Lotus prezentuje Emeya. Elektryczny sedan podobny do Porsche Panamera

Lotus Emeya / Fot. Mat. prasowe
Lotus Emeya / Fot. Mat. prasowe
Lotus, brytyjski producent sportowych samochodów należący do chińskiego Geely, zaprezentował sedan Emeya.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

To pierwszy z trzech modeli, które producent obiecał przedstawić w ciągu trzech lat po zgodzie na połączenie się z firmą typu special purpose acquisition (SPAC). W prezentacji dla inwestorów na podstawie tej umowy, Lotus porównał Emeya do Porsche Panamera.

Emeya przyspiesza od zera do 100 kilometrów na godzinę w mniej niż 2,8 sekundy. To wynik podobny do elektrycznego Porsche Taycana Turbo S. Jego bateria może być zaś naładowana zasięgiem na 93 mil  (ok. 150 km) w ciągu około pięciu minut, a samochód może być naładowany do 80% w ciągu 15 minut.

Lotus wejdzie na giełdę 

Marka Lotus istnieje od 75 lat, a jej samochody zdobywały mistrzostwa Formuły 1 i pojawiały się w filmach o Jamesie Bondzie. 

Sprawdź: Hotel Gołębiewski

Geely nabyło większość udziałów w 2017 roku i zamierza wprowadzić na giełdę swoje trzecie przedsiębiorstwo motoryzacyjne w ciągu trzech lat. Przeprowadziło ofertę publiczną Volvo Car w 2021 roku i połączyło producenta EV, Polestar, ze SPAC w zeszłym roku.

— Wiele marek przechodzi na elektryfikację, ale nie mają historii, dziedzictwa, fanów — powiedział Mike Johnstone, były dyrektor Volvo, który został wyznaczony na czele globalnych działań komercyjnych Lotus w tym roku. — Mają doskonałe produkty, świetną technologię, ale nadal produkt naprawdę opiera się na cenie i specyfikacji — dodał.

Emeya będzie flagowym modelem w ofercie lifestylowych EV Lotusa. Produkcja rozpocznie się na początku przyszłego roku w fabryce w Wuhan w Chinach, która ma możliwość wspierania celu Lotus: sprzedaży 150 000 pojazdów rocznie od 2028 roku. Dodajmy, że to 30 razy więcej niż marka kiedykolwiek osiągnęła w ciągu roku.

Zobacz: Piratebay

Lotus oczekuje przekroczenia poprzedniego szczytowego rocznego wolumenu dostaw wynoszącego nieco poniżej 5000 pojazdów w przyszłym miesiącu, napędzanego popytem na elektryczny SUV Eletre, który firma sprzedaje w Chinach od końca marca br. Dostawy w Wielkiej Brytanii i Europie są natomiast nieuchronne, choć nie ma jeszcze konkretnej daty.

Cena Emeya będzie zbliżona do ceny Eletre, który kosztuje ok. 100 000 dolarów i więcej (zależnie od konfiguracji). Oba staną się głównymi źródłami wolumenu Lotus do czasu premiery mniejszego elektrycznego SUV-a, zaplanowanego na przyszły rok.

Czym jest spółka SPAC?

Dla wyjaśnienia i kontekstu podajemy, czym jest spółka typu SPAC (Special Purpose Acquisition Company). 

Jest to firma, która nie ma własnej działalności operacyjnej i jest tworzona wyłącznie z celem pozyskania środków poprzez ofertę publiczną (IPO), aby następnie dokonać przejęcia lub połączenia z inną firmą. W praktyce SPAC jest nazywana "pustą spółką czekową".

Typowy proces działania SPAC wygląda następująco:

  1. SPAC jest tworzona przez grupę inwestorów lub menedżerów z doświadczeniem w określonej branży.
  2. SPAC przeprowadza IPO, zbierając środki od inwestorów. Środki te są często umieszczane na zaufanym koncie.
  3. Po przeprowadzeniu IPO, SPAC ma zwykle od 18 do 24 miesięcy na znalezienie i dokonanie przejęcia lub połączenia z firmą docelową.
  4. Gdy odpowiednia firma docelowa jest znaleziona, akcjonariusze SPAC głosują nad potencjalnym przejęciem lub połączeniem. Jeśli akcjonariusze się nie zgadzają, środki są zwracane.
  5. Jeśli akcjonariusze wyrażą zgodę, transakcja jest finalizowana, a firma docelowa staje się publicznie notowaną spółką.

Korzyścią z korzystania ze SPAC jako metody wejścia na giełdę jest to, że proces ten może być szybszy i mniej skomplikowany niż tradycyjne IPO. W ciągu ostatnich lat popularność SPAC znacząco wzrosła, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ