Handel

Poczta Polska i Żabka testują elektryczną ciężarówkę

fot. materiały prasowe

 

Poczta Polska oraz sieć sklepów Żabka jako pierwsze w Europie przetestują Framo e-truck. Firmy chcą zweryfikować, jak sprawdza się on w logistyce kurierskiej oraz w ramach sieci handlowej. Auto, zasilane wyłącznie prądem elektrycznym, produkowane jest na bazie MAN TGM przez niemieckiego producenta Framo.

– Test auta Framo e-truck we Wrocławiu to kolejny krok naszej firmy w kierunku nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań logistycznych. Przypomnę, że już w ubiegłym roku przetestowaliśmy wspólnie z Volkswagen Polska elektrycznego e-Craftera, by jeszcze lepiej zarządzać i optymalizować procesy logistyczne, a tym samym jeszcze szybciej dostarczać produkty do sklepów i zapewnić wysoką jakość obsługi franczyzobiorców – mówi Katarzyna Słabowska, Dyrektor Logistyki sieci sklepów Żabka. 

Żabka testuje auto na terenie Wrocławia w ramach bezpośrednich dostaw do sieci swoich sklepów, kontynuując strategię rozwoju zeroemisyjnego transportu w miastach, o niskim oddziaływaniu na środowisko i przyjaznego mieszkańcom. Korzystanie z aut elektrycznych pozwoli Żabce na efektywne dostarczanie towarów do sklepów, a jednocześnie zredukować poziom zanieczyszczeń i hałasu w centrach miast. 

Poczta Polska wykorzystuje ciężarówkę do codziennych przewozów przesyłek pocztowych w województwie mazowieckim. W ramach testów spółka współpracuje z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych. 

– Poczta Polska zgodnie ze znowelizowaną strategią chce zmniejszać emisję CO2 oraz wprowadzać do swojej floty auta elektryczne. Pod koniec 2019 roku dołączyły do niej pierwsze dostawcze elektryki. Obecnie spółka posiada największą flotę użytkowych e-aut w Polsce. W najbliższych latach chcemy ją rozwijać o kolejne samochody elektryczne i zasilane paliwami alternatywnymi CNG/LNG – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej. 

Pojemność baterii pojazdu Framo e-truck wynosi 280 kWh i ma zasięg przekraczający 200 kilometrów na jednym ładowaniu. Jej techniczne parametry pozwalają na zeroemisyjny przewóz ładunków z poszanowaniem środowiska naturalnego. Przy organizacji testów Poczta współpracuje z firmą Keatronik i Hitachi Capital Polska.

Żabka testuje nowoczesną logistykę miejską z myślą o środowisku naturalnym oraz społecznościach lokalnych. Dotyczy to w szczególności dużych miast, gdzie placówki sieci zlokalizowane są w centralnych punktach, takich jak główne ulice, kompleksy biurowe czy galerie handlowe. W zeszłym roku Żabka, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wspólnie z marką Volkswagen Samochody Użytkowe, testowała w pełni elektryczny e-Crafter podczas codziennych dostaw do poznańskich sklepów. 

Poczta Polska od 2018 roku przeprowadza największe w Polsce testy aut elektrycznych, dostępnych na krajowym rynku. Do tej pory w testach wzięły udział auta siedmiu marek producenckich, o ładowności do 800 kg. Kierowcy Poczty Polskiej przez trzy miesiące sprawdzali m.in. właściwości jezdne (np. przyspieszenie, prędkość, hamowanie, zwrotność), komfort jazdy i ergonomię obsługi, sposób ładowania akumulatorów i możliwą do przejechania liczbę kilometrów. W tym samym czasie, oprócz aut przetestowano również różne rodzaje stacji ładowania użyczone przez ich właścicieli. W połowie maja ubiegłego roku zakończyły się kolejne testy samochodów elektrycznych do 3.5 tony, tym razem o ładowności powyżej 800 kg. Brało w nich udział osiem aut marek dostępnych na polskim rynku. Pocztowcy testowali także ciągniki siodłowe zasilane gazem skroplonym LNG.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

25 najlepszych polskich startupów

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?