Ostre hamowanie w leasingu. Będzie gorzej niż w 2008 roku

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 62
Wyniki branży leasingowej, podobnie jak wyniki całej polskiej gospodarki wyhamowały w pierwszych miesiącach 2020 roku. Takie same scenariusze odbijają się w wynikach europejskich gospodarek i są obserwowane na innych europejskich rynkach leasingu. Wiele czynników przemawia za tym, że przezwyciężenie obecnego kryzysu może zając nam więcej lat niż w przypadku kryzysu z roku 2008 - piszą eksperci Związku Polskiego Leasingu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor leasingowy podał, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2020 roku wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe, za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej, wyniosła 15,9 mld zł - to mniej o 13,2 proc. niż rok wcześniej. Z kolei kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy o blisko połowę (-49,9 proc. r/r). Finansowanie udzielone przedsiębiorcom przez polskich leasingodawców w kwietniu tego roku wyniosło 3,4 mld zł, podczas gdy czwarty miesiąc ubiegłego roku zakończył się finansowaniem na poziomie 6,9 mld zł.

Od drugiej dekady marca obserwujemy tzw. „nową normalność”, która jest wynikiem zamknięcia znacznej części gospodarki. Wyniki branży leasingowej pokazują, że najbardziej ucierpiał sektor transportu drogowego, głównie w obszarze transportu międzynarodowego. Relatywnie niewielkie spadki obserwowaliśmy na rynku finansowania maszyn, głównie dzięki dobremu wynikowi w zakresie finansowania maszyn rolniczych oraz sprzętu medycznego pożyczką – powiedział Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

 Finansowanie w pierwszych miesiącach roku

W pierwszy kwartale 2020 roku branża leasingowa sfinansowała pojazdy różnego typu (tj. pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy i inne) o łącznej wartości 10,7 mld zł, jednak był to wyniki niższy o 17,1 proc. niż rok wcześniej. Pojazdy stanowią 67,3 proc. w strukturze rynku leasingu. W samym tylko kwietniu 2020r. dynamika finansowania aktywów z tego segmentu rynku wyniosła - 61,3 proc. r/r.

Drugi pod względem istotność dla sektora leasingowego segment, czyli segment maszyn, odpowiadający za 29,2 proc. całego rynku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osiągnął wynik na poziomie 4,6 mld zł, przy 2,6 proc. spadku r/r. Wynik kwietnia w tym zakresie był niższy o 24,2 proc. r/r.

Nieco lepiej prezentują się wyniki finansowania sprzętu IT (1,4  proc. udział w rynku). Dzięki nowym kontraktom o wartości 223,5 mln zł, zawartym w I kwartale tego roku, segment finasowania IT zanotował 11,4 proc. wzrost r/r. Niestety kwietniowe wyniki branży w zakresie finansowania komputerów i innych sprzętów z tej gałęzi rynku były niższe o 26,1 proc. r/r. Spadkiem, pierwszy kwartał tego roku, podsumował także segment finansowania samolotów, statków czy pociągów. Nowe umowy dotyczące finansowania tych środków wyniosły 171,9 mln zł, przy -25,5 proc. dynamice r/r. Transakcje te odpowiadają za 1 proc. rynku. Powiew optymizmu w obszarze finansowania samolotów, statków i pociągów przyniósł natomiast kwiecień, kiedy obserwowaliśmy znaczące odbicie rynku, przy dynamice finasowania tego segmentu rynku na poziomie 47,5 proc. r/r. 

 Które segmenty rynku leasingu najbardziej odczują obecny kryzys?

Komentując analizy ZPL na kolejne miesiące roku Andrzej Krzeminski, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL stwierdził, że wzrost rejestrowanego bezrobocia do ok. 9 proc. przełoży się na istotne pogorszenie popytu wewnętrznego i na nastrojów konsumenckich.

Do tego dojdą problemy podażowe – „lock down” branży motoryzacyjnej i problemy z rejestracją pojazdów, co będzie skutkowało niższym niż oczekiwany, poziomem finansowania pojazdów lekkich w kolejnych miesiącach roku. Obszarem, który dotknie najgłębszy kryzys będzie sektor finansowania środków transportu drogowego, ze względu na spadek wolumenu przewożonych ładunków, obostrzenia w transporcie oraz bardzo słabe nastroje wśród firm. Także dla tej gałęzi rynku leasingu nasze prognozy nie są optymistyczne. Dla kontrastu w kolejnych miesiącach roku, relatywnie najlepszych wyników możemy spodziewać się w obszarze finansowania maszyn. Przemysł będzie miał możliwość odrobienia znacznej części strat z I połowy roku w momencie, kiedy powoli odbudują się globalne łańcuchy dostaw i produkcji.

Reasumując w 2020r. oczekujemy załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008 (w 2009r. rynek leasingu osiągnął dynamikę na poziomie -30,2 proc.).

 Kiedy spodziewane jest odbicie na rynku leasingu?

Andrzej Krzemiński uważa, że przezwyciężenie obecnego kryzysu może zając więcej lat niż potrzebowaliśmy w przypadku kryzysu z 2008r.

Dziś już wiemy, że uderzenie pandemii COVID-19 w gospodarkę będzie bardzo destrukcyjne na poziomie nastrojów społecznych i w kwestii zaufania do przyszłości. Mocno uderzy w ufność konsumencką i plany inwestycyjne przedsiębiorców. Z drugiej strony przyjęty Pakiet Mobilności będzie długotrwałym czynnikiem ograniczającym rozwój polskich firm transportowych. W ciągu najbliższych miesięcy powoli będziemy kończyć perspektywę unijną z lat 2014-2020. Wydatkowanie będzie co prawda trwało do 2023r., ale już przy coraz niższych wolumenach inwestycji współfinansowanych z UE (szczyt minęliśmy w 2019 roku). Uruchomienie ogromnych programów pomocowych w perspektywie 2-3 lat doprowadzi do dużych napięć budżetowych i spowolnienia wzrostu/ niewielkiej recesji w strefie euro. Reasumując powrót do poziomu finansowania sprzed kryzysu może zająć więcej czasu niż miało to miejsce po kryzysie finansowym z 2008 roku. Wówczas poziom finansowania z 2008 roku przekroczyliśmy w 2013r.