Patent na sukces

mat. prasowe
mat. prasowe 35
Wyróżniaj się lub zgiń! To hasło rzucił Jack Trout, współtwórca jednej z najważniejszych koncepcji marketingowych – pozycjonowania. Wymyśl więc własny znak, który będzie cię identyfikował i budował pozycję na rynku. A potem zarejestruj go w urzędzie patentowym. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Co to takiego znak towarowy? Może nim być prawie wszystko, co wyróżnia produkt lub usługę. Jak wskazuje znowelizowany niedawno art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej „znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe  do  przedstawienia  w  rejestrze  znaków  towarowych  w  sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony”. Może to być więc „wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk”. Najpowszechniej stosowane są jednak trzy rodzaje znaków. 

Pierwsza grupa to znaki słowne, a więc nazwa firmy, ale także slogan reklamowy. Choćby taki: „Miłość od pierwszego nawożenia” albo oryginalne i nietypowe słowo: „Jeżycjada” - będące nazwą cyklu książek dla młodzieży autorstwa Małgorzaty Musierowicz. Powszechne są również znaki graficzne (logo) i słowno-graficzne – np. napis „adidas” wraz z emblematycznymi trzema paskami. Można jednak również zarejestrować trójwymiarowy znak towarowy, tak jak zrobiła to firma Apple z wyglądem swoich sklepów. Może to być również sygnał dźwiękowy, hologram, kolor (lila – Milka, pomarańcz – Orange), a nawet każdy „inny znak”. 

Teoretycznie więc może być to zapach. Należy jednak zauważyć, że na znaki zapachowe lub smakowe nie udziela się obecnie ochrony. Zgodnie z orzecznictwem...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji