Strategie

Wszystko na abonament. Rewolucja w kupowaniu

fot. Adobe Stock

Największe, globalne firmy całkowicie odmieniają podstawę swojego biznesu. Zamiast sprzedawać pojedyncze produkty, oferują klientom usługi subskrypcyjne. Robi to Amazon, robi także Apple. Kiedy przyjdzie czas na Polskę?

W 2019 r. doszło do prawdziwej rewolucji w myśleniu Polaków o internetowych usługach subskrypcyjnych (mowa tu np. o platformach z muzyką czy grami, a nie o np. kartach do klubów fitness). Jak wynika z badania firmy Satis Face na zlecenie Blue Media, które jako pierwsi opublikowaliśmy w portalu mycompanypolska.pl we wrześniu br., niemal 50 proc. Polaków korzysta już z tego typu usług! W 2017 r. było to zaledwie 38 proc. ankietowanych.

Prawie jedna czwarta Polaków opłaca dostęp do platform z filmami i serialami (np. Netflix czy Ipla). W ciągu roku wzrost w tej kategorii wyniósł aż 14 punktów procentowych. Z usług subskrypcyjnych w przypadku oprogramowania (np. Office 365) korzysta 18 proc. Polaków (wzrost o 9 pkt. proc.), a z platform z muzyką (np. Spotify) – 13 proc. (wzrost o 9 pkt proc.).

– Ludzie docenili, że raz rejestrując się do usługi co zwykle wiązało się z ustawieniem stałej płatności – otrzymują niemal nieograniczony dostęp do muzyki czy filmów bez potrzeby pamiętania o regulowaniu comiesięcznych należności – komentuje Marcin Szczur, Deputy Head of Sales, Blue Media.

Jednocześnie tempo wzrostu sprzedaży subskrypcji jest motorem napędowym wielu rynków. – W przypadku oprogramowania wzrost rynku subskrypcji znacznie przegania tradycyjną sprzedaż. Pod koniec 2018 r. odnotowaliśmy średnio 36 proc. wzrostu sprzedaży serwisów subskrypcyjnych w porównaniu z 13 proc. wzrostu całego rynku oprogramowania – deklaruje Michał Kozłowski, Country Manager Poland w firmie Gartner.

Wygoda procentuje

Słowa przedstawiciela firmy Blue Media potwierdzają „twarde dane”. 44 proc. ankietowanych twierdzi, że przyczyną korzystania z usług subskrypcyjnych jest wygoda. Na drugim miejscu (38 proc. wskazań) – łatwość korzystania. W ciągu ostatniego roku największy wzrost wskazań dotyczy jednak „ łatwości płacenia” (28 proc. – o 12 pkt proc. więcej niż w 2018 r.) oraz „dostęp do unikalnych produktów/usług” (22 proc. – więcej o 7 pkt proc.). – Gdy kilka lat temu takie firmy jak Microsoft czy Adobe zdecydowały się oferować swoje produkty niemal wyłącznie w modelu subskrypcyjnym, powód był prozaiczny. Chodziło o mocniejsze przywiązanie klientów do swoich usług, a w efekcie większe przychody – dodaje Marcin Szczur.

Zwiększenie przychodów to tylko jedna strona medalu. Im więcej mamy subskrybentów, tym większa stabilność finansowa. Duże korporacje zrozumiały, że oparcie modelu biznesowego na sprzedaży pojedynczych produktów jest ryzykowne. W przypadku problemów ze sprzedażą ich bieżące wyniki spadają – tak samo jak wycena akcji. 

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Czy przenieść firmę za granicę

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

25 najlepszych polskich startupów

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?