Side hustle, czyli 5 kroków do rozpoczęcia projektu pobocznego

Side hustle, czyli projekt poboczny / Fot. Unsplas
Side hustle, czyli projekt poboczny / Fot. Unsplash.com
Miesięczna pensja nie wystarcza na wszystkie potrzeby? A może po prostu masz czas i chciałbyś przeznaczyć go na dodatkowe zajęcia, które zapewnią drugie źródło dochodów? Poznaj side hustle.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Side hustle, czyli projekt poboczny, to świetny sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy i zdobycie nowego doświadczenia. To także okazja dla przyszłych przedsiębiorców do odkrywania swojej pasji przy zachowaniu bezpieczeństwa pracy codziennej na etacie. 

Jak rozpocząć prace nad swoim projektem pobocznym? Oto najważniejsze kroki, które należy wziąć pod uwagę. 

Side hustle - najważniejsze kroki

1. Dobra wiedza o rynku

Inwestowanie czasu w badania i analizy przed wejściem na jakikolwiek rynek pomaga zrozumieć potrzeby i pragnienia potencjalnych klientów oraz obszary, w których konkurencja nie radzi sobie zbyt dobrze.

Zobacz: Dobrze płatne zawody

Jedynym sposobem na osiągnięcie sukcesu jest zrozumienie swojego rynku i tego, czego chcą klienci. Przeprowadź odpowiednie analizy lub zleć tego typu prace specjaliście. To ważne, aby wiedzieć o rynku możliwie najwięcej. 

Zyskasz więcej wiedzy na temat tego, jak klienci lubią korzystać z danego produktu i poznasz wady, których konkurencja mogła jeszcze nie rozwiązać. 

2. Zrób plan i wyznacz cele swojego side hustle

Bez celów możesz zgubić się w labiryncie niekończących się ścieżek pracy i aktywności. Jeśli jest jedna rzecz, którą wszyscy odnoszący sukcesy przedsiębiorcy opanowali, to właśnie wyznaczanie celów. No i rzecz jasna - późniejsza ich realizacja, aż osiągną pożądany wynik.

Biznesplan jest niezbędnym narzędziem dla każdego przedsiębiorcy. Zapewnia mapę drogową do pożądanych wyników, pomaga skupić się na tym, co ważne, i motywuje, gdy po drodze robi się ciężko. Solidny zestaw celów może być bardzo korzystny niezależnie od tego, czy zdecydujesz się zamienić swoje hobby w pełnoetatową karierę, czy po prostu chcesz mieć pewność, że wszystko ułoży się tak, jak powinno.

3. Najpierw pociski, potem kule armatnie

Zacznij od małego projektu i testu, aby przetestować wody. Wielu przedsiębiorców boi się podejmowania ryzyka i nic dziwnego, że niektórzy nie poświęcają czasu na zastanowienie się, czego tak naprawdę chcą w biznesie. Przetestowanie swojego pomysłu przed podjęciem jakichkolwiek decyzji prawdopodobnie uchroni cię przed porażką.

Nie tylko dowiesz się, czy faktycznie jest zapotrzebowanie na dany produkt, ale też przekonasz się, czy dana praca faktycznie daje ci satysfakcję. Zdecydowanie lepiej zacząć na małą skalę i przeprowadzić test - można to określić jako wystrzeliwaniem pocisków. A jeśli te trafią do celu i okaże się, że jest świetnie? Wtedy możesz zwiększyć skalę - i zacząć wystrzeliwać kule armatnie, znacznie zwiększając zakres działań.

4. Znajdź odbiorców dla swojej pracy, zanim zaczniesz ją sprzedawać

Jak sprzedawać swoje produkty? Do jakich odbiorców należy kierować reklamy? Przedsiębiorcy często zadają sobie to pytanie przed rozpoczęciem kampanii marketingowych. Reklamowanie firmy może być trudne, gdy nie masz odbiorców.

Zobacz: Rentier

Grupa docelowa odgrywa znaczącą rolę w ustalaniu unikalnego punktu sprzedaży i określaniu przyszłych promocji i reklam.

Ważne jest, aby wiedzieć, kim będą twoi odbiorcy, zanim zaczniesz nad czymkolwiek pracować. Dzięki temu, jeśli chodzi o uruchomienie pobocznego projektu, nie będzie niespodzianek, które mogłyby doprowadzić do niepowodzenia.

5. Bądź realistą 

Zastanów się, czy jesteś w stanie osiągnąć to, czego chcesz i ile czasu zajmie realizacja. Jeśli już teraz masz zaledwie 2 godziny po pracę na side hustle, nie licz na to, że w ciągu dwóch miesięcy zbudujesz bardzo dochodowy biznes. Podejdź do swojego projektu jak realista. 

Tutaj przydaje się diagram Gantta, graf stosowany głównie w zarządzaniu projektami. Uwzględnia się w nim podział projektu na poszczególne zadania, oraz rozplanowanie ich w czasie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ