CCC - akcje w dół i poniżej 100 zł

Czynnikiem ryzyka dla rozwoju spółek takich jak CCC jest pandemia, która sprawia, że mniej klientów odwiedza sklepy. Ale również inflacja kosztów podawana jest za duże wyzwanie na najbliższy okres.
Sprawdź: Licznik słów
Poprzedni rok był dla spółek takich jak CCC dość ciężki, przede wszystkim ze względu na lockdowny. Kilkanaście tygodni handlu uciekło w pierwszej połowie roku. Później też w kilku miesiącach mieliśmy osłabienie, np. we wrześniu, co mogło wynikać z różnych powodów - nawet warunków pogodowych.
Wyzwaniem dla spółek odzieżowo-obuwniczych nadal pozostanie pandemia, przynajmniej przez najbliższe miesiące. Tutaj co prawda można jakoś przeciwdziałać i przenosić sprzedaż do internetu. Tradycyjny kanał ciągle jednak stanowi większość przychodów spółek detalicznych w Polsce.
Drugim problemem, który prawdopodobnie utrzyma się dłużej, są rosnące koszty operacyjne. Na tzw. siłę portfela konsumenta wpływa już inflacja i rosnące stopy procentowe, natomiast firmy mają wyższe koszty w zasadzie wszystkiego - od materiałów po energię elektryczną. Jeśli więc chodzi o rozwój w tym roku, na razie można wskazać raczej więcej zagrożeń niż szans.
CCC - akcje w dół
Firmy będą starały przenosić się koszty na klienta, co jest spodziewaną praktyką. Trzeba jednak zauważyć, że konsument ma ograniczony budżet, a już teraz dużą jego część pochłaniają raty za kredyty, zwłaszcza hipoteczne. Wszędzie natomiast widać wzrost kosztów surowców, pracy i frachtu. Mamy więc do czynienia z dużą presją kosztową, a jeśli weźmiemy pod uwagę, że detal to rynek bardzo konkurencyjny, spółki będą miały niewielkie możliwości na tym polu.
Inspiracje: Gal Gadot
Tylko marki najbardziej pożądane i lubiane będą mogły cieszyć się satysfakcjonującą sprzedażą po podniesieniu cen. Większość firm będzie musiała natomiast obniżyć ceny i liczyć się z niższymi przychodami.
Dodajmy, że w związku z inflacją rosnąć będzie skłonność konsumentów do robienia zakupów tańszych rzeczy, a nawet takich używanych - z drugiej ręki. Siła nabywcza w tym roku będzie niemal na pewno niższa.
CCC przeprowadziło już restrukturyzację głównej marki, a nowa strategia zakłada przyspieszenie ekspansji zagranicznej eObuwie oraz rozwój innych biznesów, w tym Halfprice. Pierwsze efekty tej strategii będą jednak widoczne raczej dopiero za rok.
Akcje CCC utrzymają się póki co poniżej 100 zł (99,80 zł). Przypomnijmy, że w lipcu ub.r. były one w cenie wynoszącej 128 zł, a jeszcze w listopadzie cena spadła do 121 zł. Mniej więcej od połowy listopada rynek zaczął jednak spadać i cały grudzień zapisał się negatywnie dla wielu inwestorów. Póki co nie widać jeszcze poprawy. Akcje CCC przez dłuższy czas utrzymywały się na poziomie ok. 100 - 103 zł, ale obecnie spadły już do 99 zł.