Nowe Technologie

10 trendów, które zmienią naszą rzeczywistość

fot. materiały prasowe

 

 

Future Thinkers to przedsięwzięcie zorganizowane przez Dell Technologies wspólnie z partnerami: Digital Excellence, CIONET, infuture.institute i SAP oraz przy współpracy z ponad setką ekspertów z różnych branż, w tym przede wszystkim z dyrektorami IT, innowacji i marketingu. W trakcie warsztatów odbywających się w kilku miastach Polski, wypracowano 10 najważniejszych trendów, które będą wpływały na nasze otoczenie w najbliższych latach.

Podczas spotkań okazało się, że managerów polskich firm interesują nie tylko czynniki technologiczne czy ekonomiczne, ale również te dotyczące środowiska czy społeczeństwa. Zainteresowanie kierunkami zmian technologicznych jest oczywiste – ponieważ dziś każda firma jest w jakimś stopniu firmą technologiczną. Zastanawiać może, dlaczego podczas warsztatów Future Thinkers przyglądano się również trendom pozatechnologicznym, takim jak ekologia.

Istotą programu Future Thinkers było spojrzenie na otoczenie biznesowe w skali makro. Organizacje biznesowe kojarzą transformację cyfrową głównie ze zmianami w technologii, tymczasem na kierunki innowacji IT oraz powodzenie ich wdrożeń wpływają również inne czynniki. Błędem jest więc utożsamianie transformacji cyfrowej jedynie z transformacją technologiczną. Aby lepiej przygotować się na przyszłość, firmy powinny opracować długoterminowe strategie rozwoju biorąc pod uwagę różne czynniki, a następnie odnieść je do swojej obecnej sytuacji.

W projekcie Future Thinkers wzięli udział przedstawiciele różnych branż po to, aby spojrzeć na realia biznesowe z różnych perspektyw. Przed rozpoczęciem spotkań, jedynie nieco ponad połowa (52 proc.) badanych uznała, że czynniki środowiskowe będą miały duży lub bardzo duży wpływ na transformację organizacji w ich branży. Jest to stosunkowo niewielki odsetek odpowiedzi, ponieważ pozostałe czynniki (społeczne, ekonomiczne, regulacyjno-prawne) uzyskały aż 70 proc. wskazań, a czynniki technologiczne ponad 80 proc.

Dzięki różnym perspektywom podczas warsztatów Future Thinkers eksperci wskazali jednak wspólnie trend “Life After Plastic” jako jeden z dziesięciu najważniejszych kierunków wpływających na to, jak będzie kształtować się otoczenie biznesowe przyszłości. Zmiany klimatyczne będą wpływać na sposób prowadzenia biznesu i nie powstrzymają ich jedynie kampanie pr-owe. Niezbędne są konkretne zmiany wprowadzone na poziomie strategicznym. Dell Technologies wprowadził już w związku z tym zmiany w produkcji swojego sprzętu, do którego używa dziś ponad 45 milionów kilogramów materiałów nadających się do ponownego przetworzenia. Przetwarza między innymi plastik z używanego sprzętu elektronicznego i wykorzystuje go w budowie 125 nowych modeli. Również nowe macierze tworzone są dzięki recyklingowi złota przetworzonego z używanych części. Dodatkowo firma wykorzystuje także w produkcji odzyskane włókno węglowe z branży kosmicznej.

Organizacja podejmuje działania proekologiczne także lokalnie. Organizacja podejmuje działania proekologiczne także lokalnie. Partnerem logistycznym tegorocznej edycji Dell Technologies Forum zostało innogy go! W trosce o środowisko firmy wspólnie zachęcają uczestników, aby na konferencję przyjeżdżali bezemisyjnymi samochodami elektrycznymi. Auta innogy go! od momentu startu usługi w kwietniu tego roku pozwoliły ograniczyć emisję CO2 o 280 ton. 

Priorytetem podczas przeprowadzania transformacji cyfrowej są ludzie. Zanim firma podejmie decyzję o inwestycji IT, powinna odpowiedzieć na pytania, jaki problem powinna rozwiązać nowa technologia i komu będzie ona służyć. Z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Future Thinkers wynika, że aż 61 proc. firm jako sukces transformacji cyfrowej wskazuje poprawę funkcjonowania firmy. Jednocześnie 82 proc. respondentów biorących udział w badaniu wskazało, że czynniki technologiczne mają duży lub bardzo duży wpływ na proces transformacji cyfrowej w ich organizacji.

Efektem pracy warsztatowej uczestników było wskazanie dziesięciu, ich zdaniem najważniejszych trendów przyszłości. Były to odpowiednio:

● Life After Plastic – do 2050 r. mniej niż 10 proc. ziemskiego lądu będzie wolne od śladów ingerencji człowieka. W morzach i oceanach będzie więcej plastiku niż ryb.

● Cybersecurity Awareness - Nasze życie w dużej mierze jest uzależnione od stabilności systemów komputerowych. Cyberbezpieczeństwo będzie dotyczyło bezpieczeństwa w ogóle. (samochody, infrastruktura krytyczna, fabryki, służba zdrowia itp.), a nie tylko bezpieczeństwa systemów komputerowych.

● Roboticized Life – Do 2030 r. zniknie 47 proc. obecnie istniejących zawodów. AI i roboty przejmą dużą część pracy z rąk człowieka. Pracę zachowają jedynie eksperci wysokiego szczebla.

● On Cloud – Fizyczna infrastruktura coraz częściej jest zastępowana rozwiązaniami chmurowymi.  Obecnie 81 proc. organizacji pracuje na strategią chmurową, której istotną częścią jest świadome korzystanie z chmury prywatnej oraz chmur publicznych. Rozwinięciem tej koncepcji jest multicloud. Będzie on kształtował sposób działania przedsiębiorstw gwarantując dostęp do dowolnej aplikacji, z dowolnego miejsca, na dowolnym urządzeniu, w sposób gwarantujący największe bezpieczeństwo oraz efektywność, jednocześnie pozwalając na niemal natychmiastowe uruchamianie nowych usług.

● Silver Tsunami – do 2050 r. co trzeci mieszkaniec Europy będzie miał powyżej 60 lat. Zjawisko starzejącego się społeczeństwa będzie coraz bardziej powszechne.

● Implementing AI – sztuczna inteligencja wniknie w prywatne i zawodowe życie ludzi, przejmując ich obowiązki czy stając się ich asystentem.

● Nomadic Workstyle – szacuje się, że do 2035 r. na rynku pracy będzie ponad milion cyfrowych nomadów. Dzięki rozwojowi technologii ludzie będą mogli pracować właściwie z każdego miejsca na świecie.

● Big Data + Personalization – firmy generują nieskończone ilości danych o swoich użytkownikach. Zbieranie i wizualizacja dużej ilości danych cyfrowych w coraz większym stopniu będzie służyło firmom w lepszym poznaniu potrzeb i oczekiwań klientów.

● On Demand – wzrasta wartość rynku oferującego usługi on demand. Usługi dostępne na żądanie pozwalają konsumentowi na realizowanie swoich potrzeb w dowolnym miejscu i czasie. Ważniejsze staje się określenie „mam dostęp” od „mam daną rzecz na własność”.

● Smart Living – do 2025 r. liczba urządzeń podłączonych do sieci ma wynosić ponad 8 miliardów. Internet of Things wykorzystywane jest już właściwie w każdej branży – od medycyny, po motoryzację.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?