Digital signage wpływa na decyzje zakupowe klientów

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe 78
Wyniki badań przeprowadzonych przez Kantar TNS w restauracjach sieci Gruby Benek pokazują, że treści prezentowane na ekranach digital signage mogą wpływać na zmianę decyzji zakupowych nawet co drugiego klienta. Świadczą o tym także dane sprzedażowe, które

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wyniki badań przeprowadzonych przez Kantar TNS w restauracjach sieci Gruby Benek pokazują, że treści prezentowane na ekranach digital signage mogą wpływać na zmianę decyzji zakupowych nawet co drugiego klienta. Świadczą o tym także dane sprzedażowe, które w przypadku konkretnej promocji wyświetlanej na ekranach digital signage przełożyły się nawet na 40-procentowy wzrost sprzedaży.

Kantar TNS na zlecenie firmy Samsung zbadał wpływ treści wyświetlanych na ekranach digital signage na podejmowanie decyzji zakupowych wśród 141 klientów restauracji sieci Gruby Benek. Wywiady bezpośrednie przeprowadzono na tabletach w trzech różnych lokalach sieci, mieszczących się w podwarszawskich Ząbkach, w Gdyni oraz w Łodzi. Jakie wnioski płyną z tych badań?

Przede wszystkim ekrany digital signage przykuwają uwagę dużo bardziej niż tradycyjne plakaty czy ulotki, dlatego też restauratorom łatwiej jest dotrzeć z komunikatem o promocji czy aktualnej ofercie do klientów. Na treści wyświetlane za pośrednictwem ekranów Samsung uwagę zwróciła połowa badanych, zaś co piąty przyznał, że zamówił reklamowane danie pod wpływem informacji prezentowanych na wyświetlaczu.

Wzrost sprzedaży o 40 proc.

– Po zainstalowaniu w naszych restauracjach ekranów digital signage zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania promocjami, które prezentowaliśmy naszym klientom. Do tej pory tę nowoczesną formę wyświetlania treści zastosowaliśmy w trzech restauracjach. Opierając się jednak na pozytywnych doświadczeniach, planujemy implementację tego typu ekranów w pozostałych naszych punktach – zapowiada Mateusz Szewczyk, prezes sieci pizzerii Gruby Benek.

Słowa prezesa potwierdzają badania, bowiem największy wpływ na decyzję o zamówionym daniu miało obejrzenie przez respondentów reklamy na ekranie w restauracji – stało się tak w przypadku blisko jednej trzeciej badanych. Nawet preferencje smakowe, wydawałoby się, że kluczowe przy zamawianiu posiłków, miały mniejszy wpływ na wybór dania. Wskazało na nie 24 proc. klientów.

W wybranych lokalach, w których na ekranach prezentowana była oferta specjalna napoju i pizzy, sprzedaż napoju wzrosła średnio o 40 proc., a dania o 36 proc. Biorąc pod uwagę fakt, że digital signage jest narzędziem stosunkowo nowym, jeśli chodzi o sieć Gruby Benek, i nadal potrzeba czasu, aby przyzwyczaić klientów pizzerii do tej formy prezentacji oferty, wynik jest tym bardziej imponujący. Już teraz widać, że ekrany wpływają na znajomość menu lokali i mają wpływ na wybory klientów.

Cyfrowa zmiana zdania

Aż 65 proc. spośród tych, którzy zamówili danie reklamowane na wyświetlaczach, przyznało, że wchodząc do restauracji, miało inny plan i zmieniło swoją decyzję w wyniku poznania wyświetlanej promocji. Wizualizacja oferty sprawia, że digital signage to narzędzie służące do efektywnej prezentacji menu czy aktualnych promocji. Cyfrowy wyświetlacz umożliwia także elastyczne dopasowywanie przekazu w zależności od aktualnych potrzeb firmy, co przekłada się na poprawę wyników finansowych przedsiębiorstwa. Badania przeprowadzone przez firmę Deloitte wskazują, że cyfrowa interakcja z konsumentami przekłada się na większe zyski nawet o 33 proc.

Większa skuteczność w dotarciu z komunikatem do klienta wynika przede wszystkim z czytelności oraz aspektu estetycznego wyświetlanych treści – dania prezentowane na ekranach digital signage wyglądają atrakcyjnie i przyciągają uwagę, na co wskazało dziewięciu na dziesięciu klientów. Jednak wysoka estetyka to nie jedyne zalety profesjonalnych ekranów. 80 proc. respondentów przyznało, że digital signage ułatwiło im skorzystanie z oferty, zaś dwóm na trzech pomogło w wyborze dania.

Polacy coraz częściej stykają się z technologiami digital signage i powoli się z nimi oswajają – 60 proc. respondentów przyznało, że chętnie korzysta z ekranów dotykowych, jeśli takowe są dostępne. Mimo to jest spory odsetek osób (28 proc. badanych), które twierdzą, że nigdy nie spotkały się z tego typu rozwiązaniami w gastronomii. Wynika to głównie z tego, że do niedawna digital signage kojarzony był przede wszystkim z dużymi „sieciówkami” i galeriami handlowymi. Mimo coraz większej dostępności ekranów digital signage, nadal odsetek osób, które zetknęły się z tą technologią, jest niższy niż np. w USA, gdzie według badań firmy Nielsen z 2015 r. z wyświetlaczami cyfrowymi w handlu i gastronomii spotkało się 75 proc. respondentów.

Jednak z roku na rok stają się one coraz popularniejsze wśród małych i średnich biznesów, w tym w branży gastronomicznej, gdzie zastosowanie digital signage, w świetle poczynionych badań, wydaje się bezdyskusyjne.

– Wdrożenie ekranów profesjonalnych w sieci Gruby Benek pokazuje, że rozwiązania digital signage są skierowane nie tylko do dużych firm i sklepów, ale także do małych i średnich, w tym m.in. dla takich, jak właśnie sieć pizzerii Gruby Benek. Ekrany digital signage to rozwiązanie wpływające na wzrost percepcji wyświetlanych treści i promocji, co pozwala kształtować decyzje zakupowe klientów. Ponadto taka inwestycja będzie procentowała przez wiele lat, ze względu na wysoką trwałość i żywotność ekranów – zauważa Karolina Rostowska, Key Account Manager z Samsung Electronics Polska.