W poszukiwaniu jednorożców. Jak rozwinąć startup?

fot. Getty Images
fot. Getty Images
Na wczesnym etapie rozwoju startupu, kiedy jest tylko kilka slajdów w PowerPoincie, zero danych i sensownych wskaźników finansowych, inwestorzy skupiają się na trzech rzeczach: ludziach, produkcie i rynku.

Przyjrzyjmy się temu, w jaki sposób inwestorzy decydują, w które spółki powinni zainwestować i dlaczego. W świecie inwestycyjnym, idealistycznie przedstawionym w telewizyjnym show Shark Tank, Silicon Valley, a także w świecie jednorożców (firm o wycenie powyżej 1 mld USD) jakoś brakuje prostych i jasnych informacji o tym, w jaki sposób inwestorzy VC podejmują decyzje. 

Jak już wspomniałem, na bardzo wczesnym etapie rozwoju startupów, w które inwestują inwestorzy VC, trudno o jakiekolwiek twarde dane. Zwykle taki startup nie wszedł jeszcze na rynek, a przynajmniej nie w żaden istotny sposób. Dlatego na etapie oceny takiej firmy pod kątem tego, czy warto w nią zainwestować, argumenty jakościowe przeważają nad ilościowymi. 

Jeśli chodzi o ocenę startupów na wczesnym etapie rozwoju, najczęściej sprawdza się stare powiedzenie: „śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu”. Po prostu w tym przypadku nie ma wystarczającej ilości sensownych wskaźników finansowych, by wiarygodnie prognozować przyszłe potencjalne zwroty z inwestycji w firmę, która na razie sprowadza się do kilku slajdów w PowerPoincie przygotowanych przez przedsiębiorcę (czasami dosłownie na kilka godzin przed prezentacją dla przedstawicieli funduszu VC). Co można zatem zrobić? Okazuje się, że inwestorzy VC korzystają z pewnych heurystyk jakościowych i bardzo ogólnych heurystyk ilościowych, na podstawie których dokonują oceny potencjału danej inwestycji....

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2021 (65)

Więcej możesz przeczytać w 2/2021 (65) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ