AI planuje Polakom wakacje. Najczęściej polecają te trzy biura podróży

wakacje
AI planuje Polakom wakacje / Fot. Shutterstock/goffkein.pro
Zapomnij o niekończących się sesjach przed komputerem, porównywaniu dziesiątek ofert i czytaniu recenzji do późnych godzin nocnych. W tym roku to sztuczna inteligencja planuje Polakom wakacje - wskazuje najnowszy raport „Biura podróży w erze AI", przygotowany przez firmę Sorikko.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

— Konsumenci coraz częściej wybierają rozmowę z AI zamiast przeszukiwania sieci. To tam pytają ChatGPT "gdzie jest teraz ciepłe lato i gdzie mogę spędzić tydzień za 5 tys. zł" zamiast ślęczeć nad wyszukiwaniami w Google'u — podkreśla Jakub Mazurkiewicz, CEO Sorikko.

Badania pokazują, że ponad 89 proc. konsumentów chce korzystać ze sztucznej inteligencji podczas planowania przyszłych podróży. Co więcej, asystenci AI są przez nas uważani za bardziej wiarygodne źródło informacji niż blogerzy podróżniczy czy influencerzy w mediach społecznościowych.

AI ma swoich faworytów w branży turystycznej

Analiza przeprowadzona przez Sorikko ujawnia fascynujące trendy. Trzy największe działające w Polsce biura podróży - Itaka, TUI oraz Rainbow - dominują w odpowiedziach najpopularniejszych modeli sztucznej inteligencji. Występują w niemal 90 proc. odpowiedzi z Gemini, Groka, Deepseeka czy ChatGPT, a różnice między nimi nie przekraczają 2 pkt. proc.

Kolejne firmy turystyczne wypadają już znacznie gorzej:

  • Coral Travel notuje wynik na poziomie 44 proc.
  • Exim Tours pojawia się jedynie w 26 proc. przypadków.

Konsumenci bazujący na rekomendacjach sztucznej inteligencji są nawet 3-krotnie bardziej skłonni do zakupów w segmencie travel od osób korzystających z klasycznych wyszukiwarek. W samym USA aż 40 proc. podróżnych w ostatnim czasie korzystało z sugestii AI przy planowaniu podróży.

— W dialogu z AI użytkownicy często zatrzymują się na jego pierwszych rekomendacjach. A to oznacza, że dla czołówki branży turystycznej odpowiednie pozycjonowanie w rekomendacjach AI w Polsce może oznaczać miliony złotych zysków rocznie — zaznacza Jakub Mazurkiewicz z Sorikko.

Nowe szanse dla mniejszych graczy

Rewolucja AI niesie ze sobą również dobre wiadomości dla mniejszych firm turystycznych. LLM-y patrzą na kwestie rekomendacji zdecydowanie bardziej holistycznie niż tradycyjne wyszukiwarki. Sztuczna inteligencja kontekstowo bada wiele aspektów jednocześnie, ważąc ich wiarygodność i autorskość.

To oznacza, że także mniejsze marki mogą zdobyć znacznie wyższą pozycję niż w klasycznych wyszukiwarkach - pod warunkiem, że zrozumieją nowe zasady gry i dostosują swoją strategię do ery AI.

41 proc. Polaków deklaruje wprost, że "ufa AI". To więcej niż w przypadku tradycyjnych źródeł informacji turystycznych. Sztuczna inteligencja zyskuje na wiarygodności, oferując spersonalizowane, szybkie i kompleksowe odpowiedzi na pytania dotyczące podróży.

ZOBACZ RÓWNIEŻ