Biedronka rozkłada skrzydła i planuje międzynarodową ekspansję. Kierunek: Słowacja

Sklep Biedronka
Sklep Biedronka, fot. Shutterstock.
Biedronka, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich sieci detalicznych, szykuje się do otwarcia swoich sklepów na terenie Słowacji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak potwierdziła Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins, właściciela Biedronki, w toku są zaawansowane prace przygotowawcze, które mają na celu adaptację modelu biznesowego na grunt słowacki.

- Oczywiście byłaby to ekspansja sieci Biedronka, z zachowaniem identycznego modelu operacyjnego, natomiast powstałaby osobna spółka. Wyniki słowackiego oddziału nie byłyby raportowane wraz z wynikami polskich sklepów – mówi Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins, cytowana przez portal Money.pl.

Tajemnica sukcesu Biedronki? Rozwinięta logistyka

Podczas ekspansji na słowacki rynek Biedronka ma zamiar wykorzystać swój potencjał i skalę działania, bazując na rozwiniętej logistyce. Ważnym elementem tego przedsięwzięcia będzie również współpraca z doświadczonymi menedżerami. Wybór takiego podejścia może świadczyć o starannym planowaniu i chęci zapewnienia jak największej efektywności nowym sklepom.

Co ciekawe, do kierowania strategią na Słowacji wyznaczono menedżerów z Polski. Maciej Łukowski, który miał okazję pracować nad rozwojem Biedronki w kraju, najpierw pełniąc funkcję dyrektora finansowego, a później handlowego, został mianowany dyrektorem generalnym nowej sieci na Słowacji - relacjonuje portal wiadomoscihandlowe.pl.

Wartość inwestycji venture capital w Polsce w III kwartale 2023 roku wyniosła 424 mln zł

Biedronka rozkłada skrzydła i planuje międzynarodową ekspansję. Kierunek: Słowacja

Otwarcie pierwszych sklepów Biedronka na Słowacji zaplanowano na koniec 2024 roku. Mimo że obecnie firma nie ujawnia szczegółowych danych dotyczących planowanych nakładów inwestycyjnych czy przewidywanej sprzedaży, eksperci branży detalicznej wskazują na duży potencjał rynku słowackiego.

Jednym z elementów, który budzi ciekawość, jest kwestia logo sieci na Słowacji. Na chwilę obecną nie wiadomo, czy słowackie sklepy będą ozdobione charakterystycznym, uśmiechniętym owadem, który stał się jednym z symboli Biedronki w Polsce.

Biedronka wyniki finansowe

Przy okazji dyrektor finansowa odniosła się do zapowiadanych przez opozycję zmian w prawie dotyczącym zakazu handlu w niedzielę. 

- Nie wiemy na tym etapie, czy zakaz zostanie zniesiony. Oczywiście wolelibyśmy, żeby tak było, żebyśmy mogli pracować cały tydzień. Oznaczałoby to nieco wyższe koszty pracy, ale moglibyśmy to skompensować niższymi kosztami logistyki. Otwarcie sklepów w niedziele byłoby więc dla nas pozytywne, ale zakładamy, że w przyszłym roku zakaz zostanie utrzymany, na taki scenariusz się przygotowujemy - wyjasniła dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Ekspansja Biedronki na Słowację to ważny krok dla firmy, świadczący o jej ambicjach i chęci rozwoju na rynkach międzynarodowych. O powodzeniu tych planów zadecyduje kombinacja doświadczenia polskich menedżerów, sprawdzonych strategii oraz umiejętność dostosowania się do lokalnych warunków i potrzeb konsumentów. Choć Biedronka ma duże doświadczenie w handlu i można nazwać ją polskim gigantem branży dyskontów to wciąż Europejczycy zmagają się z kryzysem i trudnościami finansowymi. A to może się wiązać z koniecznością zmniejszenia wydatków, co uderza także w markety. Jeśli Jeronimo Martins postawi na wyjątkowo niskie ceny produktów (które pamiętamy z pierwszych lat działalności Biedronki w Polsce) - może zdobyć przychylność słowackich klientów. 

Miliardy z KPO już w grudniu w Polsce? Tusk zapewnia, że to możliwe