Najbardziej Pożądani Pracodawcy w Polsce – znamy laureatów rankingu firmy Antal

Najbardziej Pożądani Pracodawcy w Polsce – znamy laureatów rankingu firmy Antal
Standardem rynkowym idealnego pracodawcy jest zapewnienie benefitów pozapłacowych – oferuje je aż 98 proc. firm. Wśród trendów przyszłości eksperci wskazują m.in. na wzrost znaczenia spójnego wizerunku pracodawcy, wagę inkluzywności i różnorodności oraz dalszą digitalizację.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Antal opublikował dziewiątą edycję rankingu Najbardziej Pożądanych Pracodawców – wyniki pomagają zidentyfikować najlepsze miejsca pracy i cechy idealnego pracodawcy na podstawie opinii kandydatów, pracowników i ekspertów HR. W porównaniu do poprzedniej edycji raportu, w ocenie kandydatów najbardziej zyskała stabilność biznesowa firm – aż 71% badanych wskazuje ten aspekt jako główny warunek bycia najlepszym pracodawcą

Era świadomego pracownika

Dziś, aby wygrać w igrzyskach rekrutacji i pozyskać najlepszych specjalistów, firmy muszą podążać za potrzebami pracowników, nie zapominając jednak o tym, że na ostateczną decyzję o podjęciu pracy, ma wpływ wiele czynników. Należą do nich nie tylko wysokość wynagrodzenia, zakres obowiązków czy benefity pozapłacowe, ale i pozycja przyszłego pracodawcy – tę najłatwiej poznać, sprawdzając rankingi. 

– Dziś mamy do czynienia z erą świadomego pracownika, który na bieżąco śledzi rynek pracy i jego trendy, ale również zwraca uwagę na certyfikaty oraz tytuły, którymi posługuje się firma, jeśli chodzi o dbałość o pracowników – tłumaczy Aleksandra Trzcińska, koordynatorka projektu badawczego Antal.

Jednym z cieszących się najlepszą rozpoznawalnością na polskim rynku jest Ranking Najbardziej Pożądanych Pracodawców. Zestawienie identyfikuje i nagradza przedsiębiorstwa o najlepszej reputacji wśród pracowników i potencjalnych kandydatów, uwzględniając również opinie ekspertów HR. Znamy już wyniki tegorocznej 9. edycji. 

Jaki jest idealny pracodawca?

Stworzenie miejsca pracy najbardziej pożądanego wśród kandydatów wymaga biegłości w wielu wymiarach – doskonały pracodawca zadba zarówno o przyjazne środowisko biurowe, jak i umożliwienie dogodnych zasad pracy hybrydowej lub zdalnej, zapewni podstawowe, a także dodatkowe, adekwatne do indywidualnych potrzeb benefity pozapłacowe, przeprowadzi sprawną rekrutację, onboarding, a w dalszej perspektywie – zadba o stworzenie możliwości rozwoju i awansów poziomych i pionowych pracowników. We wszystkich swoich działaniach będzie zaś spójny, uczciwy i konsekwentny – dzięki czemu zbuduje swoją silną markę pracodawcy.

Respondenci identyfikowali powyższe cechy wśród pracodawców - analiza wyników badania pozwoliła wyłonić liderów całościowych (najczęściej wskazywanych przez ankietowanych specjalistów i menedżerów) – okazały się nimi spółki Allegro, LG Energy Solution Wrocław, BNY Mellon (Poland), Centrum Rozliczeń Elektronicznych Polskie ePłatności SA, Intrum.

Tytuł Najbardziej Pożądanego Pracodawcy przyznany został ponadto w 10 kategoriach branżowych: finansach, IT, energetyce, farmaceutyce, FMCG, nieruchomościach, produkcji, marketingu, PR i reklamie. 

– Klarującym się na przestrzeni ostatnich lat korzystnym trendem na rynku pracy jest rosnąca dbałość firm o swoich pracowników. W tym celu organizacje analizują wskaźniki HR oraz sygnały płynących od zatrudnionych w odniesieniu do głosów płynących z rynku. Jest to szczególnie ważne w sytuacji tak dynamicznej na wielu rynkach w kontekście gospodarczym, ludzkim i technologicznym. Obowiązkiem pracodawców jest słuchać ludzi i identyfikować ich problemy – podkreśla Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal.

Co najbardziej cenią dzisiejsi pracownicy i kandydaci?

Trzy najważniejsze cechy pożądanego pracodawcy, jakie wymienili respondenci to z perspektywy kandydata: stabilność biznesowa firmy (71 proc. wskazań), możliwość rozwoju zawodowego (68 proc.) i przyjazne środowisko pracy (63 proc.). Wysokość oferowanego wynagrodzenia jest zaś istotna dla około 58 proc. ankietowanych. 

 Oferowanie benefitów pozapłacowych to obecnie standard – jak pokazują odpowiedzi pracowników, 9 na 10 pracodawców w pełni lub częściowo finansuje prywatną opiekę medyczną, kartę fitness i kursy edukacyjne dla pracowników. Te elementy to zatem swego rodzaju „must have” organizacji – aż 41% respondentów wskazuje benefity pozapłacowe jako główne uzasadnienie przyznania lauru najbardziej pożądanego pracodawcy.

– Sposobów motywacji jest wiele, jednak samo oferowanie pracownikom benefitów nie wystarczy – komentuje Marta Adamska, account manager w Neuron Agencji PR – Równie ważne jest zaangażowanie samego pracodawcy w budowanie takiej kultury w organizacji, w której pracownicy mogą się realizować i są szczęśliwi. Nawet najlepiej zaprojektowane systemy motywacyjne nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeśli nie będzie komunikacji wewnętrznej. I odwrotnie: sam PR jest niewiele wart, gdy nie jest częścią dobrze skonstruowanej maszyny. 

Badani pracownicy dobrze (powyżej 80% pozytywnych wskazań) oceniają dostępność elastycznego czasu pracy i przebieg procesu rekrutacyjnego w swoich organizacjach. Obszarem wymagającym pracy jest z pewnością możliwość awansów poziomych i pionowych – dodatnio ocenia ją jedynie około połowa respondentów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ