Strategie

Plus plusowi nierówny

fot. materiały prasowe

Rozszerzenie programu Rodzina 500+ o pierwsze dziecko oznacza, że do rodzin trafi dodatkowo ok. 20 mld zł rocznie. Pierwsza edycja programu napędziła mocno konsumpcję. Tym razem może być inaczej.

Od uruchomienia programu Rodzina 500+, czyli od 1 kwietnia 2016 r. do końca marca 2019 r. do polskich rodzin trafiło łącznie 69 mld zł. Dokładne wyliczenie wpływu tego świadczenia na polską gospodarkę jest trudne do oszacowania, bo na rynek oddziałuje szereg innych czynników (np. otoczenie makroekonomiczne), a poza tym niektóre skutki programu mają niepoliczalne efekty (np. konsekwencje spadku aktywności zawodowej Polek). Szacunki pokazują jednak, że transfer pieniędzy mocno wpłynął m.in. na wskaźnik konsumpcji. Przykładowo – w 2016 r. przeciętny, miesięczny wydatek na osobę w polskich rodzinach wynosił 1132 zł. W 2018 r. było to już 1187 zł. Jak wynikało z raportu GUS za 2016 r., w rodzinach objętych programem świadczenie odpowiadało już za 16,8 proc. dochodów rozporządzalnych na jedną osobę.

Jednocześnie wskaźnik konsumpcji prywatnej wzrósł w 2016 r. o 3,9 proc., w 2017 r. – o 4,8 proc. Takie tempo wzrostu obserwowane było ostatnio w 2008 r. W 2018 r. dynamika wzrostu jednak spadła. Jednocześnie według ekspertów sam program 500+ zwiększył konsumpcję prywatną o 0,6–1 pkt. proc. To wciąż miliardy złotych rocznie. Pojawienie się 500+ doprowadziło także do spadku liczby kredytów konsumenckich (przede wszystkim popularnych „chwilówek”), dlatego realny wpływ programu na sytuację finansową Polaków jest jeszcze większy.

Pojawienie się programu bardzo mocno odczuli m.in. producenci sprzętu AGD czy handlarze używanymi samochodami. Wzrost sprzedaży był widoczny szczególnie w momencie wypłat większych kwot (przy wyrównaniu za miesiące, w których rozpatrywano złożone wnioski).

Pozytywny efekt odczuli także detaliści spożywczy. Sieci oficjalnie nie chcą komentować skutków wprowadzenia programu, ale np. sprzedaż Biedronki w 2016 r. urosła w porównaniu z 2017 r. o 9,5 proc. (według wskaźnika LFL, czyli w odniesieniu do porównywalnej liczby sklepów i powierzchni sprzedaży). W 2017 r. wzrost wynosił 8,6 proc. W 2015 r. wzrost sprzedaży LFL wynosił zaledwie 3,2 proc.

Pełna wersja artykułu jest dostępna dla subskrybentów. Aby uzyskać dostęp do artykułu należy się zarejestrować/zalogować a potem zakupić subskrypcje. Zobacz Cennik treści i serwisów płatnych.

Miesięcznik „My Company Polska
PRENUMERATA

Moim zdaniem

Najczęściej czytane

Cztery sposoby na podatki

Boom na drony

Czy przenieść firmę za granicę

Kto zyska na ozusowaniu umów zleceń?

Dobre auto na niskie raty