Handel

Produkty bio podbijają polski rynek FMCG

fot. Adobe Stock

 

Nabiał, produkty dla dzieci, mleka roślinne i wódka za 620 mln zł. Tak wyglądał w 2019 roku polski koszyk produktów BIO posiadających certyfikat unijny, tzw. zielony liść. Nielsen po raz pierwszy oszacował wartość rynku produktów BIO w Polsce.

- Ponad 620 mln zł na produkty spożywcze BIO wydali Polacy w 2019 roku w sklepach niespecjalistycznych. Rok do roku to wzrost o 15% większy i 3 razy szybszy niż w przypadku koszyka spożywczego. Produkty BIO stanowią już 0,5% jego wartości. W koszyku produktów BIO znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące łącznie 55% wartości sprzedaży oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36% sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów BIO pozostaje duży format, gdzie dokonano ¾ sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka BIO warta blisko 30 mln zł, czyli 5 razy więcej niż w 2018 roku. Podobnie jak pozostałe produkty wódka BIO sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych - 90% sprzedaży. To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe - mówi Monika Dyrda, Client Director z Nielsen Connect w Polsce.

W 2019 roku rynek nabiału BIO osiągnął wartość ponad 176 mln zł. W tej grupie znalazły się jogurty, kefiry, serki homogenizowane, sery żółte i mleko. Jogurty BIO warte ponad 100 mln zł jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów. 

Produkty dla dzieci jako dania gotowe są dostępne w Polsce od 30 lat. Te z certyfikatem BIO stanowią obecnie 11 proc. udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. To głównie ciasteczka dla dzieci, jedzenie w słoikach, a także soki.  

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale posiada ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko 20% tej wartości, to produkty BIO.

Jak zatem będzie rozwijał się rynek produktów BIO?

- Segment BIO wcale nie musi być niszowy. Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży produktów BIO jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, nie notujemy znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju. Również niezależnie od miejsca pochodzenia prawie 40 proc. konsumentów odpowiedzialnych za robienie zakupów w swoich gospodarstwach domowych interesuje się ekologią i zwraca uwagę na to, czy produkt jest ekologiczny (EKO) lub naturalny (BIO). Dodatkowo na wyższy udział produktów BIO wpływa obecność powszechnie rozpoznawalnych marek z dobrą dystrybucją oraz marek własnych dużych graczy. Z kolei połączenie BIO z innymi trendami przyspiesza rozwój nowych kategorii. Te wszystkie czynniki sprawiają, że produkty BIO będą zajmować coraz więcej miejsca w koszyku spożywczym Polaków - zapowiada ekspertka. 

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

25 najlepszych polskich startupów

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?