Uniwersytet Zielonogórski i The Heart otwierają „fabrykę startupów”. Tak nauka ma zarabiać na siebie

Nowy model współpracy nauki i biznesu
Projekt opiera się na modelu venture building (tzw. fabryka startupów), który zakłada powtarzalny proces budowania nowych firm od podstaw. Za jego realizację odpowiadają Centrum Doskonałości Naukowej UZ, Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii UZ oraz biznesowy partner, The Heart. Celem jest stworzenie mechanizmu, który z jednej strony będzie odpowiadał na technologiczne zapotrzebowanie lokalnych firm, a z drugiej da naukowcom skuteczne narzędzie do przekształcania swoich badań w realne spółki.
– W Polsce istnieje potencjał, jeśli chodzi o komercjalizację nauki, ale z jakichś powodów nie mamy wielu spektakularnych sukcesów, jeśli chodzi o firmy wypływające ze środowiska naukowego – mówił Jędrzej Iwaszkiewicz, współzałożyciel The Heart. - Widzimy natomiast, że inne kraje, które z nami sąsiadują, są w stanie budować naprawdę duże firmy wywodzące się z technologii uczelnianych.
Odpowiedź na realne potrzeby rynku
Inauguracja projektu, która odbyła się 23 maja, była jednocześnie spotkaniem z przedstawicielami regionalnego biznesu. Pierwszym krokiem jest bowiem zebranie informacji o tym, jakich technologii i rozwiązań poszukują przedsiębiorcy. Dopiero na tej podstawie UZ Venture Studio będzie szukać na uczelni odpowiednich kompetencji i projektów badawczych.
– To, co próbujemy zrobić z Uniwersytetem Zielonogórskim, to podejście systemowe, które pozwoli nam na zbudowanie takiego wehikułu, który (...) pozwoli na ciągłe, powtarzalne (...) kojarzenie tych projektów czy tych kompetencji, które są na uczelniach, z potrzebami biznesu. W szczególności biznesu lokalnego, regionalnego – wyjaśniał Zbigniew Leś, przedstawiciel The Heart.
Wsparcie dla naukowców, doktorantów i studentów
Projekt jest otwarty dla całego środowiska akademickiego – studentów, doktorantów i pracowników naukowych. Po zidentyfikowaniu potrzeb biznesu rozpocznie się otwarty nabór na pomysły i projekty, również te, które nie zostały jeszcze opatentowane. Kluczowym elementem inicjatywy jest zapewnienie zespołom kompleksowego wsparcia na trudnej drodze komercjalizacji.
– Według statystyk 90% startupów upada, więc chcielibyśmy, żeby te zespoły, które tworzą się w regionie naszej uczelni i wokół niej, ten wskaźnik miały wyższy – zaznaczył dr Rafał Kieszek z Centrum Doskonałości Naukowej UZ. „Chcemy na etapie budowania takiego zespołu startupowego wspierać ich w tej ścieżce, (...) kooperując z przedstawicielami i lokalnego biznesu, i biznesu ogólnokrajowego, żeby znajdować potrzeby, adresować je i dopasować rozwiązania i zespoły do potrzeb.
Pilotażowy charakter projektu
The Heart zajmuje się venture buildingiem od 2016 roku i ma w swoim portfolio wiele zrealizowanych projektów. W ramach UZ Venture Studio partner biznesowy będzie wspierał proces, jednak podkreślono, że siłą napędową przedsięwzięcia jest sam uniwersytet. Obecnie startuje pilotażowa faza projektu, a jego twórcy mają nadzieję, że z czasem przekształci się on w pełnoprawnie działające studio venture buildingowe.
Polska w wyścigu startupów: gdzie tracimy dystans, a gdzie możemy zostać liderem?
O tym, czy możemy jeszcze dogonić światowe potęgi technologiczne i jak startupy mogą się odnaleźć w dzisiejszej sytuacji rozmawiamy z Maciejem Marszałkiem, CEO i Jędrzejem Iwaszkiewiczem, CCO z The Heart – korporacyjnego venture buildera budującego startupy technologiczne.