Prawo

Zmiany w projektach ustaw wprowadzających podatek od cukru

fot. materiały prasowe

 

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów – różna od pierwotnego z korzyścią dla branży suplementów diety - pisze w komentarzu Joanna Uchańska, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Dlaczego? Oprócz braku podatku od reklamy suplementów diety, w dokumencie uporządkowano również wyłączenie suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia medycznego w kontekście tzw. podatku od cukru. Nową wersję przepisów komentuje dr Joanna Uchańska, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy, która była osobiście zaangażowane w konsultacje społeczne nad ustawą.

Jak wynika z treści nowej wersji projektu, dzięki niebagatelnej pracy ekspertów i przedstawicieli branży, wycofano się z podatku od reklamy suplementów diety. Jednak to nie wszystko z dobrych informacji dla branży. Otóż na etapie konsultacji zgłaszaliśmy wadliwość nie tylko zapisów dotyczących podatku od reklamy, ale i innych mankamentów propozycji ustawy. Okazuje się, że również pozostałe uwagi zostały w dużej mierze uwzględnione.

Zauważono, że ustawa wyłącza z opodatkowania za napoje z substancjami słodzącymi żywność specjalnego przeznaczenia medycznego oraz preparaty do początkowego i dalszego żywienia niemowląt, ale nie suplementy diety – niewłaściwie je różnicując od tych pozostałych. Obecnie czytamy, że tzw. opłacie cukrowej nie podlegają zarówno żspm, jak i wyroby medyczne oraz suplementy diety.  Dodanie wyłączenia w opłacie cukrowej oraz wycofanie się z opodatkowania reklamy suplementów diety to kierunek słuszny. Co więcej, branża już dawno wypracowała zasady samoregulacji w kontekście reklam. Obecnie jest na etapie wdrażania i dostosowywania się do podwyższonych reguł. W mojej ocenie przyniesie to znacznie lepsze rezultaty niż nałożenie dodatkowych podatków, które nie przyczyniłyby się do edukacji, tylko w zasadzie do wprost proporcjonalnego obciążenia producentów, a w końcu wzrostu cen produktów.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

25 najlepszych polskich startupów

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kiedy Alexa przemówi po polsku? [TYLKO U NAS]