania do technologii.

Systemy do wideokonferencji z zaawansowanymi funkcjami dźwięku, redukcji hałasu, czy adaptacji zapewniają realistyczne doświadczenia dla wszystkich uczestników spotkań.

Przyszłość i prognozy

Obserwujemy prognozy dotyczące obciążenia energetycznego, jakie niesie ze sobą masowe przyjęcie aplikacji AI opartych na chmurze, i naszym zdaniem jest to kwestia, którą będzie musiała podjąć cała branża.

Wyszukiwarki wykorzystujące generatywną AI zużywają znacznie więcej energii w porównaniu z konwencjonalnymi narzędziami, a przewiduje się, że do 2027 roku branża AI będzie zużywać tyle energii, co kraj wielkości Holandii. Jednakże możliwości i korzyści płynące z AI, takie jak poprawa efektywności i przydzielanie pracowników do bardziej wartościowych zadań, powinny być rozważane w kontekście wyższych kosztów.

Aby zmniejszyć zużycie energii, firmy mogą wykorzystywać komputery „AI ready”. Urządzenia te zużywają mniej energii niż rozwiązania AI oparte na chmurze, przenosząc obciążenia AI z chmury na lokalne przetwarzanie na urządzeniu, z procesorami NPU AI zoptymalizowanymi pod kątem konkretnych zadań. Dodatkowo oferują one inteligentne programy zarządzania energią, takie jak HP Sure Sense 2.0, które dynamicznie dostosowują zużycie energii na podstawie zachowania użytkownika, maksymalizując efektywność.

Patrząc w przyszłość, komputery napędzane przez AI będą nadal odgrywać kluczową rolę w osiąganiu zrównoważonych celów poprzez wprowadzanie bardziej energooszczędnych technologii i umożliwianie inteligentniejszego zarządzania zasobami. Pomoże to firmom zmniejszyć ich ślad węglowy przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu wydajności, produktywności i bezpieczeństwa.

W erze AI przedsiębiorstwa powinny przemyśleć swoje modele biznesowe. Dzięki możliwości automatyzacji powtarzalnych zadań praca będzie ukierunkowana na bardziej strategiczne i wartościowe zadania. W rezultacie stanie się bardziej satysfakcjonująca, produktywna, oparta na współpracy i lepiej zoptymalizowana. Wierzymy, że ostatecznie będziemy po prostu czerpać większą radość z wykonywania codziennych obowiązków.

ZOBACZ RÓWNIEŻ