Opony na cały rok – prościej, taniej, nadal bezpiecznie

Opony na cały rok – prościej, taniej, nadal bezpiecznie
Z roku na rok rośnie popularność całorocznych opon, co zresztą potwierdzają statystyki przytaczane przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. W Europie w trzecim kwartale tego roku sprzedaż opon całorocznych wzrosła o 20 proc. – najwięcej spośród wszystkich rodzajów ogumienia. To nie przypadek. Takie opony sprawdzają się w codziennej eksploatacji, a pozwalają zaoszczędzić i czas, i pieniądze.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Nie da się ukryć, że zimy są u nas coraz bardziej łagodne, a chwilowe, nawet ostre mrozy nie oznaczają, że nagle polskie miasta zostaną zasypane kilkucentymetrową warstwą śniegu. Choć co roku – jak odnotowują media – zima zaskakuje drogowców, to jednak bardziej anegdotyczne stwierdzenie niż realia. W praktyce, w mieście, zwykle drogi są dobrze oczyszczone i na tyle bezpieczne, na ile to możliwe w zimowych warunkach. A jeśli zdarzy się śnieżyca? Cóż, wówczas nawet na najlepszych „zimówkach” będziemy stać w korkach i poruszać się w tempie piechura (lub wolniej). 

Oczywiście łagodne zimy ostatnich lat to nie jedyny powód, dla którego wzrasta sprzedaż opon przeznaczonych do jazdy i latem, i zimą. Ogumienie całoroczne staje się też coraz doskonalsze i siłą rzeczy coraz mniej odstaje od nawet najlepszych „zimowek”. Kto powinien pozostać przy zmianie opon? Eksperci twierdzą, że to osoby, które zimą zmuszone są pokonywać dłuższe trasy w zróżnicowanym terenie, szczególnie górskim, albo po kiepskiej jakości drogach, które w praktyce nie są w ogóle odśnieżane. Pozostałym kierowcom dobra opona na cały rok w zupełności wystarczy.

Zwykle mówi się jednak, że całoroczna opona to rozwiązanie kompromisowe. W domyśle można przypuszczać, że oznacza to, że jest przeciętna zarówno latem, jak i w zimie. Może kilkanaście lat temu było to twierdzenie prawdziwe, ale nie dziś. Obecnie opracowano już specjalne mieszanki, które dają dobrą przyczepność przy wysokich temperaturach, na suchej drodze, ale jednocześnie bardzo dobrze trzymają zimą i na mokrej nawierzchni. Odpowiednio skomponowana guma nie zużywa się też latem tak szybko, jak tradycyjne „zimówki”. 

Od lat nad takimi oponami pracuje firma Goodyear, która jako pierwsza wymyśliła koncepcję opony całorocznej:

- Jesteśmy dumni z naszych opon całorocznych i jako Goodyear mamy ponad 40-letnie doświadczenie w badaniach, rozwoju oraz opracowywaniu innowacji technologicznych dla tego rodzaju opon – mówi Leszek Szafran, dyrektor zarządzający dywizji opon osobowych Goodyear w Europie Wschodniej - Północ.

Dodaje, że najnowszy model opony Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, zapewnia użytkownikom jeszcze lepsze osiągi na śniegu oraz mokrej i suchej nawierzchni niż poprzednia generacja. Fakt ten został zresztą potwierdzony zwycięstwami w szczegółowych testach opon, które przeprowadził prestiżowy magazyn Auto Bild. Po raz drugi z rzędu opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 triumfowała w badaniu opon całorocznych tego magazynu, a sama marka ponownie została nagrodzona tytułem producenta opon całorocznych roku.

W przeprowadzanych testach okazało się, że opona Vector 4Seasons Gen-3 zachowuje się optymalnie w zasadzie w każdych warunkach drogowych i idealnie nadaje się do jazdy przez cały rok. Testy wykazały bardzo dobrą przyczepność na śniegu, dobre hamowanie na suchej nawierzchni, jak również znakomite odprowadzanie wody, co zapobiega aquaplanningowi, czyli groźnemu zjawisku, które może doprowadzić do wpadnięcia w poślizg. Warto dodać, że opona marki Goodyear wyprzedziła 30 innych marek, które również uczestniczyły w teście. Oprócz wspomnianych parametrów wzięto też pod uwagę przebieg, koszty, czy też opory toczenia, co z kolei przekłada się na zużycie paliwa. Opona Goodyear, jako jedyna, uzyskała zielone oceny we wszystkich sprawdzanych kategoriach. Podkreślono też bardzo dobry stosunek ceny opony Vector 4Seasons Gen-3 do jej jakości. 

Dyrektor Goodyear ds. technologii w regionie EMEA, Laurent Colantonio, przyznał, że konsumenci, wybierając opony całoroczne, chcą uzyskać produkt łączący w sobie doskonałe hamowanie i przyczepność w zmiennych warunkach pogodowych, od suchych dróg w lecie po mokre i zimowe nawierzchnie, zachowując przy tym bezpieczeństwo i komfort jazdy. Colantonio podkreślał przy tym, że jest szczególnie dumny, iż produkt Goodyear spełnia te założenia.

Leszek Szafran podkreśla zaś, że całoroczne opony to kompromis, który daje wiele korzyści. Przy wyborze ogumienia należy wziąć pod uwagę roczne przebiegi, styl jazdy oraz miejsca, do których podróżujemy. Oczywiście konsument musi mieć wybór między oponami zimowymi i letnimi, a całorocznymi. Goodyear wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i ma w swojej ofercie pełną gamę bardzo dobrej jakości opon każdego rodzaju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ