KONGRES MOVE 2025. Motoryzacja w erze transformacji

Kongres MOVE jest częścią szerokiego programu wydarzeń odbywających się w tym samym czasie na MTP – równolegle zaplanowano Local Trends – Europejskie Forum Samorządowe oraz Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska POLECO. Całość stworzy wyjątkową przestrzeń do rozmów o innowacjach, inwestycjach i kierunkach zielonej transformacji gospodarki.
Potrzebę holistycznego spojrzenia na proces transformacji – łączącego sektor biznesowy, instytucje i administrację samorządową w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju elektromobilności – podkreśla Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, partnera merytorycznego Kongresu MOVE:
– Rynek pojazdów elektrycznych w Polsce i w Europie rozwija się dynamicznie, ale aby utrzymać ten wzrost, potrzebne są równoległe działania w kilku obszarach. Z jednej strony konsumenci oczekują coraz lepszej oferty pojazdów – bardziej dostępnych cenowo, o większym zasięgu i w nowych segmentach. Z drugiej strony kluczowe jest tempo rozwoju infrastruktury ładowania i jej integracja z systemem energetycznym, a także przewidywalne ramy regulacyjne, wspieranie produkcji i innowacji oraz szerokie programy edukacyjne mają ogromne znaczenie. W Polsce niezwykle istotna będzie także rola samorządów, które mogą realnie przyspieszyć proces inwestycyjny w stacje ładowania. Kongres MOVE to miejsce, w którym te środowiska mogą się spotkać i wspólnie szukać odpowiedzi na pytanie: jak utrzymać rosnącą dynamikę sprzedaży BEV i jednocześnie zapewnić, że rozwój elektromobilności będzie zrównoważony i trwały”.
Cztery sceny MOVE 2025
Dyskusje odbędą się równolegle na czterech zróżnicowanych scenach: Main Stage, Roundtable, EV Solutions Stage oraz scenie Forum Motoryzacyjnego (STM).
Program Kongresu wypełnią debaty poświęcone każdemu aspektowi transformacji branży. Uczestnicy skupią się na wyzwaniach europejskiego sektora automotive, przyszłości sprzedaży BEV w ramach „MOVE toward electrification” oraz kluczowych kwestiach dla logistyki, takich jak „MOVING the Heavy Haulage Ahead – dekarbonizacja transportu ciężkiego” i gotowość na EMS (Efektywne Systemy Logistyczne). Nie zabraknie również rozmów o inwestycjach przemysłowych, rynku baterii w Polsce 2030, rozwoju Infrastruktury ładowania, roli Elektryfikacji Flot pojazdów osobowych, włączeniu się w Clean Transport Corridor Initiative dla ciężarówek na długim dystansie oraz transformacji transportu publicznego. Istotnym elementem będą także kwestie Recyklingu baterii i znaczenie kompetencji kadr w debacie „Great people make great products”.
Elektromobilność: Utrzymać Wzrost po Dopłatach
W Polsce po uruchomieniu programu NaszEauto odnotowano rekordowy wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych. Kluczowe pytanie brzmi: jak podtrzymać ten trend po wygaśnięciu programów wsparcia? Debata „MOVE toward electrification” będzie szukać systemowych rozwiązań.
Tomasz Tonder, dyrektor ds. PR i e-mobility Grupy w Volkswagen Group Polska, potwierdza dynamikę rynku: "- Popularność samochodów elektrycznych w Polsce wyraźnie rośnie od momentu uruchomienia programu dopłat NaszEauto. Począwszy od lutego, każdego miesiąca notowane są kolejne rekordy sprzedaży. W sierpniu udział w rynku aut elektrycznych wyniósł 7,8 procent, to co trzynaste zarejestrowane w Polsce auto. Jednak program dopłat zostanie zamknięty już za kilka miesięcy. Jako Grupa Volkswagen dotrzymujemy obietnicy dostępnych cenowo aut elektrycznych, dziś w naszej ofercie jest 20 modeli BEV, niebawem dołączy do nich rodzina miejskich aut, które będą oferowane w cenie poniżej 25 tysięcy euro. Ważne są kolejne systemowe rozwiązania i dalszy rozwój infrastruktury, warto inspirować się sprawdzonymi rozwiązaniami z Europy.”
EMS i Bariery Infrastrukturalne
Polski sektor transportu drogowego, będący fundamentem europejskiej logistyki, staje przed wyzwaniem dekarbonizacji. Debaty „MOVING the Heavy Haulage Ahead” oraz „Czy Polska jest gotowa na EMS?” skonfrontują wizje rządu z realiami rynkowymi. Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), podkreśla potrzebę rozważnego działania: „Transport drogowy jest kluczowy dla gospodarek europejskich, a szczególnie polskiej. Wszelkie zmiany mające na celu uczynienie go zrównoważonym i mniej emisyjnym muszą być prowadzone z dużą rozwagą, gdyż będą miały istotny wpływ na funkcjonowanie tych gospodarek. Aby to się mogło udać konieczne jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla użytkowników takich pojazdów, a także wybudowanie łatwo dostępnej dedykowanej infrastruktury energetyczno-paliwowej. Nie bez znaczenia pozostają inne rozwiązania, które mogą uczynić ten transport bardziej zrównoważonym jak np. system EMS czy dłuższe naczepy.”
Mimo zapowiedzianego wsparcia o wartości 6 mld złotych, bariery infrastrukturalne i regulacyjne pozostają krytyczne.
Maciej Wątor, menedżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska, apeluje o spójną strategię: „Dekarbonizacja transportu ciężkiego to wyzwanie, ale poprzez odpowiednie wykorzystanie zasobów dostępnych w Polsce, może być również szansą dla przewoźników. Pozytywnie oceniamy programy wsparcia o wartości 6 mld złotych, które ukierunkowane są na rozwój zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Konieczne jest jednak wznowienie dialogu z przedstawicielami rynku, ponieważ skomplikowany proces aplikowania o wsparcie znacząco odbiega od realiów rynkowych i powoduje wiele utrudnień dla firm transportowych, leasingowych oraz producentów pojazdów i infrastruktury ładowania. Dodatkowo, zasadniczą barierą jest brak odpowiedniej infrastruktury – niewystarczająca liczba publicznych stacji ładowania w połączeniu z ponad dwuletnimi terminami uzyskania warunków przyłączeniowych, uniemożliwia rozwój transportu krajowego oraz międzynarodowego. Niezrozumiałe jest również utrzymanie pełnych stawek opłat drogowych dla pojazdów zeroemisyjnych oraz zniesienie wymogu udziału takich pojazdów we flotach realizujących zadania publiczne. Oczekujemy spójnej strategii, uproszczenia procedur i stabilności przepisów – tylko wtedy Polska utrzyma pozycję lidera transportu drogowego i realnie zbliży się osiągnięcia celów redukcji emisji wyznaczonych przez Komisję Europejską.”
W kontekście zwiększenia efektywności logistyki, Wojciech Olasek, Head of Logistics w Volkswagen Poznań, wskazuje na konieczność wprowadzenia Efektywnych Systemów Logistycznych (EMS): „
„EMS to konieczny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej logistyki. Każdego dnia mierzymy się z wyzwaniami, które związane są rosnącymi kosztami transportu, dostępnością kierowców oraz presją na redukcję emisji CO₂. EMS, o którym chcemy rozmawiać w trakcie konferencji MOVE, to rozwiązanie, które realnie odpowiada na potrzeby branży i to nie tylko motoryzacyjnej. Bardziej pojemne zestawy to optymalizacja kosztów operacyjnych i zużycia paliwa, redukcja kursów, ograniczanie emisji spalin, a przede wszystkim wzrost efektywności całego łańcucha dostaw. Wdrożenie EMS to nie tylko szansa na modernizację sektora TSL, ale też impuls do rozwoju szeroko rozumianej infrastruktury oraz przemysłu.”
Ludzie: Klucz do Transformacji Sektora
O sukcesie transformacji zdecyduje przede wszystkim kapitał ludzki. Debata „Great people make great products” skoncentruje się na roli edukacji ustawicznej i systemowym wsparciu w przekwalifikowaniu. Marcin Jankowski z Volkswagen Poznań podsumowuje znaczenie czynnika ludzkiego: „W motoryzacji technologia to tylko połowa sukcesu. Drugą część – w moim odczuciu ważniejszą – stanowią ludzie. Ich umiejętności, elastyczność i gotowość do ciągłego uczenia się decydują o tym, czy nadążymy za zmianami, czy zostaniemy w tyle. Dlatego musimy rozmawiać o edukacji, gotowości do przekwalifikowania i systemowym wsparciu ze strony administracji publicznej – bo bez wypracowania skutecznych rozwiązań nie przygotujemy kadr na wyzwania jutra.”
Kongres MOVE to strategiczne centrum decyzyjne, które gromadzi w jednym miejscu pionierów i liderów. Obecność czołowych ekspertów z administracji, przemysłu i nauki, intensywnie dyskutujących o najpilniejszych wyzwaniach branży – od przyszłości BEV po dekarbonizację TSL – sprawia, że MOVE jest kluczowym wydarzeniem w kalendarzu. Program Kongresu dostarcza nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim gotowych, systemowych rozwiązań niezbędnych do kształtowania strategii i przyspieszania transformacji w kierunku zrównoważonej mobilności.
MOVE International Mobility Congress odbędzie się 14 października 2025 r. w Poznań Congress Center.
Organizator: Grupa MTP