Polacy tracą ogromne kwoty w wyniku działalności oszustów. Łącznie aż 650 mln zł rocznie

oszustwo
Polacy tracą ogromne kwoty w wyniku działalności oszustów. Łącznie aż 650 mln zł rocznie / Fot. Shutterstock/fizkes
W 2024 roku wyłącznie przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych przestępcy dokonali oszustw na łączną sumę ponad 650 mln złotych. W dobie cyfrowych finansów każda złotówka może stać się celem oszustów. Przestępcy działają coraz sprytniej, wykorzystując coraz bardziej wyrafinowane sposoby.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

– Oszustwa finansowe to poważne zagrożenie społeczne, które może dotknąć każdą i każdego z nas. Co roku w Polsce odnotowuje się nawet kilkaset tysięcy oszukańczych transakcji finansowych. A to tylko przykład z całego wachlarza spotykanych dziś oszustw. Co roku dziesiątki tysięcy osób padają ofiarą przestępców działających w internecie, a skala strat – finansowych i emocjonalnych – jest ogromna. Dlatego jako Ministerstwo Finansów zdecydowaliśmy się zainicjować tę kampanię, realizując cele wyznaczone w Krajowej Strategii Edukacji Finansowej. Wierzymy, że edukacja i świadomość to najskuteczniejsza forma profilaktyki – mówi Monika Wojciechowska, Pełnomocniczka Ministra Finansów ds. Strategii Edukacji Finansowej.

Celem kampanii „Bezpieczne Złotówki” jest wzmocnienie społecznej świadomości i czujności w obszarze cyberbezpieczeństwa finansowego, ale też zachęcenie do poszukiwania informacji w sprawdzonych źródłach.

Kampania odpowiada m.in. na pytania, jak chronić się przed oszustami i jak działać, kiedy nasze pieniądze są zagrożone. Kampania potrwa od czerwca do listopada 2025 roku i jest skierowana do różnych grup wiekowych – od nastolatków po seniorów. Jest finansowana ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów, a organizatorem Fundacja THINK!, mająca bogate doświadczenie w prowadzeniu projektów edukacyjnych z zakresu finansów, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Patronat nad kampanią objął NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

Wiedza pomaga w unikaniu oszustw W ramach każdego z sześciu miesięcy kampanii „Bezpieczne Złotówki” organizatorzy poruszą jeden z kluczowych obszarów tematycznych. Odbiorcy dowiedzą się m.in., jak rozpoznawać oszustwa finansowe, unikać zagrożeń w sieci, identyfikować próby podszywania się, chronić dane osobowe, reagować na incydenty oraz gdzie szukać pomocy i sprawdzonych informacji w przypadku ryzyka oszustwa dotyczącego pieniędzy. Przekaz oparty jest na przykładach z życia i dopasowany do wieku, stylu życia oraz poziomu wiedzy każdej grupy odbiorców.

Nowoczesna forma, empatyczne podejście

Kampania „Bezpieczne Złotówki” wyróżnia się przystępnym językiem dostosowanym do poszczególnych grup odbiorców, konkretnym przekazem i empatycznym tonem. Pokazuje, jak skutecznie się chronić lub reagować w razie zagrożenia. Materiały będą prezentowane w atrakcyjnych formach, obejmujących na przykład podcasty, infografiki, filmy wideo, audycje radiowe, spoty w mediach tradycyjnych czy posty w mediach społecznościowych. Na stronie www.bezpiecznezlotowki.pl gromadzone będą wszystkie przygotowane w trakcie kampanii treści.

– To kampania zbudowana na prawdziwych historiach, w której pokazujemy, że ochrona pieniędzy jest czymś osobistym i codziennym. Zapraszamy w niej do dialogu oraz wymiany doświadczeń. Co dla nas ważne, wzmacniamy empatyczną, partnerską komunikację. Wierzymy, że życzliwość, wyrozumiałość i troska o nasze wzajemne dobro sprzyjają otwartości i budowaniu wspólnego bezpieczeństwa. Bo właśnie dzięki tej otwartości osób, które zgłaszają swoje historie, możemy dziś dzielić się konkretnymi rozwiązaniami. W kampanii odwołujemy się do rzeczywistych zagrożeń, wyjaśniamy mechanizmy manipulacji i przekazujemy praktyczne wskazówki co do tego, jak zachować czujność i ochronić siebie oraz swoich bliskich przed coraz bardziej złożonymi cyberpułapkami. Liczę, że kampania „Bezpieczne Złotówki” trafi do szerokiego grona odbiorców i wzmocni świadomość zagrożeń oraz wzajemną czujność w rodzinach i wśród przyjaciół. To nasz wspólny temat i nasze wspólne wyzwania – wskazuje Anna Bichta, Prezeska Fundacji Think!

– Edukacja cyfrowa to dziś obowiązek nie tylko szkół, ale też instytucji publicznych. NASK aktywnie się w te zadania włącza. Budowanie świadomości w obszarze cyberbezpieczeństwa poprzez publikację ostrzeżeń o aktualnych aktywnościach oszustów, uzupełniamy działaniami edukacyjnymi, w tym także uczestnictwem w kampanii „Bezpieczne Złotówki”. Zależy nam, by Polacy byli świadomi cyberzagrożeń, a dzięki temu bardziej na nie odporni – podsumowuje Adam Marczyński, Zastępca Dyrektora Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego ds. Cyberbezpieczeństwa i Innowacji. Więcej informacji na stronie kampanii: www.bezpiecznezlotowki.pl

ZOBACZ RÓWNIEŻ