Handel zagraniczny – jak radzić sobie z ryzykiem walutowym

Marcin Serafin. Fot. D. Sobieski
Marcin Serafin. Fot. D. Sobieski 83
Polski eksport rośnie z roku na rok. Jego wartość w 2014 roku była o 7 proc. wyższa niż w roku 2013, a według wstępnych danych GUS w ubiegłym roku wzrosła o kolejne 7,8 proc.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Polski eksport rośnie z roku na rok. Jego wartość w 2014 roku była o 7 proc. wyższa niż w roku 2013, a według wstępnych danych GUS w ubiegłym roku wzrosła o kolejne 7,8 proc.

Tak dobre wyniki wymiany handlowej to efekt działalności polskich firm – już niemal połowa z nich (45 proc.) operuje za granicą, a 23 proc. spogląda odważnie nie tylko na zachód Europy, ale również w kierunku azjatyckim*. Znaczący wpływ na działalność naszych przedsiębiorców mają jednak duże wahania kursów walutowych. Aby w pełni kontrolować sytuację na rynku i wzmocnić pozycję walutową firmy, warto więc korzystać z nowoczesnych platform transakcyjnych za pomocą urządzeń mobilnych – radzi Marcin Serafin, Kierujący Wydziałem Transakcji z Klientami w Departamencie Skarbu Banku Millennium.

Choć wciąż czekamy na publikację pełnych danych GUS, dotyczących eksportu w 2015 roku, już wiemy, że jego wartość z pewnością przekroczy wzrost zanotowany w roku 2014. Po raz pierwszy w historii eksport będzie wyższy od importu (o ok. 3,7 mld euro). Główną pozycję w polskim eksporcie zajmują obecnie wyroby przemysłu elektromaszynowego. Na drugim miejscu w rankingu jest przemysł chemiczny, a na trzecim – artykuły rolno-spożywcze.

Stabilne fundamenty ekonomiczne Polski i zrównoważony wzrost gospodarczy zapewniają dobre warunki do rozwoju przedsiębiorstw, a dodatkowo eksporterom pomaga także niezbyt silny złoty, który znajduje się obecnie w środku światowej stawki walut.

Choć warunki do inwestowania za granicą są obecnie dobre, a polscy przedsiębiorcy nabrali pewności siebie, doświadczenia i apetytu na podbój następnych rynków, warto pamiętać o wyzwaniach, jakie stoją przed rodzimymi firmami. Głównym zagrożeniem dla ich ekspansji jest nie tylko niestabilna sytuacja finansowa państw takich jak Chiny, Rosja czy kraje Bliskiego Wschodu, ale również bardzo duże wahania kursów walutowych, które mogą powodować wzrost zobowiązań lub spadek należności spółki. Osoby zarządzające finansami przedsiębiorstw działających na rynkach międzynarodowych powinny więc regularnie korzystać z rozwiązań pozwalających zabezpieczyć się przed ryzykiem kursowym.

Wymiana walut dla przedsiębiorstw – teraz również mobilnie

Przedsiębiorcy mogą oszczędzić setki tysięcy złotych, korzystając z mobilnych platform transakcyjnych, zapewniających wygodny i szybki dostęp do rynku walutowego. Dotyczy to w szczególności branż skupiających się na imporcie i eksporcie, takich jak przemysł elektromaszynowy, chemiczny, rolno-spożywczy czy drzewno-papierniczy. Przedsiębiorcy zyskują możliwość szybkiej reakcji na zmieniającą się sytuację na międzynarodowym rynku walutowym oraz konkurencyjne kwotowania. Na ekranie telefonu komórkowego klient może obserwować zmieniające się kursy walut i kupować je lub sprzedawać w wybranym przez siebie, najkorzystniejszym momencie, uzyskując najlepsze ceny transakcyjne. 

Przedsiębiorstwo produkcyjne zazwyczaj pojawia się na rynku walutowym w momencie, kiedy osiągnie zysk i umocni swoją pozycję na nowym, zagranicznym rynku. Wtedy zdaje sobie sprawę, że w realiach zglobalizowanej gospodarki światowej używanie systemu umożliwiającego przeprowadzanie transakcji w walutach obcych – euro, dolarach czy funtach – jest po prostu tańsze. W celu zawarcia transakcji nie trzeba kontaktować się z dealerem banku, ani tracić czasu na negocjowanie kursu przy każdej transakcji.

Lista korzyści, jakie można osiągnąć dzięki mobilnej aplikacji Millennium Forex Trader jest długa – wygoda i szybkość, niższe koszty, możliwość zawierania transakcji kasowych i terminowych czy stały dostęp do historii zawieranych transakcji. To usługa dla wszystkich firm realizujących lub otrzymujących płatności w walutach obcych, które chcą w pełni kontrolować sytuację na rynku walutowym i wzmocnić pozycję swojej firmy względem rodzimej i zagranicznej konkurencji.

*Raport think tanku Poland, Go Global „Polskie firmy na globalnej scenie”, wrzesień 2015 r.

baner 970x200

ZOBACZ RÓWNIEŻ