Każda zmiana jest szansą. Jak ją wykorzystać w biznesie?

Każda zmiana jest szansą. Jak ją wykorzystać w biznesie?
Fot. shutterstock.
Kiedy świat biznesu zmaga się z ciągłymi turbulencjami i nieprzewidywalnością, umiejętność adaptacji i efektywne zarządzanie ryzykiem stają się kluczowe dla przetrwania firm. Jak przygotować się na niepewność rynkową, kaprysy konsumenckie, presję konkurencji? Czy nowe technologie mogą pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji w czasach zawirowań? Jak być elastycznym w biznesie?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W najnowszym odcinku podcastu Biznes Jutra w tę tematykę zagłębiają się eksperci - Tomasz Rodak, dyrektor sprzedaży w Bibby Financial Services i Paweł Przywieczerski, dyrektor sprzedaży w Platinum Financial. Co radzą przedsiębiorcom?

Ostatnie lata to seria nieoczekiwanych wydarzeń, które głęboko wpłynęły na globalny biznes. Pandemia COVID-19 a potem wojna w Ukrainie naruszyły bezpieczeństwo i stabilność rynków, a kryzys energetyczny i problemy z łańcuchami dostaw przyczyniły się do wzrostu kosztów operacyjnych i surowców, a w konsekwencji inflacji, prowadząc do spowolnienia gospodarki.

- Świat stał się mniej przewidywalny a ryzyko jest nieodłącznym elementem biznesu i musimy się z nim pogodzić. Przy tym nie powinniśmy patrzeć na ryzyko tylko przez pryzmat negatywnych skutków. Ryzyko może również przynieść pozytywne efekty dla naszego biznesu - mówi Paweł Przywieczerski. Zgadza się z nim Tomasz Rodak, dodając: - Tak naprawdę zmiana jest jedyną stałą w dzisiejszym świecie i zgodzą się z tym zwłaszcza przedsiębiorcy.

Największe zagrożenia dla MŚP

Szczególnie mocno skutki globalnych perturbacji odczuły małe i średnie przedsiębiorstwa. Według badania „Global Business Monitor 2023” - przeprowadzonego przez Bibby Financial Services - największym zagrożeniem dla polskich przedsiębiorców była inflacja i rosnące koszty (70 proc.). Kolejnymi ceny energii i surowców (59%), niepewne otoczenie (38%), stopy procentowe i koszty kredytowania (29%) oraz konflikt w Europie (28%).

- To wszystko odbija się na płynności finansowej, a to najbardziej stresująca dla przedsiębiorców sytuacja. To krwioobieg firmy. Jeśli gotówka przestanie krążyć, trudno myśleć o dalszym rozwijaniu się i planach. Następuje paraliż biznesu – tłumaczy Tomasz Rodak. W sytuacjach kryzysowych, dostęp do środków finansowych może być decydujący dla przetrwania firmy. To oznacza poszukiwanie alternatywnych źródeł finansowania, takich jak faktoring, leasing, ubezpieczenia, które mogą zapewnić niezbędną elastyczność finansową, a nawet zdecydować o przetrwaniu firmy.

Nowe podejście do strategii

Turbulencje w gospodarce wpływają nie tylko na bieżące działania firm, ale również wymuszają przemyślenie ich długoterminowych strategii. W obecnych czasach, charakteryzujących się ciągłą zmiennością i niepewnością, przedsiębiorcy muszą przyjąć nowe podejście do planowania i zarządzania swoimi biznesami.

- To przemodelowanie strategii już się odbywa. Nie buduje się już dokumentu na kolejne 4-5 lat, ale systematycznie aktualizuje go w oparciu o rzeczywiste zmiany. Staje się on swego rodzaju ogólniejszą wizją rozwoju biznesu. Mówi dokąd chcemy dotrzeć, ale już nie tak łatwo określa współczynniki czy wartości, które chcemy na końcu osiągnąć – tłumaczy Paweł Przywieczerski.

Elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe jest obecnie kluczem do sukcesu. Ale także fair play. - Przykładem takiego podejścia była branża HoReCa w czasie pandemii. Firmy spożywcze i hurtownie zrozumiały, że przy zamkniętych restauracjach, hotelach, te nie mają jak zapłacić. Firmy w całym łańcuchu postanowiły czekać na tarcze pomocowe i utrzymać swoje zatrudnienie – tłumaczy Tomasz Rodak. Obaj eksperci podkreślają też, że silną stroną w przypadku drobniejszych przedsiębiorców, jest relacyjność i dobra znajomość swoich kontrahentów, co pomaga w wypracowaniu wspólnego rozwiązania w razie trudności.

Zarządzanie ryzykiem staje się nieodłącznym elementem biznesu

Zamiast unikania ryzyka, kluczowe jest rozwijanie umiejętności jego identyfikacji, oceny i zarządzania nim. Dla wielu firm oznacza to konieczność inwestowania w narzędzia analityczne, które pomogą w lepszym zrozumieniu rynku, preferencji konsumentów i przewidywaniu potencjalnych zagrożeń. - „Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z małych CRM-ów, które pozwalają im analizować dane o klientach i dostosowywać ofertę do ich potrzeb. Dzięki temu mogą tworzyć własne bazy wewnętrzne klientów i oferować im produkty, które są dla nich w danej chwili najbardziej atrakcyjne” – mówi Tomasz Rodak.

Kolejnym ważnym aspektem jest koncentracja na innowacjach i adaptacji oferty do zmieniających się warunków rynkowych. Firmy, które potrafią szybko dostosować swoje produkty lub usługi do aktualnych potrzeb rynku, zwiększają swoje szanse na sukces. W czasach VUCA (volatility, uncertainty, complexity, ambiguity) adaptacyjność i innowacyjność są nie tylko atutami, ale koniecznością.

W podcaście Biznes Jutra eksperci omówią te i wiele innych kwestii, dostarczając praktycznych wskazówek dla przedsiębiorców, którzy chcą przekuć zmiany rynkowe w szanse na rozwój i zyski. Zapraszamy do słuchania podcastu i szukania tam inspiracji, które pomogą w prowadzeniu biznesu w tych niepewnych czasach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ