Reklama Red Bulla przekracza granice etyki - oceniła Komisja Etyki Reklamy

Reklama Red Bulla
Reklama Red Bulla, fot. Red Bull
Reklama Red Bulla wzbudziła dyskusję na temat zasad etyki w reklamie. Spot reklamowy, którego bohaterami są Seba i Mati, spotkał się z krytyką i został oceniony przez Komisję Etyki Reklamy (KER) jako naruszający ogólnie przyjęte normy etyczne.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W skardze na reklamę Red Bulla przedstawiono zarzut, że reklama sugeruje nieetyczne zachowanie - "Red Bull pomaga osiągnąć sukces, którym jest wielokrotne zapłodnienie żony przyjaciela" - wskazuje osoba skarżąca. Ponadto reklama Red Bulla została przez nią odebrana jako forma kpiny z fundamentalnych wartości, takich jak przyjaźń, wierność i rodzina. O sprawie poinformował portal Wirtualnemedia.pl.

Reklama Red Bulla przekracza granice etyki - oceniła Komisja Etyki Reklamy

KER wydała opinię, że reklama Red Bulla jest "potencjalnie naruszająca zasady etyki reklamy". Zdaniem Komisji reklama jest niezgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. Istotne jest, że odbiorcami przekazu mogą być osoby młode, co wskazuje na potencjalny negatywny wpływ na młodszych widzów.

Reklama Red Bulla koncentruje się na historii dwóch przyjaciół: Seby i Matiego. Dopiero po spożyciu napoju energetycznego Mati zaczyna odnosić sukcesy, zostawiając w tyle swojego przyjaciela. Sukcesem ma tu być domniemane zapłodnienie żony przyjaciela.  Według KER taki przekaz tworzy negatywny obraz braku lojalności oraz promuje fałszywy obraz sukcesu.

Reklama Red Bulla - producent milczy

Jak zauważa serwis wirtualnemedia.pl Red Bull nie odniósł się do zarzutów przedstawionych w skardze na swoją reklamę. Brak odpowiedzi ze strony marki budzi pytania, czy reklama rzeczywiście przekracza granice etyki i czy marka jest gotowa podjąć odpowiednie kroki w odpowiedzi na obawy wyrażane przez osobę skarżącą i komisję etyki.

Kontrowersje wokół reklamy Red Bulla rzucają światło na ważne kwestie etyki w reklamie. Z interpretacji KER wynika, że twórcy reklam powinni być świadomi wpływu promowanych przez nie treści na odbiorców, szczególnie reprezentantów młodszego pokolenia. Z drugiej strony nie brakuje obrońców reklamy Red Bulla, którzy dostrzegają w pomyśle na spot dobry humor i żartobliwe przesłanie.