Strategie

Wyprzedaż? Polacy najpierw policzą

Listopad dla branży handlowej oznacza tygodnie wielkich promocji. Singles Day, Black Friday i Cyber Monday generują gigantyczne obroty w sklepach na całym świecie. A Polacy, jak często bywa, są przekorni i nie dają się ponieść emocjom.

Statystyki są jednoznaczne. Listopadowe dni wyprzedażowe dają sklepom bardzo silny impuls sprzedażowy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez TNS dla serwisu eBay, w 2018 r. w akcji wyprzedażowej trwającej od 19 do 28 listopada wzięło udział aż 6,7 mln Polaków, a ich łączne wydatki przekroczyły 2,3 mld zł. 

Wewnętrzne dane eBay z 2018 r. pokazały, że w listopadzie na ebay.pl sprzedaż odzieży, obuwia i innych akcesoriów, elektroniki, a także artykułów domowych i ogrodniczych wzrosła aż o 100 proc. w porównaniu ze standardową codzienną sprzedażą – informują przedstawiciele platformy.

Tyle że te wydatki nie były robione wyłącznie w polskich sklepach. Z drugiej strony z dni wyprzedażowych korzystają firmy z Polski. W 2017 r. eksport polskich dostawców z okazji Black Friday wzrósł o 20 proc. w porównaniu z 2016 r. 

Nowe (globalne) zwyczaje

Tradycja „czarnopiątkowych” wyprzedaży nie jest nowa. Dzień ten wypada tuż po amerykańskim Święcie Dziękczynienia i od dekad wiązał się z dużymi zakupami. Obecną formę przyjął jednak niedawno – już w XXI w. Black Friday stał się prawdziwym świętem konsumpcjonizmu – tylko w USA wartość transakcji w sklepach stacjonarnych w ten dzień wzrosła od 2005 r. do 2019 r. z niemal 27 mld dol. do ok. 60 mld dol.

– W pierwotnym założeniu Black Friday miał być dla sklepu okazją na pozbycie się stanów magazynowych i przygotowanie ich pod nową kolekcję. Tak, jak zjawisko to rozwija się w Europie, traci ono na znaczeniu za oceanem – klienci zaczynają po prostu mieć dosyć kolejek oraz przenoszą się stopniowo do internetu, co nie powinno dziwić. Jest to obszar, który dla handlu stanie się w najbliższych latach dominujący – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny w Polskiej Izbie Handlu.

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?