Okmarit popłynie nową drogą wodną przez Mierzeję Wiślaną?

Przekop Mierzei WIślanej
Przekop Mierzei WIślanej. Jest pierwszy chętny, fot. Shutterstock
Rząd deklaruje uruchomienie nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną już 17 września. Są pierwsi chętni do wykorzystania jego handlowej funkcji - donosi Puls Biznesu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma połączyć Zatokę Gdańską (przez Zalew Wiślany) z Elblągiem. Sztandarowa inwestycja obecnego rządu wywołała kontrowersje wśród mieszkańców Trójmiasta, ekologów i innych ekspertów (projekt oceniano jako nieopłacalny i szkodliwy dla przyrody). Wśród wielu krytycznych głosów nie zabrakło uwag o nikłej szansie na handlowe wykorzystanie wodnego szlaku. 

Okmarit popłynie przez przekop?

Jak podaje „Puls Biznesu” są pierwsi chętni do skorzystania z transportu przez przekop. Wstępną deklarację przedstawił Sławomir Dębowski, menedżer biura agencji transportowej Okmarit w Elblągu. Dębowski podkreślił, że sam przekop Mierzei nie wystarczy, ponieważ wyposażenie terminala elbląskiego portu jest niedostateczne (chodzi przede wszystkim o braki w wyposażeniu w sprzęt załadowczy i wyładowczy). 

Dyrekcja elbląskiego portu zapowiada starania o fundusze z Unii Europejskiej, które mają przyczynić się do transformacji przystani. Dodatkowo w maju rozpocznie się współpraca polskiego portu z jego duńskim odpowiednikiem w mieście Vordingborg.

Uniezależnienie od rosyjskich wód  

Zainteresowanie firm transportowych drogą wodną to dobry znak dla rządu, który od początku informował, że głównym celem inwestycji jest uniezależnienie Polski od korzystania z rosyjskich wód. Jednak warto przypomnieć koszt inwestycji, szacowany początkowo na 880 mln zł, a obecnie już około 2 mld zł. Eksperci ostrzegają, że nawet jeśli droga wodna zyska zastosowanie handlowe, to o zwrocie inwestycji będzie można mówić za kilka stuleci. Nieocenioną wartością ma być bezpieczeństwo państwa i ochrona granic Polski (decyzja o budowie Mierzei przypadła na czas po aneksji Krymu przez Rosję). 

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Rząd przypomina o walorach turystycznych nowej trasy i widzi szansę na rozwój w tym regionie tzw. turystyki jachtowej oraz samego Elbląga, jako miasta portowego.

Według informacji z ministerstwa infrastruktury przekop kanału Mierzei Wiślanej obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć oraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz nowy układ drogowy z mostami obrotowymi i budowę sztucznej wyspy na zalewie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ