Praca

Firmy wciąż ignorują wdrażanie technologii do biur

fot. Adobe Stock

 

 

 

W co piątej firmie stworzenie nowoczesnego i cyfrowo zaawansowanego miejsca pracy jest częścią szerszej wizji zakładającej m.in. walkę o najlepszych kandydatów – wynika z raportu CBRE „PropTech Index 2019. Zaawansowanie technologiczne biurowców a oczekiwania i potrzeby cyfrowe najemców”.

Nadal jednak istnieje spora grupa firm, które nie wspierają postępu technologicznego w biurze, bo pomimo dużej świadomości, nie są gotowe do wdrożenia nowinek. Eksperci CBRE wskazują, że grono nadających priorytet technologii w biurze będzie się powiększać, ze względu na zmieniające się potrzeby młodych pracowników. Pokolenie Z właśnie w otoczeniu technologii czuje się najlepiej, stąd nowoczesne biuro staje się kartą przetargową w ich przyciąganiu. 

- Pokolenie Z co prawda nie urodziło się ze smartfonem w dłoni, ale z pewnością się z nim wychowało. Młodzi ludzie przyzwyczajeni do wygody, jaką daje dostęp do najnowszych technologii, tego samego będą szukać w miejscu pracy. Tym bardziej, że z analizy firmy Deloitte wynika, że Pokolenie Z jest nastawione zdecydowanie bardziej pragmatycznie niż poszukujący doświadczeń Millenialsi. Dlatego kwestia nowoczesnego biura wspierającego pracownika tak, aby być najbardziej wydajnym, jest kluczowa. Z naszych badań wynika, że tą zależność między zaawansowaniem technologicznym biura a przyciąganiem talentów dostrzega wiele firm, ale jeszcze nie do końca potrafią odpowiednio zabrać się za ich wdrażanie – mówi Krzysztof Mogielski, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w CBRE.

Niedługo dogonimy Europę 

Proptech to wszystkie nowoczesne technologie, zwykle teleinformatyczne, które wpływają na rozwój nieruchomości na świecie. Najbardziej ich wpływ widać w biurowcach, których w naszym kraju buduje się coraz więcej. Aż 21% polskich firm zapytanych o wspieranie implementowania takich rozwiązań przyznaje, że zaawansowane technologicznie miejsca pracy to ważny element rozwoju firmy. 39% podejmowało próby ich wdrożenia, ale nadal nie wypracowało spójnej koncepcji, natomiast 27% przyznaje, że są istotne – wynika z raportu CBRE „PropTech Index 2019”. To oznacza, że w aż 66% przedsiębiorstw ten ważny element nie jest realizowany w satysfakcjonującym stopniu. Nowości technologiczne za nieistotne uznaje tylko 13% respondentów.

Polska w regionie CEE pod względem świadomości technologii biurowych jest na takim samym poziomie jak Czechy i Rumunia. W Rumunii 22% respondentów postrzega stworzenie nowoczesnego i cyfrowo zaawansowanego miejsca pracy jako część szerszej wizji, w Czechach 23%. Większą świadomość widać wśród Austriaków – 28%. Natomiast najbardziej świadome proptechu kraje to Węgry (37%) oraz Słowacja (45%), w których prawie co druga firma ma wpisaną w swoją strategię walkę o nowoczesne biuro. 

 Nakłady na technologie będą rosły

Jak wskazują eksperci CBRE, nie ulega wątpliwości, że nowoczesne technologie w biurze przynoszą korzyści. Firmom potrzeba jednak doradztwa w zakresie najlepszych rozwiązań, które odpowiedzą na potrzeby młodych ludzi, a szczególnie wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z. To osoby urodzone w latach 1996-2015, które w 2020 r. będą miały od 5 do 24 lat. Jak wskazują analizy Deloitte , od Millenialsów odróżnia je przede wszystkim pragmatyczne podejście do życia, np. są bardziej zachowawczy i chętniej oszczędzają, a także dużo bardziej nastawieni na wykorzystywanie nowych technologii. Trudniej im wyobrazić sobie świat bez wygody jaką daje smartfon i aplikacje, dlatego zdecydowanie chętniej wybiorą miejsce pracy, które im tę wygodę zaoferuje. Nowe pokolenia konsumentów i pracowników zmuszają pracodawców oraz wynajmujących do zaakceptowania faktu, że technologia ma kluczowe znaczenie w miejscu pracy. 

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?