Gospodarka

Szlak rowerowy Green Velo napędza gospodarkę

SHUTTERSTOCK

Dobiegają końca prace nad Wschodnim Szlakiem Rowerowym Green Velo. Trasa o długości ponad 2 tys. km, biegnąca przez pięć województw: lubelskie (414 km), podkarpackie (459 km), podlaskie (603 km), świętokrzyskie (211 km) i warmińsko-mazurskie (394 km), to największe w Polsce i wyjątkowe w skali Europy przedsięwzięcie z zakresu turystyki rowerowej. Szlak prowadzi m.in. przez miejsca cenne przyrodniczo i bogate w zabytki. Obejmuje także ważne węzły komunikacyjne i przesiadkowe. 

– Ten projekt ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego pięciu województw Polski wschodniej i cieszę się, że ta trasa powstawała. Gratuluję wszystkim, którzy ją budowali – powiedział podczas konferencji prasowej podsumowującej projekt wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak, w czym wtórował mu zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Dariusz Szewczyk. 

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to najdłuższy, spójnie oznakowany szlak rowerowy w Polsce. Niemal 580 km (29 proc. długości trasy) stanowią odcinki prowadzące przez tereny leśne, a 180 km (9 proc. długości trasy) przypada na doliny rzek. Na szlaku zbudowano w sumie 228 MOR-ów, czyli Miejsc Obsługi Rowerzystów, wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki oraz kosze na śmieci i tablice informacyjne. 

Budowa szlaku była zrealizowana w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013. Łączna wartość projektu wynosi ok. 274 mln zł. Na tę kwotę złożyły się koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zarządzaniem projektem, opłatami, nadzorem, wykupem gruntów oraz robotami budowlano-montażowymi. Projekt finansowany jest w 85 proc. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w 10 proc. przez budżet państwa, 5 proc. stanowi udziału własny beneficjentów. 

– Powstał zupełnie nowy, markowy produkt turystyczny. Jestem przekonany, że dzięki Green Velo zwiększy się liczba turystów w Polsce wschodniej, co przełoży się na wzrost popytu na usługi świadczone głównie przez małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora turystki i na tworzenie miejsc pracy – powiedział Adam Hamryszczak. – Wschodni Szlak Rowerowy będzie ważnym impulsem dla dalszego rozwoju gospodarczego makroregionu, wykorzystującym jego unikalny potencjał przyrodniczy – dodał. 

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

25 najlepszych polskich startupów

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kiedy Alexa przemówi po polsku? [TYLKO U NAS]