Leasing w czasie koronawirusa

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 22
Branża leasingowa podjęła szereg działań osłonowych na rzecz polskich przedsiębiorców, w tym m.in. poprzez umożliwienie odroczenia bieżących zobowiązań na okres od 3 do 6 miesięcy oraz wskazała na konieczne do podjęcia dalsze działania osłonowe w ramach przygotowywanej przez Rząd RP tzw. „tarczy antykryzysowej”.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Jak pisze Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, przyjęta 28 marca 2020 roku przez Sejm RP tarcza antykryzysowa umożliwia m.in.:

  • W ramach współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju:

o Uzyskanie pożyczek, gwarancji i poręczeń przez firmy leasingowe i ich klientów.

o Stworzenie mechanizmu re-gwarancji umów leasingowych zawartych przez przedsiębiorców, którego celem jest minimalizacja ryzyka wypowiadania umów leasingowych przedsiębiorcom, których model biznesowy został najbardziej dotknięty przez pandemię COVID-19.

  • Ubezpieczenie transakcji leasingowych, w tym z przeznaczeniem dla branży transportowej, w ramach współpracy z KUKE.
  •  Odroczenie w czasie wejścia w życie wielu aktów prawnych, w tym przepisów o objęciu ochroną konsumencką jednostek działalności gospodarczej (JDG). Przepisy ustawy o tarczy antykryzysowej odroczyły wejście w życie tych regulacji do 31.12.2020 r.

W dalszych pracach nad tarczą antykryzysową branża leasingowa postuluje, aby umożliwić:

  • Zawieranie umów leasingowych na finansowanie inwestycji polskich przedsiębiorstw przy udziale środków komunikacji elektronicznej (wymagana jest tu zmiana kodeksowa, umożliwiająca zawieranie umów w formie dokumentowej, która obejmie m.in. zawieranie kontraktów via e-mail)
  • Aneksowanie umów leasingu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (jak wyżej)
  • Wakacje leasingowe bez konieczności ponoszenia, przez przedsiębiorców, dodatkowych obciążeń o charakterze podatkowym
  • Przekazywanie nieopodatkowanych darowizn na rzecz wszystkich podmiotów realizujących zadania na rzecz ochrony zdrowia i innych działań temu towarzyszących, mających na celu przeciwdziałanie COVID-19. 

Firmy leasingowe zawierają każdego roku ponad pół miliona umów leasingu, co w 2018 roku pozwoliło zrealizować 29 proc. inwestycji przez polskich przedsiębiorców, a udział leasingu w polskim PKB wyniósł blisko 4 proc. co było najwyższym wskaźnikiem w Europe. W czasach gdy klienci unikają bezpośredniego kontaktu, spotkania z klientami nie służą podejmowanym działaniom epidemiologicznym, utrzymanie takiego poziomu aktywności nie jest możliwe. Naszym zdaniem umożliwienie zawierania umów leasingu w formie dokumentowej, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu pozwoli zminimalizować negatywne skutki dzisiejszego kryzysu.

- Powyższe rozwiązanie proponujemy zastosować także dla potrzeb aneksowania umów leasingu związanych z wakacjami leasingowymi. Umowy aneksowane w związku z wakacjami leasingowymi nie powinny być obciążone dodatkowymi, dla przedsiębiorców, skutkami podatkowymi tj. brakiem możliwości:

• zaliczenia w całości rat leasingowych do kosztów podatkowych w przypadku leasingu operacyjnego samochodów osobowych objętych limitem 150 tysięcy złotych,

• wykupienia przez leasingobiorcę przedmiotu leasingu po cenie z góry ustalonej przy podpisaniu umowy leasingu w przypadku umów, które podlegały w przeszłości cesji. 

Uważamy, że umożliwienie odjęcia od podstawy opodatkowania kwoty darowizn przekazanych na rzecz wszystkich podmiotów realizujących zadania na rzecz ochrony zdrowia zachęci firmy do wspierania tego typu działań - pisze Andrzej Krzemiński.