Handel

Rynek centrów handlowych się nasycił. Czeka nas boom na ulice handlowe?

 

Centra handlowe nie wyrastają już jak grzyby po deszczu. W III kwartale 2019 roku w budowie było 320 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 20% to rozbudowy istniejących obiektów. W 2019 roku łącznie przybędzie ok. 300 tys. mkw. nowej powierzchni, co oznacza przyrost całkowitej podaży o jedyne 2,5% rok do roku, w porównaniu do 3,1% rok wcześniej.

Jest to  najmniejszy przyrost w ciągu ostatnich 20 lat – wynika z raportu CBRE „Market View: polski rynek handlowy po III kw. 2019”. Niski przyrost wynika z nasycenia rynku. Eksperci CBRE przewidują, że czeka nas boom na ulice handlowe, co będzie skutkowało podniesieniem stawek czynszu, podczas gdy ceny najmu w centrach handlowych zostaną na stabilnym poziomie. 

- Rynek centrów handlowych trochę wyhamował, choć tempo rozwoju zależy od wielkości miasta i jego nasycenia powierzchniami handlowymi. W głównych ośrodkach coraz trudniej o atrakcyjną działkę, dlatego na popularności zyskuje rozbudowa i modernizacja już istniejących obiektów. W mniejszych miejscowościach, poniżej 100 tys. mieszkańców, realizowanych jest aż 84% wszystkich projektów, prym wiodą mniejsze formaty, parki handlowe, które kuszą ofertą idealnie dopasowaną do potrzeb mieszkańców. W przyszłości spodziewam się większego zainteresowania najmem lokali na ulicach handlowych. Popytowi sprzyja stały wzrost siły nabywczej polskich konsumentów i zmiana stylu życia. Moda na spędzanie czasu poza domem rośnie – mówi Magdalena Frątczak, szefowa Sektora Handlowego w CBRE.

Szczecin i Kraków z największym potencjałem

Z raportu CBRE wynika, że średnie nasycenie powierzchnią handlową w 8 największych aglomeracjach (Warszawa, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Szczecin, Kraków, Górny Śląsk) wyniosło 522 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Największe nasycenie występuje obecnie w aglomeracjach: poznańskiej oraz wrocławskiej i wynosi odpowiednio 612 i 610 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Powyżej średniej plasują się też Trójmiasto, Warszawa i Łódź. Z kolei najmniej przestrzeni handlowej na 1 tys. mieszkańców – od 390 do 451 mkw. – znajdziemy w aglomeracji szczecińskiej, krakowskiej i górnośląskiej. Kraków i Szczecin przodują jednak pod względem prac w budowie – powstaje tam odpowiednio 41,6 tys. mkw. oraz 20,5 tys. mkw. powierzchni handlowej.

Najniższa dynamika podaży od 20 lat

Całkowita powierzchnia handlowa w Polsce na koniec III kwartału 2019 roku wynosi 12,1 mln mkw., o 3,4% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Ze względu na relatywnie wysokie nasycenie rynku, coraz więcej nowych projektów – najczęściej w formacie parków handlowych – powstaje w mniejszych miejscowościach. W ciągu dziewięciu miesięcy roku na rynku pojawiły się 2 nowe parki handlowe powyżej 5 tys. mkw., natomiast 6 takich obiektów zostało rozbudowanych. Prawie wszystkie projekty znajdowały się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

W budowie pozostaje 320 tys. mkw., z czego około 20% to obiekty rozbudowywane. Zdecydowanie najwięcej buduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców – 84% powstającej powierzchni. Z szacunków CBRE wynika, że w całym 2019 roku powstanie 300 tys. mkw. przestrzeni handlowej, co będzie stanowiło najsłabszy przyrost od dwóch dekad. 

Warszawa najdroższa, a ceny jeszcze wzrosną

Za najem przestrzeni handlowej zdecydowanie najwięcej zapłacimy w stolicy. Miesięczna stawka za stumetrowy lokal w najlepszych centrach handlowych wynosi średnio 100-130 euro za mkw. Natomiast za lokal przy najpopularniejszych ulicach handlowych w Warszawie trzeba zapłacić średnio 102 euro/mkw./mies. Wynajem nieruchomości handlowych w Krakowie i na Górnym Śląsku to koszt miesięczny do 60 euro/mkw. Najniższe stawki za lokale są w Łodzi i Szczecinie, średnio 40-50 euro/mkw./mies.

- Można założyć, że o ile stawki czynszowe w najlepszych centrach handlowych pozostaną stabilne, to stawki najmu przy ulicach handlowych będą rosły, w szczególności ze względu na popyt ze strony dynamicznie rozwijającego się segmentu gastronomicznego. Tendencja ta będzie dotyczyć całego kraju – prognozuje Magdalena Frątczak z CBRE.

 

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?