Nowe Technologie

System płatności mobilnych BLIK ma już milion użytkowników

Źródło: newseria.pl

Ponad milion zarejestrowanych użytkowników oraz blisko 10 tys. transakcji dziennie obsługuje już uruchomiony w lutym system płatności mobilnych BLIK. Oprócz banków mogą dołączać do niego także placówki handlowe.

– Przekroczyliśmy pierwszy milion użytkowników zarejestrowanych w bazach danych systemu płatności mobilnych BLIK – informuje agencję Newseria Inwestor Grzegorz Długosz, prezes zarządu spółki Polski Standard Płatności. – Chwalimy się tym, bo po pół roku od uruchomienia systemu mamy już ponad milion transakcji i zbliżamy się do około 10 tys. dziennie. Każdego miesiąca banki dokładają nam prawie sto tysięcy nowych użytkowników. Ale liczymy, że rozwój poparty akcjami promocyjnymi dopiero następuje w takiej skali, jakiej byśmy sobie życzyli.

System płatności mobilnych BLIK wystartował na początku lutego. Dwa lata wcześniej Alior Bank, Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski podpisały porozumienie w sprawie strategicznej współpracy – utworzenia wspólnego standardu płatności mobilnych. Uzgodniono, że jego podstawą będzie system IKO PKO Banku Polskiego, który funkcjonuje na rynku od marca 2013 roku, rozbudowany o elementy umożliwiające dołączenie do niego innych partnerów. W połowie października 2013 roku w projekt włączyła się Krajowa Izba Rozliczeniowa, która obecnie zapewnia infrastrukturę teleinformatyczną oraz odpowiada za realizację rozrachunku w systemie ELIXIR na rzecz uczestników systemu BLIK. 

– Oczywiście interesują nas miliony użytkowników – zapewnia Grzegorz Długosz. – Obecnie nasi założyciele mają około czterech milionów klientów w swojej bankowości mobilnej. Liczymy, że większość z nich, jeśli nie wszyscy, w ciągu roku, dwóch lat, zaczną korzystać z systemu BLIK. Mamy nadzieję na kilka milionów użytkowników do końca 2017–2018 roku.

BLIK, jak przekonuje Grzegorz Długosz, jest otwartym systemem płatności mobilnych. W maju br. dołączyła do niego pierwsza instytucja finansowa niebędąca właścicielem Polskie Płatności Mobilne – Getin Bank. Jeszcze w br., jak przypuszcza Grzegorz Długosz, jego klienci powinni uzyskać dostęp do BLIK.

Obecnie w systemie funkcjonuje ponad 130 tys. terminali POS (z ang. Point of Sale, czyli punkty sprzedaży) w stacjonarnych placówkach handlowych, ponad 25 tys. w sklepach internetowych i przeszło 15 tys. bankomatów.

– BLIK jest systemem kompleksowym, czyli może być używany w bankomatach, od których zazwyczaj użytkownicy telefonów komórkowych zaczynają przygodę z BLIK-iem, przez internet, sklepy stacjonarne i przelewy P2P [między poszczególnymi osobami – red.] – tłumaczy Grzegorz Długosz ze spółki Polski Standard Płatności. – Uważamy, że tylko kompleksowość i uniwersalność może spowodować, że BLIK będzie lepszym rozwiązaniem niż inne płatności bezgotówkowe. Nie stawiamy tylko na jeden segment, na przykład internet, chociaż daje on w tej chwili świetne wskaźniki wzrostu. Chcemy, by w każdym z czterech segmentów użytkownicy znaleźli coś dla siebie. Po pewnym czasie okaże się, który jest najbardziej popularny.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty