Lepsze jutro według British American Tobacco

Omni
Omni / Fot. materiały prasowe
czyli o budowaniu świata bez dymu tytoniowego.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2025 (117)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dyskusje o produktach nikotynowych zbyt często opierają się na emocjach zamiast na rzetelnych badaniach naukowych. Omni™ – Forward Thinking for a Smokeless World (Omni™ – W stronę świata bez dymu tytoniowego), raport stworzony przez British American Tobacco (BAT), porządkuje wiedzę na temat strategii ograniczania ryzyka, wspiera świadome wybory i wskazuje kierunek transformacji w stronę w stronę bezdymnej przyszłości.

Czym jest Omni™?

Omni™ to raport, który podsumowuje zaangażowanie BAT w realizację wizji świata bez dymu. W dziewięciu tematycznych rozdziałach odpowiada na główne pytania stawiane dziś branży nikotynowej, podsumowuje dekadę badań dotyczących minimalizowania ryzyka i prezentuje w tym kontekście produkty nowych kategorii.

To nie tylko przegląd dotychczasowych działań, ale także wyraźny sygnał, w jakim kierunku zmierza firma. BAT dąży do świata bez dymu tytoniowego, bzującego na mniej szkodliwych alternatywach. Świata, w którym dorośli palacze – ci, którzy w przeciwnym razie nadal sięgaliby po papierosy tradycyjne – wybierają mniej szkodliwe produkty nowych kategorii, a strategia redukcji szkód jest powszechnie rozumiana i akceptowana.

– Wierzymy, że dzieląc się wiedzą, możemy współtworzyć taki świat. Dlatego stworzyliśmy Omni™ – dokument przeznaczony dla naukowców, instytucji zdrowia publicznego, regulatorów, decydentów i inwestorów. Dla wszystkich, którzy chcą podejmować decyzje wykorzystujące zweryfikowane dane, a nie przypuszczenia – mówi Blagoje Jovanovic, General Manager Poland & Baltics BAT.

Ambicje mierzone w milionach

BAT chce wspierać przechodzenie palaczy na mniej szkodliwe alternatywy i stopniowo ograniczać rolę tradycyjnych papierosów w swoim portfolio. Kluczowym elementem tej strategii jest edukacja. Firma planuje zwiększać świadomość konsumentów, by do 2030 r. 50 mln dorosłych użytkowników papierosów wybrało produkty o niższym profilu ryzyka. Równolegle zakłada, że do 2035 r. ponad połowa jej przychodów będzie pochodzić właśnie z tego segmentu.

Czy to realne? Przykłady takich krajów jak Szwecja (gdzie popularność produktów o mniejszym ryzyku przybliża ją do statusu kraju „wolnego od dymu tytoniowego”), Japonia (ponad 35 proc. rynku tytoniowego to podgrzewacze, a liczba palaczy spadła o 30 p.p.) czy Nowa Zelandia (gdzie poszerzanie wiedzy na temat minimalizowania szkodliwości wspiera edukacja i regulacje) pokazują, że to jest możliwe.

Co z regulacjami

Omni™ to także głos w toczącej się debacie regulacyjnej. Branża nikotynowa jest jedną z najbardziej regulowanych – każdy etap wprowadzania nowych produktów podlega konsultacjom, rygorystycznym ocenom i weryfikacji naukowej, a produkty objęte są podatkiem akcyzowym. BAT apeluje o wdrożenie przepisów uwzględniających badania, które będą dostrzegały poziomy ryzyka poszczególnych klas produktów.

Nadmiernie restrykcyjne regulacje mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego, czyli wzrost szarej strefy oraz spadek motywacji do rezygnacji z palenia na rzecz produktów o niższej szkodliwości. Zakaz sprzedaży takich produktów może bowiem skutkować powrotem użytkowników do tradycyjnych papierosów. Dlatego BAT konsekwentnie stawia na otwartość oraz dialog z regulatorami zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.

Zaproszenie do rozmowy

BAT buduje wizję świata bez dymu na bazie wiedzy, transparentnośi i dialogu. Do rozmowy zaprasza decydentów, naukowców, organizacje społeczne i inwestorów ESG. Omni™ stanowi niezbędny zasób danych, by rozpocząć debatę opartą na faktach – tam, gdzie dotychczas dominowały emocje i uproszczenia.

My Company Polska wydanie 6/2025 (117)

Więcej możesz przeczytać w 6/2025 (117) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ