Czy kobiety są przygotowane na nową rzeczywistość?

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
#WOMANUPDATE - ogólnopolska kampania społeczna zachęcająca kobiety do wejścia w świat nowych technologii.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rewolucja technologiczna stała się faktem. W nowej rzeczywistości i nowej gospodarce o sukcesie ludzi, firm i całych państw zadecyduje umiejętność wdrożenia i efektywnego wykorzystania nowych technologii. #WomanUpdate to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna organizowana przez Future Collars i wspierana przez kilkadziesiąt firm i instytucji, dzięki której każda kobieta, bez względu na doświadczenie, wiek czy miejsce zamieszkania, ma szansę opuścić swoje dotychczasowe ramy i zdobyć kompetencje przyszłości. W czasach, kiedy jedyną pewną jest zmiana - największą siłą oraz gwarantem zawodowego spełnienia i bezpieczeństwa finansowego są gotowość do ciągłego rozwoju i zdobywanie nowych umiejętności.

NOWA POST-COVIDOWA RZECZYWISTOŚĆ

Pandemia wywoła kryzys gospodarczy, którego skali i skutków nie jesteśmy w stanie ocenić. Jednak to, co widać już gołym okiem to gwałtowne przyspieszenie i intensyfikacja transformacji cyfrowej, która mocno zmieni rynek pracy i redefiniuje rolę człowieka w różnych procesach. Nie bez znaczenia jest również fakt, że kryzys pandemiczny uderza mocno w sfeminizowane sektory gospodarki. W Polsce w branżach narażonych na konsekwencje kryzysu pracuje łącznie 3 mln kobiet. Z czego aż 1,2 mln znajduje zatrudnienie w usługach, handlu hurtowym i detalicznym. Kobiety stanowią również liczną reprezentację w sektorach zagrożonych automatyzacją, szczególnie w bankowości i finansach.1 Mając na uwadze wymienione okoliczności i fakt, że poziom kompetencji cyfrowych wśród osób dorosłych plasuje Polskę w ogonie Europy – zajmujemy 22 miejsce wśród 28 krajów Unii Europejskiej2 – kobiety powinny jak najszybciej zintensyfikować rozwój zawodowy skupiony na kluczowych kompetencjach. Tym bardziej, że według szacunków aż 160 milionów kobiet na świecie będzie musiało zmienić zawód lub stanowisko pracy3.

Kryzys jest jednak nie tylko zagrożeniem, ale również i szansą na ciekawszą i bardziej satysfakcjonującą pracę. Kluczem do bezpiecznej przyszłości, stabilnego zawodu czy dobrych zarobków są kompetencje przyszłości, do których zaliczamy umiejętności cyfrowe i techniczne oraz zdolności poznawcze i społeczne4. Warto inwestować w ich nabywanie i stale je podnosić, aby nadążać za zmieniającym się światem. W budowaniu tej świadomości, jak również w przekładaniu wiedzy na praktykę ma pomóc kobietom kampania społeczna #WomanUpdate, organizowana przez Future Collars i finansowana w ramach programu NESsT Empowers.

Celem kampanii #WomanUpdate jest dotarcie do kobiet, które chciałyby się przebranżowić, zdobyć kompetencje przyszłości, a tym samym – zmienić kurs swojego zawodowego życia. A także do tych, które dotychczas były wykluczone cyfrowo, ale pod wpływem przyspieszonej rewolucji technologicznej czy też kryzysu post-covidowego, nie mają już wyjścia i dla swojego własnego dobra powinny otworzyć się na świat nowych technologii. Zarówno w przypadku jednych, jak i drugich, kampania jest bazą praktycznej wiedzy i drogowskazem w kontekście możliwych ścieżek rozwoju i dalszej kariery. Na potrzeby akcji powstała dedykowana strona - http://womenupdate.org, gdzie znajdują się: bezpłatny poradnik dla kobiet, które chcą zdobyć kompetencje przyszłości, dostęp do darmowych lekcji z kompetencji cyfrowych, w tym m.in. z zakresu: programowania, social mediów, digitalu, liczne materiały edukacyjne, wywiady z kobietami, które przebranżowienie mają już za sobą oraz liderkami w świecie IT. W ramach kampanii zostanie również przeprowadzony konkurs, w którym do wygrania będą testy osobowościowe i konsultacje z doradcami kariery.

ZMIANA JEST SIŁĄ, SIŁA JEST KOBIETĄ

W procesie zwiększania obecności kobiet w branży IT i tym samym zwiększania różnorodności w firmach, kluczowe jest zapewnienie kobietom dostępu do wysokiej jakości edukacji, możliwości uczenia się przez całe życie oraz miejsc pracy, które pozwolą im aktywnie uczestniczyć w życiu społeczeństwa na każdym etapie. I wbrew temu, co zwykło się powtarzać, że „IT to nie jest branża dla kobiet” jest wprost przeciwnie. Choć liczby, niecałe 15% kobiet zatrudnionych w całym sektorze IT w Polsce, w Europie – 16,7% – wyraźnie wzmacniają ten stereotyp5.

Kobiety mają wysoko rozwinięte kompetencje emocjonalne, które pozwalają im w fenomenalny sposób radzić sobie ze zmianami i niepewnością, ułatwiają pracę w grupie i przejmowanie odpowiedzialności. Do pełnego zestawu kompetencji przyszłości brakuje im zatem wyłącznie tych cyfrowych, do których zdobywania chcemy je zachęcić za sprawą naszej kampanii - mówi Joanna Pruszyńska-Witkowska, współzałożycielka i wiceprezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

Jesteśmy przekonane, że kampania #WomanUpdate i wszystko co za nią idzie, są kobietom bardzo potrzebne. Mam na myśli zarówno solidną bazę praktycznej wiedzy, jak i rekomendacje co do systemowych rozwiązań przy współpracy rządu i biznesu na rzecz tworzenia otwartego systemu edukacyjnego, służącego rozwojowi kompetencji zawodowych kobiet. Ważne, żebyśmy wszyscy pamiętali, że przeciwieństwem sukcesu nie jest porażka, a brak działania – pointuje Beata Jarosz, współzałożycielka, prezes Future Collars, inicjatorka kampanii #WomanUpdate.

W NESsT wierzymy, że zaangażowanie różnorodnych partnerów przyczyni się do wypracowania nowych mechanizmów pozwalających kobietom, również tym, które są w trudnej sytuacji finansowej, na podjęcie decyzji o podniesieniu kompetencji cyfrowych. Jestem przekonany, że tego rodzaju upskillig połączony z odpowiednim wsparciem, budującym wiarę we własne możliwości, jest najlepszą drogą do znalezienia dobrej i dopasowanej do potrzeb pracy przyszłości – mówi Filip Wadowski, Country Director w NESsT Polska

W ramach kampanii już wkrótce zostanie opublikowany raport pt. „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety na rynku pracy w post-covidowej rzeczywistości” opracowany przez DELab - interdyscyplinarny instytut badawczy Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Innowacyjna Gospodarka INGOS. Pojawią się w nim analizy i dane dotyczące kierunku zmian na rynku pracy wywołanych przez pandemiczny kryzys gospodarczy oraz przyspieszoną cyfryzację, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet.

Patronat Honorowy nad kampanią objęło Ministerstwo Rozwoju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ