Mocny wzrost inwestycji w Łodzi

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 4
Miasto Łódź zostało wskazane przez 15 proc.przedsiębiorców jako miejsce, w którym chcą rozwijać swoją firmę.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Miasto Łódź zostało wskazane przez 15 proc.przedsiębiorców jako miejsce, w którym chcą rozwijać swoją firmę.

Łódź to jeden z czterech najbardziej interesujących ośrodków biznesowych w kraju – pokazują wyniki raportu „Potencjał inwestycyjny Łodzi”. Miasto zostało wskazane przez 15proc. przedsiębiorców jako miejsce, w którym chcą rozwijać swoją firmę. Wyprzedziło tym samym tak prężne rynki jak Katowice (o 6 p.p.) czy Kraków (o 4 p.p.). Magnesem dla inwestycji są tu przede wszystkim: ogromny potencjał naukowy oraz rozwinięta infrastruktura. Motorem do rozwoju biznesu jest również wysoka jakość życia w mieście.

Raport opisujący łódzki rynek jest częścią szerszego projektu badawczego „Business Environment Assessment Study” przeprowadzonego przez Antal we współpracy z Cushman & Wakefield i Vastint. Badani – osoby zarządzające polskimi przedsiębiorstwami – zostali zapytani o miejsca w Polsce, w których najchętniej ulokowaliby swoje inwestycje. Każde z miast regionalnych zostało wymienione przynajmniej raz.

 

- Łódź przechodzi pozytywną zmianę, co możemy obserwować już od kilku lat. Branże IT, badawczo-rozwojowa, zaplecze biznesu, centra usług wspólnych oraz AGD przeżywają w Łodzi prawdziwy rozkwit. Pracuje w nich już kilkadziesiąt tysięcy osób, a cały czas powstają nowe miejsca pracy. Główną przewagą konkurencyjną Łodzi jest fakt, że jest to silny ośrodek akademicki, co powoduje, że stosunkowo łatwo jest znaleźć odpowiednio wyszkolone kadry. Ponadto, bogata oferta kulturalna, nowe centra handlowe czy przedsiębiorcy, rozważający tę lokalizację pod kątem nowych inwestycji pokazują, że z roku na rok miasto staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem zarówno do pracy jak i do życia – mówi Artur Skiba z Antal.

Największym atutem Łodzi jest jego potencjał edukacyjny, rozumiany jako dostępność przyszłych pracowników. To właśnie ten aspekt został oceniony najwyżej przez respondentów badania – na 7,4 pkt. w 10-stopniowej skali. Zdaniem przedsiębiorców miasto wyróżnia przede wszystkim zaplecze edukacji zawodowej- ocenione na 8 pkt.

Na rzecz współpracy z biznesem powstał program „Młodzi w Łodzi”, który wspiera rozwój kariery zawodowej studentów, zachęcając młodych ludzi do wiązania swojej przyszłości z miastem. Jednocześnie wspiera lokalnych przedsiębiorców i inwestorów w pozyskiwaniu wysoko wykwalifikowanej kadry. Łódzkie uczelnie dbają o rozwój swoich studentów, oferując kierunki studiów oraz fakultety, które odpowiadają na potrzeby rynku pracy.

Równie wysoko została oceniona lokalizacja Łodzi, jako miejsce do życia – respondenci ocenili ten aspekt na 7,4 pkt. w 10- stopniowej skali. Dawna stolica kina polskiego korzysta z ogromnego potencjału kreatywnego, oferując wiele atrakcji i wyjątkowe wydarzenia. Na mieszkańców i odwiedzających czeka olbrzymia różnorodność koncertów, gali, konferencji czy targów. Miedzy innymi dlatego osoby planujące swoją karierę w branży eventowej czy szeroko rozumianej kulturze nie powinny mieć problemu ze znalezieniem interesującej oferty pracy.

 

Trzecim czynnikiem, który przedsiębiorcy uważają za najkorzystniejszy w odniesieniu do Łodzi, jest świetnie rozwinięta infrastruktura transportowa. Czynnik otrzymał 6,9 pkt w 10 pkt. skali. Najlepiej został oceniony wskaźnik transportu drogowego– 8,6 pkt. Drugie miejsce zajął transport kolejowy (7.9 pkt.) oraz infrastruktura rowerowa (7,1 pkt.). Na korzystną ocenę wpływa przede wszystkim centralna lokalizacja Łodzi, która w połączeniu z dobrze przygotowaną infrastrukturą (port lotniczy, skrzyżowanie transeuropejskich autostrad A1 i A2, rozbudowana sieć połączeń kolejowych, najnowszy dworzec – Łódź Fabryczna, który w przyszłości ma stać się kluczowym punktem na mapie dużych prędkości) przekłada się na atrakcyjne możliwości rozwoju biznesu zwłaszcza w sektorze logistyki.

Zdaniem przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Business Environment Assesment Study, w Łodzi znajdują się władze przyjazne biznesowi. Miasto otrzymało ocenę 6.8 w dziesięciostopniowej skali. Bardzo pozytywnie zostało ocenione zarówno w aspekcie podejmowania nowych inicjatyw i projektów na rzecz biznesu, jak i łatwości komunikacji z administracją publiczną.

-O biznesowym potencjale Łodzi z pewnością świadczy liczba realizowanych projektów biurowych. Za niespełna dwa lata zasoby miasta powiększą się o kolejne 100 000 mkw., a już dziś wiemy, że deweloperzy mają zabezpieczone grunty pod kolejne inwestycje. Hossa może trwać nadal w rejonie ścisłego centrum, a także w okolicach Dworca Łódź Fabryczna. Z perspektywy najemcy Łódź oferuje komfortowe warunki, ponieważ firmy mogą decydować pomiędzy nowoczesnymi biurowcami, a wielofunkcyjnymi obiektami jak np. Monopolis, czy Targowa 77, które powstały w wyniku rewitalizacji pofabrycznych kompleksów. Różnorodność powierzchni, a także dostępność wykwalifikowanej kadry oraz kompleksowych usług dla biznesu to z pewnością dobra wiadomość dla obecnych i przyszłych najemców zainteresowanych rozwojem w Łodzi – dodaje Katarzyna Lipka-Nawrocka, Associate Director w dziale Badań i Doradztwa Cushman & Wakefield.

ZOBACZ RÓWNIEŻ