Pytając dlaczego

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 97
Co zdecydowało, że świat wygląda właśnie tak, a nie inaczej? Dlaczego jedne rozwiązania wygrywają z innymi? Szukając odpowiedzi, warto sięgnąć do historii i kultury. Także, gdy marzymy o sukcesach w biznesie.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2019 (51)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Człowiek, który wynalazł internet

Wojciech Orliński

wyd. Agora

Jak wyglądały początki globalnej sieci? Wszystko zaczęło się od Paula Barana, żyda urodzonego w międzywojennej Polsce, którego rodzice, uciekając przed biedą, wyemigrowali do USA. Jako młody człowiek brał udział w tworzeniu pierwszego komercyjnego komputera UNIVAC, zarabiał miliony na sprzedaży modemów, przewidział wideokonferencje i sklepy internetowe. Pozostawał jednak sceptyczny wobec rozwoju swojego dziecka. Bardzo wcześnie ostrzegał przed niebezpieczeństwami, jakie ze sobą niesie, choćby zagrożeniem dla prywatności czy hamowaniem innowacji przez wielkich potentatów. Historia Paula Barana pokazuje, że można pozostać etycznym, robiąc jednocześnie pieniądze, i że branża nowych technologii wcale nie musi stać przed wyborem między cynizmem a buntem.

---

Niepokorne pokolenie milenium

Dominika Maciołek

wyd. Difin

O milenialsach, czyli generacji obecnych dwudziestokilku- , trzydziestokilkulatków, pisano już na wiele sposobów. Jednak książka Dominiki Maciołek jest pierwszą, która osadza ich mocno w polskiej rzeczywistości. Na temat pokolenia milenium krąży u nas wiele obiegowych opinii – od negatywnych, określających ich jako roszczeniowych i leniwych, po bardzo entuzjastyczne. Autorka, powołując się na rzetelne badania i statystyki, postawiła sobie m.in. za cel zdefiniowanie, czym właściwie jest to pokolenie, jakie są jego wartości, postawy – słowem, dlaczego mówienie o nim ma sens. Jej książka powinna jednak zainteresować nie tylko teoretyków, ale też samych milenialsów,  menedżerów (którzy muszą sobie choćby radzić z niechęcią tych pierwszych do sztywnych hierarchii), HR-owców czy rekruterów.

---

Perswazyjny poker

Grzegorz Załuski i Adam Czajkowski

wyd. MT Biznes

Już na pierwszy rzut oka książka ta przypomina talię kart. Znajdziemy w niej 54 krótkie rozdziały, które można potraktować tak jak karty do gry właśnie – asy, jokery czy damy kier. Problem, że jeśli nie opanowałeś zasad gry i nie znasz np. typowych dla pokerzystów tricków, polegniesz przy pierwszym rozdaniu. Podobnie jest w życiu, gdy masz zarządzać pracownikami lub nakłonić klienta do zakupu, a nie wiesz do końca, jak „się w to gra”. Autorami książki są doświadczony negocjator, mediator i – uwaga! – hipnoterapeuta oraz trener biznesu i konsultant wielu firm. Innymi słowy – praktycy. Doskonale zdają sobie sprawę, że sama wiedza nie wystarczy, do sukcesu potrzebna jest praktyka. W książce znajdziemy więc nie tylko przekrojowe informacje z zakresu perswazji, komunikacji, prezentacji i etycznych technik wywierania wpływu. Ale także podpowiedzi, jak tę wiedzę skutecznie wykorzystać. I to niezależnie, czy jesteś menedżerem, sprzedawcą, negocjatorem, nauczycielem czy rodzicem.

---

Siła różnic w zespole 

Anna Sarnacka – Smith 

wyd. MT Biznes

Czy szefowie i pracownicy mogą wspólnie dążyć do osiągnięcia jednego celu? Zdaniem Anny Sarnackiej-Smith, konsultantki HR i autorki książki, tak! Autorka prowadzi gruntowną analizę dążeń i schematów zachowań pracowników opartą na wynikach badań pracujących Polaków. Dały one jasne wnioski – co pozytywnie wpływa na efektywność zespołu, a co tę efektywność obniża? Które działania szefów prowadzą do frustracji i wypalenia zawodowego, a które motywują i skłaniają do rozwoju? Autorka na podstawie badań i analizy przygotowała trzynaście kluczy, które umożliwią otwarcie drzwi w drodze do porozumienia na linii szef–pracownik. Ważnym punktem książki jest zwrócenie uwagi na różnice między płciami i wiekiem pracowników oraz pokazanie dobrych przykładów, jak pomimo tej różnorodności zbudować spójny zespół.

baner 970x200
My Company Polska wydanie 12/2019 (51)

Więcej możesz przeczytać w 12/2019 (51) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie