Konferencja ARP S.A. w Krakowie: „Czas na gospodarczą reorientację, czyli jak polskie firmy mogą rosnąć pomimo recesji w Niemczech?"
fot. mat. pras.Polski eksport w 2023 r. wzrósł o 5% do poziomu blisko 430 mld euro i był najwyższy w historii. Saldo obrotów handlowych już 11 rok z rzędu było dodatnie i wyniosło 45 mld euro, co jest największą zanotowaną dotychczas nadwyżką. Rok 2024 dla eksportu nie będzie już tak udany. W okresie styczeń-sierpień osiągnął wartość 230 mld euro i był o ponad 2% niższy niż przed rokiem. Głównym powodem jest sytuacja gospodarcza w Unii Europejskiej, która odpowiada za ponad 70 proc. całego polskiego eksportu.
Z kolei 2023 rok przyniósł na świecie wyraźne spowolnienie gospodarcze, co odbija się na globalnej wymianie handlowej. Wśród przyczyn tej sytuacji są m.in. kryzys energetyczny i ekonomiczne konsekwencje wojny w Ukrainie. Nowa rzeczywistość to zmiany ekonomicznego układu sił na świecie oraz narastający protekcjonizm.
Konferencja Biznesowa „Czas na gospodarczą reorientację – jak polskie firmy mogą rosnąć pomimo recesji w Niemczech?” była wydarzeniem skupiającym uwagę na wyzwaniach i możliwościach dla polskich przedsiębiorstw w obliczu zmieniającej się sytuacji gospodarczej w Europie.
Konferencję zaszczycili swoją obecnością Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz Stanisław Mazur, I Zastępca Prezydenta Krakowa oraz prof. Stefan Niesiołowski. Wydarzenie otworzył uroczyście Minister Finansów Andrzej Domański.
„Wyzwania, z którymi mierzą się nasi zachodnioeuropejscy partnerzy, w tym oczywiście gospodarka Niemiec są tak naprawdę wyzwaniami, z którymi mierzymy się również my tutaj, w Polsce. Widzimy, że wyniki finansowe spółek o dużym udziale eksportu znajdują się obecnie pod presją. Będziemy wspólnie szukać rozwiązań na rzecz tego, aby wzmacniać europejską gospodarkę. I tak, potrzebujemy reorientacji, reorientacji strukturalnej, reorientacji w kierunku bardziej zaawansowanych sektorów gospodarki. A polskie firmy muszą szukać alternatyw, muszą szukać nowych rynków. Nie tylko dlatego, że gospodarka niemiecka, mam nadzieję chwilowo, znajduje się w stanie spowolnienia, ale po to, aby budować stabilność swoich przychodów, aby budować siłę swoich modeli biznesowych. I my oczywiście będziemy pracować nad tym, aby tworzyć również legislacje, tworzyć również rozwiązania finansowe, które będą wspierały polskie firmy w ekspansji na nowe rynki.”
Na konferencji został odczytany list przez Bartłomieja Babuśkę, przewodniczącego Rady Nadzorczej ARP S.A. oraz Prezesa Zarządu Funduszu Górnośląskiego od Bartłomieja Sienkiewicza, posła do Parlamentu Europejskiego.
„Jako polityk widzę wyraźnie, że elity Niemiec, biznesowe i polityczne, wydają się bezradne wobec załamania się dotychczasowego modelu. Nie pojawił się dotąd żaden ugruntowany pomysł zmian, co może skutkować tylko pogłębieniem problemów gospodarki naszego sąsiada, a tym samym zwiększającą się ekspozycją na ryzyka dla Polski. Musimy zastanowić się, jak zmniejszyć zależność polskiego handlu od Niemiec, jednocześnie identyfikując nowe kierunki eksportu i utrzymując obecne tempo wzrostu gospodarczego. Nie bez przyczyny wielu analityków gospodarczych w całej Europie zadaje pytanie, czy polski cud gospodarczy kiedyś się skończy. W tej sytuacji nie stać nas na bierność. Polska przedsiębiorczość słynie z kreatywności, inteligencji i zdolności do szybkiej adaptacji w zmieniających się warunkach. Wierzę, że nasi przedsiębiorcy po raz kolejny udowodnią swoją siłę i innowacyjność, a nasza konferencja stanie się istotnym krokiem na drodze do kolejnych sukcesów.”
Gospodarka Unii Europejskiej, z kluczowym rynkiem niemieckim, odgrywa istotną rolę w polskim eksporcie. Recesja, stagnacja gospodarcza Niemiec oraz zmieniające się uwarunkowania geopolityczne i makroekonomiczne wymagają od polskich firm przemyślenia dotychczasowych strategii i otwarcia na nowe kierunki ekspansji.
W odpowiedzi na te wyzwania, celem konferencji było omówienie możliwości i strategii, które pozwolą polskim przedsiębiorstwom utrzymać konkurencyjność na rynkach międzynarodowych, jednocześnie wykorzystując wsparcie oferowane przez instytucje rozwojowe.
Kluczowe obszary tematyczne poruszone podczas konferencji:
- Odporność polskiego eksportu wobec wyzwań rynku UE
Eksperci i paneliści przeanalizowali jak polskie firmy mogą adaptować się do spowolnienia gospodarczego w Europie, z naciskiem na zdywersyfikowanie rynków eksportowych oraz maksymalizację szans na rynkach globalnych. - Perspektywiczne kierunki rozwoju eksportu
Prezentacja PwC Polska skupiła się na „Mapie rynków przyszłości”, identyfikując najbardziej obiecujące obszary ekspansji w czasach niepewności gospodarczej i geopolitycznej. - Budowanie przewagi konkurencyjnej w trudnych czasach
Panel dyskusyjny poświęcony został nowym strategiom rozwoju dla firm, takim jak inwestycje w innowacje, technologie i zrównoważoną transformację, które mogą zapewnić trwały wzrost i zwiększyć odporność na kryzysy. - Rola instytucji rozwojowych we wspieraniu polskich firm
Dyskusja dotyczyła wsparcia oferowanego przez instytucje rozwojowe w Polsce, takich jak ARP, PFR czy KUKE, które pomagają przedsiębiorstwom w realizacji inwestycji, finansowaniu rozwoju oraz wprowadzaniu innowacji.
Podczas panelu „Odporność polskiego eksportu wobec problemów rynku UE”, uczestnicy rozmawiali na temat słabnącej kondycji niemieckiej gospodarki, która z powodów strukturalnych pogrąża się w stagnacji. Przemysł ciężki i sektor motoryzacyjny - główne gałęzie niemieckiej gospodarki przechodzą transformację energetyczną, by dostosować się do wymogów Unii Europejskiej. Inwestycje zjadają zyski, a elektromobilność nie przynosi zakładanych dochodów. Efektem jest spadek koniunktury w pozostałych gałęziach produkcji i usługach.
- Szczególne znaczenie dla polskich firm ma kondycja gospodarki Niemiec - naszego największego partnera handlowego - która z powodów strukturalnych pogrąża się w stagnacji. W obliczu tych wyzwań polskie firmy powinny redefiniować swoją strategię biznesowej ekspansji i otworzyć się także na inne rynki. Aby krajowe przedsiębiorstwa mogły się dalej rozwijać na rynkach międzynarodowych, kluczowe jest strategiczne podejście i kompleksowa analiza potencjalnych szans biznesowych uwzględniająca czynniki makroekonomiczne, geopolityczne i globalne trendy. Kolejnym krokiem powinna być identyfikacja perspektywicznych rynków eksportowych, w szczególności poza Unią Europejską, które oferują atrakcyjne warunki prowadzenia biznesu i dynamicznie rosną. Przemyślana i dobrze zaplanowana polityka wsparcia ekspansji eksporterów, nastawiona na realizację najważniejszych potrzeb będzie stanowić ważny element zwiększania przychodów i wartości polskich firm w najbliższej przyszłości, co w sposób oczywisty przekłada się na siłę polskiej gospodarki - powiedział Michał Dąbrowski, Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
W panelu wzięli udział również: Michał Dąbrowski Prezes Zarządu ARP S.A., Przemysław Borek Członek Zarządu Pekabex, Katarzyna Kowalska Wiceprezes Zarządu KUKE, prof. dr hab. Zbigniew Makieła Akademia WSB - Uniwersytet Jagielloński, Magdalena Nowak Wiceprezes Zarządu ZUE.
Konferencję wzbogaciła prezentacja dr Dionizego Smolenia, partnera PwC Polska: „Mapa rynków przyszłości – perspektywiczne kierunki rozwoju ekspansji zagranicznej w czasach gospodarczego spowolnienia i geopolitycznej niepewności”.
Prezentacja do pobrania tu.
Podczas panelu „Nowe strategie rozwoju – jak polskie firmy mogą budować przewagę konkurencyjną?” dyskutowano o kierunkach zmian, jakie polskie firmy muszą przejść, aby stać się nie tylko konkurencyjne, ale zaczęły wygrywać na nowych rynkach zagranicznych.
W panelu wzięli udział: Bartłomiej Babuśka Prezes Zarządu Funduszu Górnośląskiego, Tomasz Orlik Członek Zarządu PFR TFI, Marcin Witczak Prezes Zarządu Laude Smart Intermodal, Agnieszka Ziółko Prezes Zarządu Krakodlew.
O tym, jak odnieść sukces na rynkach zagranicznych rozmawiali przedsiębiorcy Dariusz Biega Dyrektor Astor, Maciej Jasiewicz, Prezes Zarządu Recykl, Grzegorz Krupnik Prezes Zarządu Protech oraz Michał Zachara Chief Operating Officer KP Labs. Podczas panelu „Czynniki sukcesu na nowych rynkach” dyskutowali o strategiach ekspansji eksportowej, uwarunkowaniach lokalnych i specyfice poszczególnych rynków. Zgodzili się, że choć dobrze przemyślana strategia oraz wsparcie instytucji, nie tylko w obszarze finansowym, nie zagwarantują powodzenia, to jednak sprawiają, że przedsiębiorca nie czuje się osamotniony w swojej misji.
W panelu „Jak instytucje rozwoju wspierają wzrost polskich firm i efektywności gospodarki?” uczestnicy wskazywali na potrzebę wspierania przedsiębiorców na różnych etapach ich działalności – od stawiania pierwszych kroków w biznesie, przez wzrost na rynku krajowym, po rozwój eksportu i inwestycji zagranicznych wychodzących.
- Firmy mogą liczyć nie tylko na dopasowane do konkretnych potrzeb finansowania inwestycji, rozwoju innowacyjności czy zielonej transformacji, ale także na różnorodne programy wsparcia i doradztwo. Celem Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. jest wzrost produktywności gospodarki i zrównoważony rozwój społeczny oraz przemysłowy kraju. Wspieramy przedsiębiorców, by mogli konkurować na coraz trudniejszym rynku europejskim. Jesteśmy z nimi również, w momencie, gdy przechodzą transformację cyfrową czy inwestują w infrastrukturę wewnętrzną przedsiębiorstwa – powiedział Łukasz Kotapski, Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
W panelu wzięli udział: Marek Buczak Dyrektor Departamentu Zarządzania Funduszem Ekspansji Zagranicznej PFR TFI Łukasz Kowalski, Dyrektor KUKE oraz Łukasz Chrabański Kierownik Zagranicznego Biura Handlowego we Frankfurcie PAIH.