Gospodarka

Przedsiębiorca nie taki straszny

SHUTTERSTOCK

Jedynie 53 proc. Polaków w wieku 15–19 lat ma świadomość, że przedsiębiorcy odpowiadają za wytwarzanie większości dochodu naszego kraju – wynika z raportu „Wizerunek przedsiębiorcy” współtworzonego przez Forum Obywatelskiego Rozwoju i Polską Radę Biznesu. Ten współczynnik dla całej polskiej populacji wynosi 72 proc., co sugeruje, że zmian wymaga nauczanie przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych. 

Choć przedsiębiorcy kojarzą nam się raczej dobrze i jako społeczeństwo doceniamy ich wkład, to wciąż pokutuje wiele stereotypów. Na pytanie, czy polscy pracodawcy terminowo regulują wszystkie swoje należności, tylko połowa respondentów odpowiedziała „raczej tak” i „zdecydowanie tak”. Tymczasem, gdy pytanie dotyczyło konkretnego badanego pracodawcy, pozytywnej odpowiedzi udzieliło aż 89 proc. Podobne różnice w odbiorze „mojego szefa” i „typowego szefa” widać w ocenie dokumentacji czasu pracy. Zdaniem ankietowanych jedynie 41 proc. ogółu przełożonych czyni to prawidłowo, ale „mój szef” postępuje fair w 81 proc. przypadków. 

– Ogólny wizerunek przedsiębiorcy jest gorszy od faktycznych doświadczeń Polaków z konkretnymi ludźmi – podsumowuje Aleksander Łaszek, wiceprezes FOR. 

Jeśli chodzi o podobne badania w innych krajach, widać wyraźny podział na przychylne przedsiębiorcom społeczeństwa zamożnej północy i zachodu Europy oraz bardziej negatywnie nastawionych mieszkańców byłego bloku socjalistycznego i południa kontynentu. Polacy w tym zestawieniu znajdują się na jednym z ostatnich miejsc (mniej sympatii dla przedsiębiorców mają jedynie Grecy, Bułgarzy, Słowacy i Cypryjczycy). 

 Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty