TEMAT NUMERU

Fit ekonomia

fot. materiały prasowe

21 mln Polaków jest aktywnych fizycznie, 3 mln ma wykupione karty do klubów fitness, a i tak siłownia to jeden z trudniejszych biznesów. By zarobić, trzeba dać coś więcej niż sale do ćwiczeń.

Z roku na rok rośnie liczba osób posiadających wykupione karnety do klubów fitness lub siłowni. Na przełomie 2018 i 2019 r. (najnowsze dostępne dane) było to niemal 3 mln Polaków. Rosną także wydatki na akcesoria i ubrania związane z uprawianiem sportu.

Jak wynika z badań MultiSport Index 2019, aż 64 proc. Polaków, czyli 21 mln osób, jest aktywnych fizycznie. To o 2 punkty procentowe więcej niż w 2018 r. Rośnie też zaangażowanie – już 19 proc. z nich ćwiczy pięć razy w tygodniu. 

Wyniki te, choć imponujące, oznaczają jednak, że Polacy są jedną z najmniej aktywnych nacji w Unii Europejskiej. Na szczęście ulega to zmianie. Aktywni są przede wszystkim reprezentanci młodego pokolenia od 15. do 24. roku życia (jak wynika z MultiSport Index 2019 – 80 proc.), osoby uczące się (90 proc.) lub te z wyższym wykształceniem (78 proc.). Z ruchu chętnie korzystają także Polacy, których miesięczne dochody przekraczają 5 tys. zł (83 proc.). 

Wielki potencjał do rozwoju

Mimo że powyższe liczby robią wrażenie, to wciąż z klubów fitness korzysta zdecydowana mniejszość. W 2019 r. było to zaledwie ok. 8 proc. mieszkańców Polski. Najbardziej o sylwetkę dbają mieszkańcy większych aglomeracji. Przeciętnie ok. 64 proc. ich mieszkańców ćwiczy co najmniej raz w miesiącu. W mniejszych miastach jest z tym gorzej, ale powoli trendy ulegają zmianie. To głównie zasługa pracodawców w średnich i mniejszych miastach, którzy coraz częściej przekazują swoim pracownikom znane z dużych aglomeracji karty. Jednocześnie do tego typu lokalizacji wchodzą regionalne sieci fitness. Przykładowo, Xtreme Fitness w 2019 r. uruchomiło 10 nowych klubów w takich miastach, jak: Krosno, Płońsk, Rybnik, Białogard, Częstochowa, Pawłowice, Radomsko, Szczytno, Jaworzno, Siedlce.

Rynek ten napędzają same firmy, które chcą pracownikom zaoferować coś więcej niż tylko płacę. Wartość rynku świadczeń pozapłacowych w Polsce w 2018 r. wyniosła już 12 mld zł (czyli o 8 proc. więcej niż rok wcześniej). W ostatnich latach pracodawcy skoncentrowali się na zapewnieniu swoim pracownikom dostępu do kart benefitowych. Największy operator tego typu rozwiązań w Polsce – firma Benefit Systems – miała pod koniec 2019 r. ponad 1,1 mln użytkowników. Rok wcześniej było to 970 tys. wykupionych kart. Różnica wyniosła ponad 140 tys. kart. 

Konieczność współpracy z firmami, które oferują tego typu karty, staje się dla właścicieli klubów fitness jednoznaczna. Przykładowo, na początku grudnia drzwi swoich 23 klubów dla użytkowników kart Multisport otworzyła sieć CityFit. – To starannie przemyślana decyzja pod kątem biznesowym, ale przede wszystkim operacyjnym. Pytania dlaczego nie honorujemy karty MultiSport pojawiały się od dawna. Chcieliśmy odpowiedzieć na to zapotrzebowanie, czekaliśmy jednak na moment, w którym będziemy dysponować taką ilością przestrzeni i sprzętu, by zapewnić komfortowy trening zarówno naszym klubowiczom, jak i użytkownikom Benefit Systems – skomentował decyzję Łukasz Gądek, członek zarządu CityFit.

Zarobić jest trudno

W 2019 r. w Polsce było ponad 2,7 tys. klubów fitness. Ich łączne przychody w 2018 r. wyniosły, jak wynika z raportu firmy Deloitte, ok. 4,2 mld zł. Przeciętnie za członkostwo w klubie należy zapłacić 27 euro – to znacznie mniej niż średnia europejska (40 euro). 

Nasz rynek charakteryzuje bardzo duże rozdrobnienie. Przykładowo, największa polska sieć klubów – Benefit Systems, ma ok. 160 klubów. Inni gracze nie mają więcej niż 100. 

Z analizy firmy Deloitte wynika, że potencjał polskiego rynku i jego struktura będzie oznaczała nie tylko dynamiczne powstawanie kolejnych klubów, ale także fuzje i przejęcia. Tym bardziej że rynek klubów fitness jest, delikatnie mówiąc, trudny. Ze względu na bardzo niskie ceny członkostwa, a także olbrzymią popularność kart benefitowych, realne zyski właścicieli siłowni są niezbyt wysokie. Przekonali się o tym właściciele sieci Pure Jatomi Fitness, która w 2018 r. zniknęła z Polski. Wysokie koszty działania przy niewystarczających przychodach oraz brak perspektyw na poprawę wyników doprowadziły do zamknięcia wszystkich siłowni. Większość lokalizacji przejął Benefit Systems, czyli zarówno operator klubów, jak i właściciel największej liczby kart benefitowych w kraju.

Technologie zmieniają fitness

Ważnym trendem na rynku jest mocny rozwój nowoczesnych technologii. Chodzi tu nie tylko o zupełnie nowe urządzenia do ćwiczenia, ale również kompleksowe narzędzia do budowy formy, np. aplikacje służące do śledzenia własnej aktywności fizycznej i dzielenia się wynikami treningów. Duży potencjał mają instruktaże online i sprzęty (takie jak inteligentne zegarki) monitorujące treningi. 

Kluby prześcigają się także na nowinki techniczne. Firma SportsArt wprowadziła na rynek w ostatnich miesiącach linię urządzeń cardio ECO-POWR, w których energia kinetyczna generowana przez ćwiczących jest zamieniana na energię elektryczną. Wytworzona siłą ludzkich mięśni energia może stanowić źródło zasilania klimatyzatorów, telewizorów, oświetlenia czy lodówek funkcjonujących w siłowni lub fitness klubie. W skali roku, w zależności od wielkości obiektów, oszczędność prądu może sięgnąć nawet 7 MWh.

Z kolei sieć Xtreme Fitness Gyms stawia na kompleksowe podejście do dbania o kondycję swoich klientów. Firma uruchomiła aplikację mobilną i platformę e-learningową. Dzięki nim osoby korzystające z usług sieci będą mogły nie tylko poznać różne ćwiczenia, skorzystać z gotowych planów treningowych, ale także zdobywać punkty wymienne na zakupy w recepcji klubów.

---

● Dlaczego Polacy trenują?

Jak wynika z badania MultiSport Index 2019, najwięcej Polaków (27 proc.) ćwiczy dla przyjemności i relaksu. 14 proc. robi to dla poprawy wyglądu i sylwetki – w tych dwóch grupach przeważają osoby przed 30. rokiem życia. Aktywni Polacy najchętniej korzystają z jazdy na rowerze, która w tym roku wyprzedziła cieszące się wieloletnią popularnością bieganie. Kolejnym po biegach sportowym wyborem Polaków są spacery i treningi na siłowni czy w klubie fitness. Najczęściej odwiedzanymi obiektami sportowymi są siłownie i pływalnie, z których korzysta już co piąty aktywny Polak. 

 

● Wpływ polskiej branży sportowej na gospodarkę

Szeroko rozumiana branża sportowa w 2018 r. wygenerowała tzw. wartość dodaną dla polskiej gospodarki prawie 10 mld zł. Dzięki niej w Polsce utworzono prawie 110 tys. miejsc pracy.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

25 najlepszych polskich startupów

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?