Finanse

Koszt magazynu? Im bliżej miasta, tym taniej!

fot. materiały prasowe

Według Cushman & Wakefield koszty nieruchomości stanowią tylko 4,3 proc. łącznych wydatków na logistykę, natomiast koszty transportu to już 50,3proc. Dlatego pomimo znacznie wyższych stawek czynszu, koszty ostatniego ogniwa w przypadku magazynów miejskich są niższe.

Skrócenie czasu jazdy średnio o 10 minut od magazynu miejskiego do pierwszego punktu dostawy generuje oszczędności wynoszące średnio 1 mln euro rocznie

Z najnowszego raportu „Last Link: Quantifying the Cost”, przygotowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, wynika, że ostatnie ogniwo w łańcuchu dostaw w branży e-commerce może stanowić co najmniej 50 proc. łącznych kosztów związanych z łańcuchem dostaw.

Raport został sporządzony w oparciu o nowo opracowany model Total Last Link Cost (TLLC), który umożliwia deweloperom, inwestorom i najemcom określenie łącznych kosztów ostatniego ogniwa dla dowolnej nieruchomości. „Ostatnie ogniwo” oznacza etap końcowy łańcucha dostaw w sektorze e-commerce, realizowany przy użyciu samochodu dostawczego lub roweru elektrycznego na terenie miejskim lub wiejskim do punktu odbioru lub domu odbiorcy.

Wraz z coraz większą powszechnością dokonywania zakupów w kanale online, rosną oczekiwania konsumentów dotyczące dostaw i terminu ich realizacji. Z tego względu ostatnie ogniwo ma decydujący wpływ na czas i koszt dostaw poprzez skrócenie czasu jazdy pomiędzy magazynem miejskim a punktem dostawy, tzw. dystansu STEM.

Według autorów raportu firmy Cushman & Wakefield, bardzo duży udział ostatniego ogniwa w łącznych kosztach łańcucha dostaw wynika z różnego rodzaju nieefektywności związanych z organizacją transportu, takich jak brak gwarancji dostawy, nieoptymalne trasy dostaw i oddzielne przejazdy po odbiór zwrotów – wszystkie te czynniki powodują wzrost kosztów. Dotyczy to w szczególności gęsto zaludnionych obszarów miejskich o dużym natężeniu ruchu drogowego w Europie kontynentalnej.

Analiza czterech dużych rynków europejskich (Londynu, Paryża, Madrytu i Mediolanu) pokazuje, że zmniejszenie dystansu STEM zawsze pozwala obniżyć łączne koszty ostatniego ogniwa. Pomimo znacznie wyższych stawek czynszu, koszty te w przypadku magazynów miejskich są niższe niż dla magazynów dystrybucyjnych, które zazwyczaj znajdują się poza miastem. Magazyny miejskie umożliwiają skrócenie czasu jazdy kierowców i obniżenie kosztów płac, zmniejszenie zużycia paliwa, a nawet optymalizację wykorzystania samochodów dostawczych. Zmniejszenie dystansu STEM o 10 minut jazdy od średniej wielkości magazynu miejskiego generowało oszczędności rzędu 1 miliona euro rocznie.

- Nasze wyniki uzyskane dzięki zastosowaniu modelu TLLC dowodzą, dlaczego w logistyce warto zapłacić więcej za grunt miejski – ze względu na olbrzymie oszczędności na łącznych kosztach transportu. Czynsze za nieruchomości na terenie miast są miarą dojrzałości rynku e-commerce w danej lokalizacji. Przewidujemy, że wraz z dalszym rozwojem hubów logistycznych stawki czynszu w magazynach miejskich znacząco wzrosną w największych miastach europejskich. Ze względu na duży potencjał wzrostu czynszów w obiektach magazynowych ostatniego ogniwa, nieruchomości logistyczne mogą generować takie same przychody, jak w przypadku tradycyjnych sposobów wykorzystania gruntów miejskich - powiedziała Lisa Graham, Dział Badań i Analiz rynku nieruchomości logistycznych, Cushman & Wakefield.

Opracowane narzędzie zapewnia cenne informacje ułatwiające podejmowanie decyzji biznesowych dotyczących ostatniego ogniwa, w tym w zakresie zarządzania portfelem i jego restrukturyzacji, wyboru lokalizacji i optymalizacji tras dostaw.

- Coraz więcej osób decyduje się na składanie zamówień w kanale online, a jednocześnie rosną zarówno oczekiwania klientów dotyczące dostaw, jak i zapotrzebowanie na efektywne strategie związane z ostatnim ogniwem. Ostatnie ogniwo jest najdroższym elementem łańcucha logistycznego, ale również jedynym ogniwem w łańcuchu dostaw w branży e-commerce, które stanowi dla konsumenta fizyczny punkt kontaktu. Jego optymalizacja może nie tylko pomóc zwiększyć przychody, ale także pozytywnie wpłynąć na ogólną opinię o firmie w kontekście jakości obsługi klienta - dodał Rob Hall, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.

Zdaniem ekspertów firmy Cushman & Wakefield, w dłuższej perspektywie rozwiązania ekologiczne i technologie umożliwią dalszą poprawę efektywności dystrybucji. Zalegalizowanie pojazdów autonomicznych w Europie może radykalnie wpłynąć koszty transportu. Z wcześniejszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield „The Changing Face of Distribution” wynika, że udział transportu w łącznych kosztach logistycznych może się zmniejszyć z 50 proc. do nawet 32 proc.

- W raporcie „Last Link” szczegółowej analizie została poddana dystrybucja dla sektora e-commerce, szczególnie jej ostatnia faza tzw. logistyka ostatniej mili. Jest to najbardziej kosztochłonny etap, odpowiadający za ponad 50 proc. całkowitych kosztów dystrybucji. Dodatkowo, mierzy się on z coraz większymi wyzwaniami - konsumenci oczekują krótszego czasu dostawy, coraz niższych koszów i sprawnej obsługi posprzedażowej. To wszystko musi udźwignąć odpowiednio zorganizowana logistyka ostatniej mili - powiedziała Joanna Sinkiewicz, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield.

W raporcie Cushman & Wakefield wykazano bezpośredni związek pomiędzy odległością między magazynem i pierwszym punktem dostawy a całkowitymi kosztami transportu. Przekłada się to bezpośrednio na chęć skrócenia wspomnianego dystansu (magazyn - pierwszy punkt dostawy) i rosnącą popularność magazynów zlokalizowanych na obszarach miejskich lub w ich najbliższym otoczeniu.

Najważniejszym wnioskiem płynącym z raportu jest fakt, że obniżenie kosztów związanych z transportem, powinno być głównym celem każdej strategii ostatniego ogniwa w łańcuchu dostaw, a odpowiedni wybór lokalizacji ma zdecydowanie większy wpływ na finalny poziom kosztów niż poziom czynszu.

Wnioski płynące z raportu znajdują swoje odzwierciedlenie w rozbudowie konceptu logistyki miejskiej przez deweloperów magazynowych. Przykładem może być City Logistics Warsaw III, realizowany przez Panattoni, przy zachodniej części Ekspresowej Obwodnicy Warszawy. Pierwszym najemcą będzie firma Trena Sp. z o. o., specjalizująca się w sprzedaży internetowej profesjonalnych kosmetyków”.

Damian Kołata, Associate w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Cushman & Wakefield, powiedział: „E-commerce, który do 2024 roku będzie odpowiadał w Europie za 1/3 handlu detalicznego, wymaga skomplikowanego łańcucha dostaw. Musi on być złożony zarówno z dużych centrów dystrybucyjnych, jak i mniejszych jednostek magazynowych, zlokalizowanych w pobliżu jednostek miejskich i gwarantujących terminową wysyłkę oraz zwroty. Powodem tego jest fakt, że w związku ze zwiększoną konsumpcją w ostatnich kwartałach firmy w krótkim czasie spodziewają się dynamicznego wzrostu zamówień.

Niezwykle ważne jest znalezienie efektywnego rozwiązania w zakresie ostatniej mili, która według najnowszego raportu Cushman & Wakefield „Last link” generuje nawet 50% kosztów całego łańcucha dostaw. Z drugiej strony duże ośrodki miejskie podejmują działania w celu unormowania ruchu kurierskiego w centrum miast (np. opracowywana obecnie strategia #Warszawa2030), co spowoduje ograniczenia w dostawach i zwiększenie popularności małych magazynów zwanych „city logistics” czy też „city flex”.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?