Lider powinien być przede wszystkim empatyczny

Lider powinien być empatyczny / Fot. Markus Spiske
Lider powinien być empatyczny / Fot. Markus Spiske, Unsplash.com
Jaki powinien być lider? W wywiadzie dla Harvard Business Review prezes Microsoftu, Satya Nadella, zwrócił uwagę, że przede wszystkim pełen empatii. To bardzo dobra sugestia.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Empatia oznacza umiejętność wchodzenia w czyjeś buty i patrzenie na świat z perspektywy tej osoby. Tego uczy się nawet dzieci. Jeśli zaczniemy pracować na stanowisku menedżerskim, powinniśmy wziąć to pod uwagę. Jaki powinien być lider w obecnych czasach? Okazuje się, że przede wszystkim empatyczny. 

Sprawdź: Licznik słów

Lider empatyczny to przede wszystkim osoba proaktywna. Taki lider nie tylko rozwiązuje problemy w miarę ich pojawiania się - aktywnie szuka sposobów na poprawianie środowiska pracy dla innych. Wygładza drogę, usuwa przeszkodyh, stara się, aby personel nie musiał radzić sobie z niepotrzebnymi wyzwaniami. Empatia jest konieczna, jeśli chcemy postępować w ten sposób. 

Lider powinien być proaktywny oraz inkluzywny

Bycie proaktywnym może wymagać odrobienia pracy domowej z tematu "kim są pracownicy?", aby zrozumieć mocne strony wszystkich członków zespołu, a także wyzwania, z jakimi się mierzą. Może to również wymagać bycia po stronie swojego zespołu - na spotkaniach z kierownictwem czasami będziemy musieli wyjaśnić dlaczego coś może się nie udać, i że nie chcemy tego zlecać w zespole. Lider empatyczny doskonale wie, z czym poradzi sobie jego zespół, a z czym nie (wtedy trzeba zlecić te prace w inne miejsce). Taki lider świetnie rozumie i zna wszystkich pracowników, inwestuje w ich rozwój, jak również stale utrzymuje z nimi dobre relacje. 

Ponadto lider powinien być także inkluzywny. Czyli dostępny dla każdego, a w dodatku dostrzegający potrzeby poszczególnych osób i pomagający im w znalezieniu środowiska, które okaże się dla nich najlepsze. Menedżer tego rodzaju rozumie, że każdy ma unikalne zdolności i cechy, jak również potrzeby i motywacje. 

Jaki jeszcze powinien być lider? 

Empatia poznawcza to kolejna z cech dobrego lidera. Opiera się ona na dokładnym zrozumieniu czyjejś perspektywy. Nie wymaga od nas emocji, ale wymaga zrozumienia i chęci zaangażowania się w to zrozumienie. Z drugiej strony ważna jest empatia afektywna - taka, która opiera się na emocjach (np. kiedy ktoś płacze z tobą w pracy, wykazuje się empatią afektywną). Oczywiście nie znaczy to, że mamy płakać w pracy - to tylko przykład dotyczący tego typu empatii. 

Inspiracje: Gal Gadot 

Ogólnie rzecz biorąc, ludzie mogą mieć wysoki lub niski poziom obu rodzajów empatii. Uważa się, że najlepszy lider to taki, który ma wysoki poziom empatii poznawczej i niski tej afektywnej. Pozwala to na empatyczne angażowanie się w rozwój pracowników oraz ich uczucia i frustracje, bez wdawania się w emocjonalną walkę. 

Na koniec, świetny lider działa również w taki sposób, że pracownik czuje się bezpieczny. Dba o to, aby każdy czuł się doceniony i bezpieczny w pracy, mile widziany i mający wpływ w zespole.