Kubica w Formule 1 i w DTM

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 81
Roberta Kubicę czeka wymagający sezon. Będzie kierowcą rezerwowym w F1 oraz będzie się ścigał w prestiżowych wyścigach DTM. Siądzie tam za kierownicą ponad 600-konnego BMW.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 3/2020 (54)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Czy rok 2020 będzie w końcu należał do Roberta Kubicy? Wszystko na to wskazuje. Polak po tym jak podpisał w F1 kontrakt z Alfą Romeo (gdzie będzie kierowcą rezerwowym), zadebiutuje też w wyścigach serii DTM (o czym od dawna spekulowano). Zespół będzie się nazywał star ORLEN Team ART, a jego tytularnym sponsorem będzie ORLEN Deutschland. 

DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) to najważniejsza seria wyścigowa w Niemczech i najbardziej prestiżowa europejska seria wyścigów aut turystycznych. W sezonie 2020 odbędzie się dwadzieścia wyścigów na dziesięciu najciekawszych torach siedmiu krajów Europy. Rywalizację będą obserwować kibice m.in. na takich legendarnych torach jak Monza (Włochy), Brands Hatch (Wielka Brytania) czy Nürburgring (Niemcy). Wyścigi DTM pokazywane są też przez telewizje w 50 krajach świata. Sezon rozpocznie się w ostatni weekend kwietnia na belgijskim torze Zolder, a zakończy 4 października na niemieckim Hockenheimring.

Robert Kubica będzie się ścigał za kierownicą samochodu BMW M4 DTM o mocy ponad 600 koni mechanicznych. Na samochodzie dominować będą logotypy star i ORLEN. W kolorystyce auta przeważać będą barwy biała i czerwona, wspólne dla obu marek. Logotypy star i ORLEN znajdą się także na kombinezonie i kasku zawodnika, odzieży mechaników, w garażu i motorhome.

Na każdym wyścigu

Jednocześnie Robert będzie kontynuował swoją przygodę w F1. Na początku roku PKN ORLEN został tytularnym sponsorem zespołu Alfa Romeo Racing w sezonie 2020. W ramach współpracy Robert Kubica dołączy do zespołu w roli kierowcy rezerwowego, a logotyp koncernu będzie głównym elementem malowania bolidu i kombinezonów. Nazwa ORLENU będzie również używana w oficjalnej komunikacji zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN.

– Oprócz kierowcy rezerwowego jestem również kierowcą rozwojowym i testowym. Będę miał szanse prowadzić bolid Formuły 1, co w dzisiejszych czasach, przy bardzo ograniczonej roli testów, nie jest łatwe (...) Rezerwowy to jest proste słowo, ale będę praktycznie na każdych wyścigach. W razie niedyspozycji jednego z podstawowych kierowców – oczywiście nikomu źle nie życzymy – to właśnie ja zajmę jego miejsce – mówił Kubica na antenie TVP Sport.

– Od zawsze moim priorytetem było ściganie się. Po to właśnie stałem się kierowcą wyścigowym. Miałem też historię rajdową, ale jeśli pracujesz w takim fachu, to twoim DNA jest ściganie się. To nadal jest moim celem – dodał Kubica.

Setki milionów na globalny brand

Dla PKN ORLEN udział Roberta Kubicy w tegorocznych wyścigach Formuły 1 i DTM to sposób na budowanie globalnej marki koncernu. W samych tylko Niemczech działa 585 stacji star, które w ostatnich miesiącach przeszły proces cobrandingu. Obok znanej w Niemczech marki star na dystrybutorach, pylonach cenowych oraz ekranach wewnątrz stacji widoczny jest logotyp ORLEN. Proces cobrandingu przeprowadzany jest również na 415 stacjach w Czechach i 10 na Słowacji, które działają pod marką Benzina.

PKN ORLEN na tej współpracy też zarabia. Globalny ekwiwalent z ekspozycji marki ORLEN podczas transmisji telewizyjnych po 16 wyścigach sezonu 2019 przekroczył 110 mln zł.

Według badań ARC Rynek i Opinia w ciągu całego sezonu znacząco wzrosła znajomość marki ORLEN jako sponsora Roberta Kubicy. W tych samych badaniach co piąty polski kierowca zadeklarował, że ze względu na wsparcie przez koncern Roberta Kubicy częściej korzysta z oferty stacji ORLEN. 

Potwierdzeniem tego są rekordowe wyniki sprzedaży detalicznej. W 2019 r. w tym segmencie PKN ORLEN wypracował ponad 3 mld zł EBIDTA LIFO przy wzroście sprzedaży o 4 proc. r/r i kilkunastoprocentowym wzroście marży pozapaliwowej.

– W sporcie podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki ORLEN. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych 

wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej. Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.

– Nasza współpraca z PKN ORLEN dotychczas układała się świetnie i cieszę się, że zostajemy razem na kolejny sezon. Zaczynam nowy rozdział w karierze, dołączając do Alfa Romeo Racing ORLEN. To zespół, który zajmuje szczególne miejsce w moim sercu i miło będzie zobaczyć znajome twarze, które pamiętam jeszcze z Hinwil. Czas i okoliczności się zmieniły, ale jestem przekonany, że determinacja i głód sukcesu pozostaną niezmienne – zapewnia Robert Kubica.Ale to nie wszystko. Zupełnie nowym obszarem współpracy pomiędzy PKN ORLEN a zespołem będzie szkolenie młodzieży, w ramach ORLEN Akademii Kartingowej prowadzonej przez Sauber Motorsport, szwajcarską firmę, która prowadzi i zarządza Alfa Romeo Racing w Formule 1.

W ramach tej współpracy do ORLEN Akademii Kartingowej dołączy trzech młodych kierowców z Polski. Jest to kontynuacja działań rozpoczętych przez koncern w 2018 r., mających na celu wyłonienie i wyszkolenie następców Roberta Kubicy. Firma jest sponsorem strategicznym polskich serii kartingowych. 

W nadchodzącym sezonie tych serii wystartuje ok. 200 zawodników, w tym 30 młodych kierowców nominowanych do Akademii ORLEN Team.

--

Anna Ziobroń

Dyrektor Biura Marketingu Sportowego, Sponsoringu i Eventów

Formuła 1, DTM, których wspólnym mianownikiem jest Robert Kubica, to również gigantyczne wsparcie marketingowe dla realizowanego przez PKN ORLEN procesu co-brandingu stacji paliw poza Polską. Ten proces w Niemczech zakończył się w aspekcie operacyjnym, na wszystkich stacjach obok marki star widoczne są już logotypy 

ORLEN. Nie zwalniamy jednak tempa. Procesowi temu towarzyszą działania marketingowe, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki ORLEN w Niemczech i podniesienie jej prestiżu. Kluczowym działaniem jest tutaj oczywiście zaangażowanie w Formułę 1, gdzie jesteśmy sponsorem tytularnym zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN. Podobnie jest z naszym zaangażowaniem w rajd Dakar, a teraz w DTM.

Robert Kubica, jego rozpoznawalność i cechy charakteru – wytrwałość, waleczność, dynamika i konsekwencja w dążeniu do celu – wpisują się w wizerunek PKN ORLEN. Mimo wszystkich przeciwności Robert jest w gronie najlepszych kierowców na świecie. To gigantyczne osiągnięcie.

My Company Polska wydanie 3/2020 (54)

Więcej możesz przeczytać w 3/2020 (54) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie